post

2006577133 talab ir 300x209 گلبرگ سرخ زنده باد زندگی شماره هشتاد و یکمقبل از سفر با تور چه باید کرد؟

اگر قصد سفر با تور را دارید قبل از سفر به این نکات توجه کنید تا سفری بهتری را داشته باشید.

زنگ پیامک‌ موبایل‌ها این روزها بی‌مهابا به صدا در می‌آید، از میان حجم انبوه پیام‌های

تبلیغاتی، حتما چندتایی به سفرهای خارجی و داخلی در تعطیلات نوروزی با قیمت‌هایی وسوسه‌برانگیز اختصاص دارد.

سفرهایی که زیرقیمت و بدون ذکر کیفیت خدمات و تنها با عناوینی چون “ارزان و جذاب” و “تور لحظه آخری” تبلیغ می‌شود.

اما در میان محاصره این حجم از تبلیغات آن‌هم در آستانه‌ی نوروز نباید صرفا فریفته‌ی قیمت‌هایی که معمولا واقعی نیستند، شد و مهم‌ترین کاری که پیش از سفر با تورها حتی لحظه آخری‌ها و حتی آن تورهای یک روزه‌ باید انجام داد را نباید فراموش کرد.

بر اساس اعلام کمیته رسیدگی به شکایات اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران که بیش از دو سوم آژانس‌های مسافرتی کل کشور در حوزه استحفاظی آن است، بیشترین تخلفات سفر به کلاهبرداری آژانس‌ها و همچنین بی‌تعهدی آن‌ها نسبت به خدمات وعده داده شده، اختصاص داشته است.

برای همین لازم است پیش از اعتماد کردن و خرید تور، آژانس‌های مسافرتی را به ذکر تعهدات و خدمات وعده داده شده در قالب یک سند حقوقی ملزم کرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل، راهی برای پیگرد قانونی وجود داشته باشد.

به اعتقاد رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، بهترین راه پیشگری از وقوع مشکلاتی که هر سال در نوروز و تابستان رخ می‌دهد، امضاء قراداد بین مسافر و آژانس است، همان قرادادی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تایید کرده و قابلیت پیگیری حقوقی و قانونی دارد.

قرارداد مسافر در دو برگه تنظیم شده که فرم نخست به اطلاعات شخصی مسافر و خدمات وعده داده شده‌ی آژانس اختصاص دارد و فرم دوم به تعهدات مسافر و آژانس مربوط است که باید پیش از امضا خوانده شود؛ اما بنا بر اظهارات بسیاری از مجریان تور، بیشتر مردم اطلاعی از این فرم‌های قرارداد ندارند و خواهان امضا کردن آن هم نیستند و معمولا هم وقتی فرم به آن‌ها تحویل داده می‌شود، بدون خواندن بندهای قراداد، آن را امضا می‌کنند.

از سوی دیگر در بسیاری از مواقع دیده شده، برخی از آژانس‌دارها بویژه در سفرهای داخلی و یک روزه خود را متعهد به راهنمایی مسافر در این‌باره نمی‌دانند و معمولا به مسافر اطلاعاتی درباره وجود چنین قراردادی نمی‌دهند!

از طرفی روش‌های نوین الکترونیکی برای فروش تورها موجب شده، بسیاری از مردم به آسان‌ترین روش خرید که همانا اینترنتی یا رزرو تلفنی باشد، تن در دهند و پرداخت وجه نقد را یا از طریق درگاه‌های اینترنتی بانک‌ها و یا به صورت کارت به کارت انجام دهند که در این شیوه هم از قرارداد مسافر و آژانس هیچ خبری نیست.

مسافر باید آگاه باشد مادامی که قراردادی با آژانس نبسته باشد، درصورت بروز مشکل به سختی می‌تواند اعاده‌ی حقوق کند چون سند قانونی در اختیار ندارد.

قرارداد مسافر که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز است، لازم است در دو نسخه تهیه شود و هر دو نسخه از اعتبار یکسان بهره‌مند باشد. این موضوع در قرارداد باید ذکر شود. همچنین یکی از این نسخه‌ها باید در اختیار مسافر قرار گیرد.

‌اما در این قرارداد باید حتما نام آژانس مسافرتی ذکر شود. در ماده‌ی یک قرارداد مقصد مسافر، مدت مسافرت و خدمات مورد درخواست مسافر با جزییات باید مشخص شود.

در این بخش ضرورتا آژانس باید خدماتی چون بلیت، وسیله حمل و نقل، زمان و ساعت رفت و برگشت، نام و ستاره (درجه) هتل، تعداد اتاق‌ها و تخت‌ها، دریافت سرویس اضافی در اتاق، وعده‌های غذایی، مدت اقامت در هتل و در سفرهای خارجی، نوع و تعداد ویزاها به همراه نام کشور مقصد و همچنین سایر خدمات را صراحتا باید ذکر کند.

در ماده‌ی دوم این قرارداد، مشخصات همراهان مسافر به اضافه‌ی مبلغ قابل پرداخت برای هر یک در این سفر ذکر می‌شود.

ماده‌ی سوم نیز به مبلغ قرارداد اختصاص دارد، اگر این قرارداد برای یک سفر خارجی باشد، آژانس از مسافر یک چک تضمینی هم دریافت می‌کند که در این بخش، جزییات آن کامل نوشته می‌شود.

آژانس در طول سفر جز مبلغ قرارداد حق ندارد از مسافر مبلغ اضافی‌تری دریافت کند، مگر آن‌که این موضوع به صورت توافقی با مسافر در قرارداد ذکر شده باشد. مثلا بسیاری از آژانس‌ها ورودیه‌ی سایت‌ها و مناطق تاریخی و گردشگری را از شمول خدمات و هزینه تور خارج می‌کنند و مسوولیت استفاده از این خدمات را به تصمیم مسافر واگذار می‌کنند.

این موضوع حتما باید در قرارداد ذکر شود که در صورت تمایل مسافر برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری پرداخت مبلغ ورودیه با خود مسافر است و اجرای آن با راهنما و یا با مسوولیت آژانس خواهد بود یا خیر.

لازم است قرارداد به امضا و مُهر آژانس و مسافر برسد تا از نظر حقوقی، سندیت داشته باشد.

 

آموزش تزیین و رنگ کردن تخم مرغ سفره هفت سین

تخم مرغ رنگی یکی از عیدی های نوروز در گذشته بوده که حالا به عنوان نمادی از سفره هفت سین، جایی در سفره دارد. یکی از بهترین روش های تزیین و تازه سازی مدل های چیدن سفره هفت سین رنگ کردن و تزئین زیبای تخم مرغ های سفره هفت سین است که تمام روش ها را به طور کامل برای شما عزیزان آماده سازی و جمع آوری کردیم .

رنگ کردن تخم مرغ هفت سین با مواد طبیعی

روش کلی رنگ آمیزی :

آب + سرکه سفید + ماده رنگی جوشانده میشود و پس از سرد شدن تخم مرغ در این مایع قرار میگیرد

یکی از روش‌های رنگ کردن تخم‌مرغ ، استفاده از رنگ‌های طبیعی است:

به عنوان مثال می‌توانید از چغندر(۲ پیمانه) برای رنگ سرخابی، زردچوبه (۳ قاشق‌غذاخوری) برای رنگ زرد، برگ اسفناج (۲ پیمانه) برای رنگ سبز، کلم قرمز(۲ پیمانه) برای رنگ آبی، قهوه (۴ قاشق غذاخوری) برای رنگ شکلاتی ، پوست پیاز(با پیچیدن پوسته پیاز به دور تخم‌مرغ) برای رنگ نارنجی یا ارغوانی، چای (۱۲ عدد چای کیسه‌ای) برای رنگ قهوه‌ای روبه قرمز، استفاده کنید.

روش استفاده:

مواد فوق را به‌علاوه یک قاشق غذاخوری سرکه همرا با مقدار آب کافی در ظرفی ریخته، به مدت ۱۵ دقیقه آن‌ها را جوشانده سپس تخم‌مرغ‌ها را که در دمای اتاق قرار داشته، درون مخلوط فوق بریزید و ۱۵ دقیقه دیگر نیزآن ها را بجوشانید.

در این مرحله مطمئن شوید آب تا ۲ سانتی‌متر روی تخم‌مرغ‌ها قرار گرفته باشد

آشنایی با طرز رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها با لاک

این روش یکی از روش های جدید برای رنگ کردن تخم مرغه که به نظرم خیلی ابتکاری و زیباست. برای درست کردن تخم مرغ رنگی ابر و بادی به چند رنگ مختلف لاک ناخن احتیاج داریم و یک لیوان و مقداری آب .

اول از همه تخم مرغ ها رو بپزید که اگر یک زمانی براش اتفاق ناگواری افتاد جایی از خونه کثیف نشه. بعد هم به شکلی که در عکس هست لاک ها رو پخش و پلا توی لیوان آب میریزیم. از هر لاک یکی دو قطره کافیه. بعد هم با قلمو کمی رنگ ها رو باهم به شکل ابر و بادی ترکیب میکنیم و تخم مرغ ها رو در لیوان فرو میبریم و بیرون میاریم و میذاریم تا خشک شه.

برای خشک شدنش هم میتونید از شونه تخم مرغ استفاده کنید و هم اگه خیلی براتون مهمه که جایی از تخم مرغ موقع خشک شدن بدون رنگ نمونه یا رنگش آسیب نبینه با یک سیم مفتول براش یک حلقه با یک دسته به شکل قالب درست کنید و در جایی با شکل عمودی با سیم مفتول حلقه شده معلق در هوا نگهش دارید تا خشک شه. میتونید هم نصفش رو رنگ کنید و بذارید خشک شه و بعد نصف دیگش رو رنگ کنید.

ساخت تخم‌ مرغ‌ های نورانی

لوازم مورد نیاز

   تخم‌مرغ :: خام

   لامپ LED :: تک‌رنگ یا چندرنگ :: ۳تا برای هر تخم‌مرغ

   باتری :: یکی برای هر سه تا LED

   پنبه

   چسب نواری

خالی کردن تخم مرغ

سر تخم‌مرغ رو با احتیاط بشکنید و تو ظرف خالی کنید. (نیمرو یا املت فراموش نشه!)

با آب داخل پوسته‌هارو خوب بشورید.

وصل کردن لامپ‌ها

با چسب نواری سه تا LED به هر باتری بچسبونید (تو عکس فقط یکی چسبوندم). محکم چسب بزنید که جدا نشن.

از شکافی که در پوست تخم مرغ ایجاد کردید مجموعه‌های سه‌تایی رو داخل تخم‌مرغ‌ها بندازید. اگه رد نمیشد پوسته رو بیشتر شکاف بدید:

حالا باید شکاف تخم‌هارو مسدود کنیم، با پنبه :

تخم‌مرغ‌ها توی شب خیلی زیبا هستن… عمر باتری‌ها هم به نسبت طولانیه. البته می‌تونید با احتیاط درآرید، قطعشون کنید و بعدا دوباره استفاده کنید .

تزیین تخم مرغ با دانه های رنگی

وسایل مورد نیاز :

دانه‌های مداد شمعی یا پاستل

تخم‌مرغ آب‌پز و سفت شده

چسب تر و چسبنده

قلم‌مو

قاشق

روش تزیین :

همه دانه های پاستل را داخل کاسه متوسط بریزید. مقداری چسب را روی کاغذ روغنی یا کیسه فریزر بریزید. با قلم‌مو یک طرف سطح بیرونی تخم‌مرغ را با چسب بپوشانید. سپس تخم‌مرغ را در کاسه دانه های پاستل بغلتانید تا سطح آن با پاستل پوشیده شوند.

بگذارید تخم‌ مرغ همان طور در کاسه بماند و در همان جا، سمت دیگر تخم‌مرغ را با قلم‌مو چسب بزنید و با قاشق از دانه های پاستل روی آن بریزید تا به سطح تخم‌مرغ بچسبند. اگر داخل کاسه این کار را انجام ندهید، دانه ها می ریزند. یا بخشی از تخم‌مرغ بی دانه می ماند.

روش های دیگر :

می توانید تخم مرغها را در آب لبو یا آب سبزیجات مثل اسفناج یا جعفری و یا پوست پیاز و آب انار و زرشک بجوشانید تا آنها را به رنگهای بنفش، سبز و صورتی درآورید.

با استفاده از اسپری های رنگی طلایی یا نقره ای آنها را یکدست رنگ کنید.

درون قهوه یا نسکافه جوشانده و به رنگ قهوه ای درآورید که می توانید همینطور ساده داخل جا تخم مرغی گذاشته و یا دور آن را با ربان تزیین کنید.

تخم مرغها و چند تخم بلدر چین را با استفاده از کاغذهای زرورقی رنگی که به راحتی دور آنها پیچیده می شود تزیین کنید و کنار هم در سبد قرار دهید.

از گلهای پارچه ای کوچک آماده به همراه نوارهای رنگی جهت تزیین تخم مرغها استفاده نمایید.

 

چگونه با درآمد کم می توان خوش بود ؟

مگر میشود با جیب خالی و درآمد کم هم خوش بود. حتما میگی مسخره اس…خیر با ما همراه باشید تا ببینید چطور میتوان زندگی خوشی را با جیب خالی داشته باشیم…البته قصد ما این نیست بگیم جیب خالی و درامد کم خوب است. با تلاش و کوشش فراوان می توان درامد تان را هم بهبود دهید و موفق باشید.

لحظه‌شماری می‌کنند که تعطیلات نوروز برسد و در کنار هم اوقات خوشی را بگذرانند اما همین که سال تمام می‌شود و حتی گاهی یکی دو هفته مانده به تمام شدنش، آسمان زندگی مشترک شان ابری می‌شود.

گاهی شک می‌کنند شاید جادو شده‌اند و طلسمی در کار است که به محض رسیدن به تعطیلات، اوقات شان تلخ می‌شود، گاهی هم به خیال شان می‌رسد که شاید اصلاً با هم تفاهم ندارند و از آنجا که در ایام تعطیل بیشتر در مجاورت یکدیگر هستند، این مشکل آشکارتر می‌شود.

دکتر شیخ الاسلامی، روانشناس تأکید می‌کند که حتی با جیب خالی هم می‌شود یک فراغت گذرانی لذت بخش را در نوروز تجربه کرد. باور نمی‌کنید؟ این گزارش را بخوانید.

شما هم زوج‌هایی را دیده‌اید که بیشتر وقت شان در طول تعطیلات نوروز به مشاجره با هم می‌گذرد؟ به نظرتان علت چیست؟

بله. من هم مشاهده کرده‌ام که برخی زوج‌ها به جای استفاده از تعطیلات نوروز به عنوان فرصتی برای کنار هم بودن و افزایش پیوندهای عاطفی، با هم درگیر می‌شوند و روزهای شان در مجاورت هم به تلخی می‌گذرد. علت این است که ما برنامه‌ریزی ضعیفی برای استفاده از اوقات فراغت مان در خانواده داریم. جامعه ما، جامعه‌ای در حال‌گذار است پس نه کاملاً سنتی است و نه مدرن.

در جامعه سنتی، زن و مرد نقش‌هایی جداگانه و تفکیک شده داشتند. در آن جامعه، زن معمولاً تابع شوهرش بود و مرد تصمیم گیری‌های اصلی را انجام می‌داد اما در جامعه ما زن و مرد نقش‌هایی شبیه به هم پیدا کرده‌اند و بسیاری از وظایف شان با یکدیگر همپوشانی دارند به همین علت تعارض‌ها بیشتر به چشم می‌آیند و اگر زن و مرد نظرهای مختلفی داشته باشند و نخواهند این اختلاف را با گذشت و به شکل منطقی حل کنند، درگیر چالش و تنش می‌شوند.

به‌طور کلی علت چنین درگیری‌هایی نداشتن مشارکت برابر در زندگی است. هرکس به دنبال به کرسی نشاندن حرف خودش است و همفکری وجود ندارد. در تعطیلات این مشکل بیشتر می‌شود چون خانواده باید برای چگونگی گذراندن فراغت تصمیم‌گیری کنند پس اگر ما بلد باشیم برای تعطیلات مان در نوروز، خوب برنامه‌ریزی کنیم مانع درگیری و چالش می‌شویم و از فرصت دو هفته‌ای مان برای رسیدن به شادکامی و ساختن خاطره‌های خوش در کنار اعضای خانواده استفاده می‌کنیم.

در صحبت‌های تان اشاره کردید که برای فراغت گذرانی خانوادگی، نیاز به برنامه‌ریزی قوی داریم. ویژگی‌های یک برنامه خانوادگی موفق چیست؟

در یک برنامه‌ریزی موفق خانوادگی، باید شرایط مالی اقتصادی و اجتماعی خانواده در نظر گرفته شود و علاوه بر این اعضا، باید این مراحل را بگذرانند:

اول، باید اهداف مختلف شان را روی کاغذ بیاورند مثلاً خانم خانه می‌نویسد که دلش می‌خواهد در تعطیلات به سفر شمال بروند و آرامش فکری داشته باشند. همسرش می‌نویسد که دید و بازدیدهای عید برایش اهمیت دارند اما دلش یک مسافرت به جنوب هم می‌خواهد.

دوم، زوج تصمیم می‌گیرند که برای رسیدن به اهدافشان چه راه حل‌هایی وجود دارد. خانم خانه معتقد است که بهترین راه این است که از همین حالا ملزومات سفر شمال را فراهم کنند. همسرش فکر می‌کند هم باید برای دید و بازدید حاضر شوند و هم برای سفر به جنوب.

در این مرحله زوج باید هزینه و فایده رسیدن به اهداف شان را در هر مرحله بسنجند. به عنوان مثال خانم حساب و کتاب می‌کند که چقدر هزینه برای سفر شمال لازم است و شوهرش هم هزینه‌های دید و بازدید و سفر جنوب را محاسبه می‌کند.

سوم، آنها نتایج فکری شان را با هم در میان می‌گذارند. بر سر ایده‌های مشترک توافق می‌کنند. نقطه مشترک ایده‌های این خانم و آقا، سفر رفتن است اما بخش‌هایی از خواسته‌های آنها با هم متفاوت است مثل مسأله دید و بازدید و مقصد سفرشان.

وقتی آقا درباره علل رعایت رسم دید و بازدید در فامیل از دیدگاه خودش توضیح می‌دهد خانم این دیدگاه را به شکل منطقی می‌پذیرد و قرار می‌گذارند که بعد از دید و بازدید‌ها به سفر بروند اما آنها هنوز درباره مقصد سفر توافق نکرده‌اند.

اگر آنها بخواهند رسم دید و بازدید را به جا بیاورند پس باید هزینه‌ای را صرف خرید ملزومات میهمانی‌های نوروزی کنند. در این قسمت خانم شرح می‌دهد که چون مسلماً در دید و بازدیدها بخشی از پس اندازشان را خرج می‌کنند پس بهتر است به سفری ارزان بروند. هزینه سفر به شمال کمتر از سفر به جنوب است پس بهتر است شمال را به عنوان مقصد نهایی انتخاب کنند.

توضیح خانم برای همسرش قانع کننده است و آنها تصمیم می‌گیرند که مسافرت جنوب را به پاییز سال بعد موکول کنند و امسال به شمال بروند.

در این برنامه‌ریزی کسی خودخواهی و تک روی نمی‌کند چون این رفتارها به گارد گرفتن طرف مقابل یا دفاع یا حمله‌اش منجر می‌شود پس همه به نظر هم احترام می‌گذارند و عاقلانه تصمیم می‌گیرند و برای رسیدن به اهداف شان با یکدیگر همفکری و همکاری می‌کنند.

وقتی به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنیم برای فراغت شان برنامه‌ریزی کنند آنها می‌گویند لازمه فراغت گذرانی، داشتن پول فراوان است و آنها نمی‌توانند در نوروز چنین هزینه‌ای را صرف تفریح کنند.

این ایده درست نیست. به نظرم تعریف ما از فراغت اشکال دارد. وقتی می‌گوییم قرار است در اوقات فراغت تفریح کنیم منظورمان دقیقاً چیست؟ با چه هدفی تفریح می‌کنیم؟ چگونه از وقت مان برای تفریح استفاده می‌کنیم؟

 

متأسفانه، خیلی وقت‌ها ما پاسخ به این پرسش‌ها را فراموش می‌کنیم. بیشتر مردم خیال می‌کنند برای آنکه تمام و کمال تفریح کنند باید هزینه زیادی بپردازند مثلاً برای سفر باید حتماً با بهترین هواپیما به مقصد برسند، در هتلی ۵ ستاره اقامت کنند، بهترین غذاها رو بخورند و خلاصه حسابی بریز و بپاش کنند. آنها خیال می‌کنند نمی‌توانند از یک مسافرت کوتاه، نقل و انتقال با وسیله نقلیه‌ای ارزان مثل اتوبوس، اقامت در چادر مسافرتی و خوردن غذاهای عادی هم لذت ببرند. همین پیش شرط‌های کلیشه‌ای است که کار را خراب می‌کند و فشار روانی زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند و تنش زا می‌شود.

اما برخلاف عقیده آنها، فراغت را می‌شود ارزان و زیبا هم گذراند. آنچه می‌گویم شعار نیست. جالب است بدانید که من و همسرم هم از روش‌هایی مشابه برای فراغت گذرانی آسان و ارزان استفاده کرده‌ایم و از اوقات با هم بودن مان لذت برده‌ایم. چند سال پیش ما برای نوروز به سفری سه روزه رفتیم. روز اول و روز آخر سفر، همه وقت‌مان در جاده گذشت و آنطور که انتظار داشتیم از سفر لذت نبردیم. این شد که سال بعد برنامه دیگری ریختیم. هدف ما کنار هم بودن و لذت بردن از طبیعت و زیبایی‌های بهار بود پس تصمیم گرفتیم در نوروز به تهرانگردی‌های یک روزه برویم و از جاذبه‌های گردشگری داخل شهر دیدن کردیم.

یک روش برای فراغت گذرانی ارزان قیمت هم، حضور در جمع است. زمانی که کوچک بودیم منزل مان نزدیک منزل پدربزرگ و مادربزرگم بود. خیلی از شب‌ها به خانه آنها می‌رفتیم و ما، نوه‌ها با هم بازی می‌کردیم و بزرگترها با یکدیگر گپ می‌زدند.

راه دیگر فراغت گذرانی این است که خانواده وعده‌های غذایی‌شان را در پارک بخورند. حضور در طبیعت، به اعضا آرامش می‌دهد و احساسات منفی شان را می‌کاهد ضمن این‌که با این روش تحرک دارند، پیاده روی کرده‌اند و اوقات شان را در کنار هم گذرانده‌اند.

چندی پیش پیامکی دریافت کردم که به نظرم بسیار زیبا بود و جان کلام من هم هست. ارزشمندترین چیزها در زندگی ما مجانی‌اند مثل در آغوش گرفتن عزیزان مان، عشق و محبت شان که نثارمان می‌کنند، شادی و خنده، خواب، دوستان خوب، ورزش و تحرک، گوش کردن به موسیقی و…. این‌ها، همان ارزش‌هایی هستند که هزینه‌ای صرف شان نمی‌کنیم. اما از آنها لذت می‌بریم و با این حال خیلی وقت‌ها از یاد می‌بریم شان.

به نظرتان چرا ما همیشه فکر می‌کنیم برای یک فراغت گذرانی حسابی باید پول کلان خرج کنیم؟

چون جزئی از جامعه‌ای هستیم که به سمت مصرف‌گرایی در حرکت است. مردم تحت تأثیر تبلیغات به این نتیجه رسیده‌اند که اگر خرج نکنند نمی‌توانند شاد باشند. در حالی که این تصور غلط است اما سرمایه دارها برای فروش بیشتر، خرج کردن را به عنوان پیش شرط خوشبختی به مردم معرفی می‌کنند. حال آنکه در حقیقت، ممکن است کسانی سر سفره‌ای با ماست و نان حس کنند خوشبخت هستند و دیگرانی سر سفره‌ای با بوقلمون احساس بدبختی کنند.

شما گفتید در جمع بودن بخصوص اگر آن جمع فامیل باشند باعث ایجاد صمیمیت و گذراندن فراغت به شیوه‌ای لذت بخش می‌شود اما قبول دارید که بخشی از دعواهای خانوادگی در نوروز هم در جریان همین رفت و آمد‌ها، چشم و هم‌چشمی‌های فامیلی است؟

این را قبول دارم. خیلی از ما مسیرمان را گم کرده‌ایم. تقریباً یک دهه پیش، مردم وقتی به خانه هم می‌رفتند بی‌هیچ خجالتی یکدیگر را در خوشی‌های کوچک شان شریک می‌کردند، آنها اگرچه فقیر بودند، با ساده‌ترین امکانات از میهمان‌های شان پذیرایی می‌کردند.

حالا اما روابط به معامله‌های پایاپای تبدیل شده است. برخی مردم می‌خواهند از دیگران اشرافی و خاص پذیرایی کنند و انتظار دارند آنها هم به همین شیوه پاسخ میهمان‌نوازی‌شان را بدهند و اگر غیر از این باشد گمان می‌کنند به آنها توهین شده است.

در واقع به نظر می‌آید شماری از مردم صفای کنار هم بودن را فدای رقابت بر سر تجمل‌گرایی حتی در پذیرایی از میهمان‌ها کرده‌اند و شک نکنید که به مرور زمان آنقدر فشار روانی این رفتار بر آنها زیاد می‌شود که لذت دید و بازدید در نظرشان محو می‌شود و این کار به یک رفع تکلیف اجباری در زندگی شان تبدیل می‌شود.

برخی زوج‌ها بهانه می‌گیرند که علت دلخوری‌های نوروزی شان از یکدیگر، خستگی ناشی از خانه تکانی و میهمان‌داری است به نظرتان این دلیل قانع کننده است؟

وقتی زوجی با هم در خانه‌تکانی و پذیرایی از میهمان‌ها و برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت شریک باشند هرچقدر هم که کارهای شان زیاد و مسئولیت‌های شان سنگین باشد، احساس خستگی و فرسودگی نمی‌کنند و تنشی بین شان پیش نمی‌آید بلکه از انجام فعالیت‌های مشترک، لذت می‌برند و راضی اند. در واقع آنچه برای هر یک از زوجین خستگی ایجاد می‌کند احساس نبود همراهی و مشارکت طرف دیگر در کارها و برنامه‌ریزی‌های خانوادگی است.

 

جلوگیری از لوس شدن کودکان

آیا این جمله که محبت کردن هیچ حد و مرزی ندارد، صحیح است؟

بچه لوسی دارید که به هیچ عنوان به حرف های شما توجه نمی کند ؟

برای تربیت بهتر کودک دلبند خود به این مقاله توجه کنید.

خیر! اگر شما در پی تربیت کردن کودکانی خوش رفتار هستید، باید یکسری قوانین و مقررات پایه بنیان گذاری کنید. و مانع از رشد رفتارهای بد شده و رفتارهای بد را از ریشه از بین ببرید. به وسیله ۷ قدمی که در ادامه به آن اشاره می کنیم شما میتوانید مانع از لوس شدن کودک خود شوید.

محدودیت ها را ساده و واضح مشخص کنید

اینطور در نظر بگیرید که اگر محدودیت خود را به صورت واضح و ساده بیان کنید دیگر نیازی به بحث های بعدی ندارید. به فرق بین این دو جمله خوب دقت کنید: “باشه، می تونی یک بیسکوییت برداری” (در این جمله امید زیادی برای درخواست یک بیسکوییت دیگر وجود دارد) و اما جمله دوم : “می تونی یک بیسکوییت برداری، ولی بیسکوییت دومی را درخواست نکن. همین یه دونه است.”

محدودیت های خود را عملی کنید، بدون در نظر گرفتن اینکه چه اتفاقی می افتد

باید “یه دونه” به معنای واقعی “یه دونه ” باشد. شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که در شرایطی به خوردن بیسکوییت دوم نه گفته ایم و سپس شروع به پیش دستی کردن از خودمان میکنیم و بیسکوییت های بیشتری می خوریم.

حقه ای که می توان در این قسمت از آن استفاده کرد یک نگاه درازمدت است. ممکن است دومین بیسکوییت فقط برای یک بار مسئله بزرگی نباشد ولی آیا می خواهید هر بار که محدودیت برای مسئله ای قرار می دهید اینگونه از محدودیت خود پیشی بگیرید و آن را در نظر نگیرید؟ این موضوع زمانی اتفاق می افتد که شما تصمیم خود را تغییر دهید.

هیچوقت با خواهش و التماس کردن تسلیم کودک نشوید

این مورد بسیار ساده است – وقتی یکبار تسلیم شوید به کودک خود یاد می دهید که با خواهش و التماس می تواند به خواسته هایش برسد.

اجازه دهید کودکتان شما را متقاعد کند

اگر کودک شما چیزی می خواهد که شما در مورد آن مطمئن نیستید، از او بخواهید برای درخواست خود دلیل آورد. آیا او می خواهد برنامه تلوزیونی مورد علاقه اش را ببیند؟ اگر توضیح دهد که اسباب بازیهایش را جمع کرده و یا اول یک چرت می زند بعد به تماشای آن می پردازد شما با خیال راحت تری به درخواست او جواب مثبت خواهید داد.

مقرر نمایید که کارهای لازم روزانه باید قبل از بازی کردن انجام شوند

شما با لطیف برخورد کردن با کودکتان در حق کودک خود لطف نمی کنید. پژوهش ها نشان میدهد جدی بودن برای انجام کارهای روزمره و مسئولیت ها در کودک به بر عهده آمدن بر مشکلات منجر می شود. حتی کارهای ساده ای در خانه مثل گذاشتن اسباب بازیهای خود به کناری و یا کمک به تمیز کردن نامرتبی هایی که خود ایجاد کرده.

از ناامید کردن کودک خود نترسید

ما از اینکه کودک خود را ناراحت ببینیم متنفریم، ولی آقای استون حرف خوبی می زند، ما همیشه نمی توانیم چیزی را که می خواهیم بدست آوریم. اینکه کودک شما ناامید شدن از چیزی را یاد بگیرد به او کمک می کند تا بعد ها در زندگی مهارت رویارویی با حس استرس را داشته باشد.

به آنها اجازه دهید برای چیزی که می خواهند تلاش کنند

بسیاری از متخصصین بر این باورند که اگر کودکان چیزهایی که می خواهند را به آسانی بدست آورند لوس می شوند. اگر کودک شما یک اسباب بازی جدید می خواهد، یک سیستم جایزه دهی در برابر رفتار خوب برای او در نظر بگیرید و کم کم و در قالب جایزه رفتار خوب، آن اسباب بازی را برای او تهیه نمایید.

 

طریقه آسان و صحیح نگهداری از کابینت ها

۱) در آپارتمان‌های جدید امروزی که اپن هستند و کابینت‏ها از پذیرایی و اتاق‏های دیگر به راحتی دیده می‌شوند توجه به چیدمان و زیبایی کابینت‏ها اهمیت بیشتری پیدا می‏کند. توجه به چیدمان کابینت کمک می‏کند که خانه و آشپزخانه‏تان تمیز و مرتب باشد…

۲) گاهی وقت‌ها مجبور می‌شوید برای برداشتن یک وسیله تمام وسایل را به هم بریزید. بهتر است لوازم و وسایلی را که کمتر از آنها استفاده می‌کنید در طبقات بالاتر و قسمت‌های عقبی کابینت قرار دهید و وسایلی را که در طول روز چند بار از آنها استفاده می‌کنید در قسمت‌های جلویی قرار دهید.

۳) معمولا سایه کابینت‏ها روی میزها و سایه هود روی اجاق گاز می‏افتد و موجب می‌شود نور کافی برای انجام کارهای پخت و پز وجود نداشته باشد. توصیه می‏شود در آشپزخانه علاوه بر نور عمومی‌از نور موضعی هم استفاده کنید تا هنگام کار نور کافی و دید بهتری داشته باشید.

۴) برای صرفه‌جویی در فضا قابلمه‏های کوچک‌تر را در قابلمه‏های بزرگ‌تر قرار دهید. می‌توانید قابلمه‏ها و لوازمی‌که زیاد به آنها احتیاج پیدا می‏کنید در کابینت‏ها و قفسه‏های قابل حمل قرار دهید تا مجبور نشوید دایم در کابینت‏ها را باز و بسته کنید و دسترسی راحت‌تری به وسایل داشته باشید.

۵) قرار دادن لوازم و وسایل برقی که به ندرت مورد استفاده قرار می‏گیرند روی کابینت و میز آشپزخانه فضای زیادی می‏گیرند که برداشتن و قرار دادن آنها در کابینت فضای زیادی در اختیارتان قرار می‏دهد.

۶) رنگ‏های قرمز و نارنجی به رنگ‏های مهیج و اشتها آور معروف‌اند و می‏توانید در دکوراسیون آشپزخانه و انتخاب رنگ کابینت از آنها استفاده کنید.

۷) نصب پوستر و عکس‏های زیبا از میوه‏ها و سبزی‏ها در آشپزخانه شما را به تغذیه سالم تشویق می‏کند و در رفتارهای غذایی سالم نقش دارد. داخل یا روی در کابینت‏هایی که زیاد آنها را باز و بسته می‌کنید از این تصاویر استفاده کنید.

 

چطور لکه روغن و کره و چربی را پاک کنیم

خیلی از خانم ها با ریختن روغن یا کره و مواد روغنی روی لباس یا پارچه بلافاصله آن را دور انداخته در حالیکه برای رفع این روغن راه حلی ساده و مناسب اندیشیده شده است. در ادامه همین بخش راه مناسب رفع روغن و یا کره روی پارچه را دنبال کنید.

روغن و کره جزو لکه‌هایی هستند که دوست دارند روی پارچه باقی بمانند. اما این به معنی پاک نشدن آن‌ها و این که مجبور شوید لباس خود را دور بیندازید، نیست. روغن به بعضی شوینده‌ها از جمله مایع ظرفشویی پاسخ مثبت می‌دهد.

مایع ظرفشویی را با یک اسفنج یا پارچه روی لکه بمالید سپس آبکشی نمایید. در مورد پارچه‌های ضخیم می‌توانید از برس نرم مثلا مسواک کهنه استفاده کنید.

در صورتی که لکه به این ترتیب کاملا برطرف نشود، از محلول الکل استفاده کنید. پاک‌کننده‌ای که ماده اصلی آن الکل است. حتی می‌توانید از مواد ضدعفونی‌کننده دست (که بیش‌تر آن الکل است) یا خود الکل سفید استفاده کنید و آن را روی پارچه بمالید.

در صورت عدم موفقیت، سومین راه حل، استفاده از صابون چوب است. صابون چوب که برای تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه استفاده می‌شود، ماده موثری در رفع چربی از همه چیز از جمله پارچه است. ابتدا آن را روی قسمتی از پارچه امتحان کنید. لکه را ۱۰ دقیقه داخل ماده تمیزکننده چوب فرو برید. سپس آن را طبق معمول بشویید.

برای رفع کامل چربی ممکن است مجبور شوید چند روش را امتحان کنید.

 

راهنمای خرید چمدان​ برای سفر

کاربرد چمدان در سفر بسیار ضروری است.

که قصد خرید یک چمدان مناسب برای سفر دارید باید به این نکات مفید توجه کنید تا بهترین چمدان را که مناسب سفرهای شماست خرید کنید.

همه ما با شنیدن نام سفر به یاد حمل کننده های باوفای لباس و وسایل شخصی مان افتاده و سریع به سراغ آنها رفته و جویای احوالشان می شویم تا مبادا گرد مدتی انبارنشینی بر آنها نشسته یا آسیبی دیده باشند و به این ترتیب از همراهی ما در سفر محروم شوند.

زیرا در صورت بروز چنین اتفاقی ناچاریم قید حمل آسان و امن وسایل سفر را زده یا برای خرید یک نمونه جدید اقدام کنیم. اینجا است که اهمیت این کالا برایمان مشخص می شود.

این کالای مسافرتی در حدی برای ما ایرانی ها که گویا زیاد اهل سفر گشت و گذار هستیم اهمیت دارد که جزو وسایل اصلی در خریدهای عروس به شمار می آید و معمولا عروس و داماد ها برای سفرهایی که در پیش دارند از میان نمونه و رنگ های گوناگون چمدان مدل هایی را انتخاب و خریداری می کنند.

باشد که زندگی پرسفری داشته باشند. این روزها هم با توجه به اینکه به فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی نزدیک می شویم اکثرا سراغی از چمدان و ساک های سفری گرفته و از صحت و سلامت آنها اطمینان خاطر حاصل می کنیم. اما واقعا از برخی چمدان ها عمری گذشته است و باید برای خرید نمونه های جدیدی اقدام کنیم. با توجه به این موضوع در این بخش ما به ذکر مواردی برای خرید و همچنین نگهداری از چمدان پرداخته ایم.

چمدان چیست؟

جامه دان، جامدان یا چمدان به کیف بزرگ یا صندوقچه دسته داری را می گویند که رخت و جامه و وسایل شخصی فرد در آن قرار داده می شود.

از جامه دان هم برای جابه جایی و هم برای نگهداری رخت و جامه استفاده می شود.

جامه دان های امروزی معمولا از جنس الیاف مصنوعی، فلز، پلاستیک سخت، چرم، پارچه های مقاوم یا ترکیبی از اینها ساخته می شوند. برخی جامه دان ها دارای دسته های بلند و برخی دارای چرخند. درب بعضی جامه دان ها نیز برای امنیت بیشتر به قفل مجهز است.

واژه چمدان واگفتِ روسی واژه جامه دان است (به روسی: Чемодан) که شاید از ریشه «جامه دان» بوده است.

این واژه در گذشته از فارسی و از طریق زبان های ترکی تبار در آسیای میانه به زبان روسی راه پیدا کرده و در دوران معاصر به عنوان وام واژه از روسی به فارسی وارد شده است.

مساله ای که همیشه در ذهن مسافر و مانند گزینه ای همواره روی میز است(!)، تهیه چمدانی مطمئن برای این سفرهاست. چمدانی که اگر در انتخاب آن دقت لازم را نداشته باشیم به دردسری بزرگ دچار شده و نمی توانیم از سفر خود لذت ببریم.

این در حالی است که اکثر کارشناسان و دست اندرکاران این صنف، خرید چمدان بادوام را برای خانواده ها و مسافران نوعی سرمایه گذاری می دانند. به همین دلیل ما در این هفته قصد داریم نحوه این سرمایه گذاری را برای شما بازگو کرده و شما را با روش های انتخاب بهترین چمدان آشنا کنیم.

چمدان ​های مناسب برای سفرهای تابستانی

بهترین چمدان

در گذشته های دور بسته های پارچه ای به عنوان توشه راه مسافران بوده و بسیاری با استفاده از ابزاری بومی توشه راه خود را همراه می بردند اما اگر کمی جلوتر بیاییم به وجود جعبه هایی چوبی یا چرمی در زندگی مردم بخصوص مسافران برخورد خواهیم داشت که می توان آنها را نمونه های اولیه و ابتدایی چمدان درنظر گرفت.

امروزه اساس کار همان است و شکل ظاهری جعبه های چوبی یا چرمی قدیمی زیاد متفاوت نشده اما استفاده از لوازم و مواد تازه در ساخت آنها باعث رونق دوچندان در کسب و کار سازندگانش شده است.

معرفی انواع چمدان

چمدان ها در انواع گوناگون کپسولی یا باکسی، برزنتی، چرمی و … در بازار موجودند.

تقسیم بندی دیگر که برای چمدان در نظر می گیرند از لحاظ شکل ظاهری است که شامل چمدان های چرخ دار، بدون چرخ، کیف و ساک سفری و… است.

یک تقسیم بندی دیگر نیز بر اساس حجم و گنجایش چمدان وجود دارد و خریدار بسته به نوع نیاز خود برای خرید چمدان اقدام می کند.

چمدانی که امروز از آن برای سفرهای خودمان استفاده می کنیم معمولا از الیاف مصنوعی و البته گاهی هم از برخی فلزات ساخته شده اند اما نمی توان فراموش کرد که چرم هنوز هم در ساخت این وسیله نقش بسزایی داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی چمدان های امروزی را می توان به ۴ گروه برزنتی، چرمی، فلزی وکیف های دستی سبک سامسونت تقسیم بندی کرد که هر کدام مزایا و البته معایبی داده .

چمدان های برزنتی: این چمدان ها که امروزه معمولی ترین نوع چمدان هستند امتیاز ویژه ای که وزن کم آنهاست را یدک می کشند ولی فراموش نکنید اگر مقصد شما منطقه ای بارانی و مرطوب است هرگز از این نوع چمدان استفاده نکنید چون با بوی بد آن نمی توانید کنار بیایید. هرچند لوازم و لباس های شما داخل آن چمدان ها خیس نمی شود ولی رطوبت نفوذ کرده داخل آن باعث بوی نامطبوعی در لباس ها و وسایل شما خواهد شد.

چمدان های تیتانیوم ـ پلاستیک: این نوع چمدان ها که مدت زیادی نیست وارد زندگی ما شده از چمدان های بادوام است و در صورتی که بخواهید هزینه کنید و به دنبال با دوام ترین نوع چمدان هستید این نوع را به شما پیشنهاد می دهیم.

چمدان های تیتانیومی که به دلیل مقاومت بالای آنها جزو انتخاب برتر اکثر مسافران کثیرالسفر هستند در صورت نگهداری مناسب حتی گاهی بیشتر از ده سال عمر مفید خواهند داشت. اما بزرگ ترین مشکل این نوع چمدان را می توان خط و خش ناشی از حمل و نقل در طول سفر دانست چون بدنه آنها زیاد در مقابل این اتفاق مقاوم نیست.

برعکس چمدان های برزنتی، چمدان های تیتانیومی بهترین گزینه برای سفرهای طولانی و البته در مناطق مرطوب است. مهم ترین نکته ای که در این گروه از چمدان ها برای خریدارانش باعث برتری می شود بحث امنیت و استحکام این وسیله در مسافرت است بنابراین اگر لوازم شما خطر شکستن یا از بین رفتن دارد بهترین گزینه برای سفر بعدی شما این گروه از چمدان هاست.

در کنار این چمدان هایی که با پلاستیک سخت و فشرده ساخته شده اند نیز خاصیتی شبیه به چمدان های تیتانیومی دارند با این تفاوت که استحکامشان کمتر و البته قیمتشان ارزان تر است. با این حال امکان شکستگی این چمدان ها زیاد است چون تحمل پلاستیک درحمل بار بسیار کمتر از فلز است. این چمدان ها نیز مثل اسلاف فلزی خوددر معرض خط و خش دیدن هستند. اما به خاطر قیمتشان بازار خود را یافته اند.

چمدان های چرمی: این چمدان ها همراهان قدیمی و گرانقیمت مسافران سراسر جهان هستند و همواره جایگاه مشخص و محکمی میان مسافران دارند. اگر از تمام محاسن و البته پرستیژ این نوع از چمدان ها بگذریم که برای مسافران لوکس و شیک پوش بسیار مهم است، می توانیم به وزن و البته هزینه بالای خرید این گروه از چمدان ها به عنوان عیوب آن اشاره کنیم ؛مواردی که باعث شده تا بسیاری از مسافران عادی از خرید این دسته از چمدان ها چشمپوشی کنند.

سامسونت های سفری: این گروه را می توان به عنوان آخرین نوع از انواع چمدان معرفی کرد. البته برای آنها که قصد سفرهای کوتاه دارند و تک نفره سفر می کنند، چون مناسب ترین انتخاب از لحاظ وزن، حجم و البته هزینه خرید برای این گروه از مسافران این نوع چمدان است به طوری که امروزه اکثر افرادی که از آنها به کثیرالسفر یاد می شود یکی از این نوع چمدان ها را همراه خود به این نقطه و آن نقطه از جهان می برند.

نکاتی برای خرید چمدان

۱- عمر چمدان حدود ده سال است و پس از این مدت و به پایان رسیدن گارانتی آن، احتمال خرابی زیپ، چرخ و دسته آن می رود. به همین دلیل بهتر است فکر خرید یک چمدان عمری را از سرتان خارج کنید.

۲- قبل از هر اقدامی به شما توصیه می شود بودجه خود را برای خرید چمدان مشخص کنید. در حال حاضر چمدان های معمولی با حداقل قیمت ۳۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسند و نمونه های گران قیمت نیز قیمتی در حدود چند میلیون تومان دارند. پس قبل از خرید چمدان بودجه خود را مشخص کنید.

۳- از آنجا که هر چمدان کاربری ویژه ای دارد بهتر است نوع نیاز خود و تعداد افرادی که قصد استفاده از چمدان را دارند مشخص کنید. برخی اکثرا تنها سفر می کنند که برای این دسته از افراد چمدان های کوچک تک نفره یا حتی ساک های سفری توصیه می شود، البته اگر سبک سفر می کنید.

افرادی نیز که همراه با خانواده سفر می کنند بهتر است از چمدان های بزرگ استفاده کنند.

البته باید در نظر داشته باشید که چمدان های سایز بزرگ ممکن است مشکلاتی را هنگام حمل و نقل برای شما ایجاد کند. اگر چمدان خیلی بزرگ باشد، هنگام جابه جایی در تاکسی یا ماشین کار دشواری پیش رو دارید. چمدان ۶۶ سانتیمتری که زیپ اضافه برای بزرگ تر شدن داشته باشد گزینه مناسبی است.

۴- به چرخ های چمدان توجه کنید و ببینید چمدانی که می خواهید خریداری کنید دو چرخ یا چهار چرخ یا اصلا بدون چرخ است.

برای چمدان های بزرگ تر داشتن چهار چرخ امکان حرکت را راحت تر می کند.

۵- توجه داشته باشید که بدنه محکم چمدان در مقایسه با بدنه نرم وزن بیشتری دارد، اما حفاظت بیشتری از وسایل شما در مقابل ضربه یا دزدی احتمالی می کند.

اما اگر ساک کوچک و وسایل فراوان دارید، بدنه قابل انعطاف وسایل بیشتری را در خود جای می دهد.

۶- به دسته چمدان توجه کنید.دسته ساک و چمدان بهتر است بلند باشد. دسته کوتاه حمل و نقل را دشوارتر می کند. بند باریک هم کار جابه جایی را سخت خواهد کرد.

۷- رنگی را انتخاب کنید که شما را درگیر دردسر نکند. اگر از دسته ای هستید که زیاد سفر می کنید بهتر است از چمدان های تیره استفاده کنید؛ زیرا هنگام حمل و نقل کثیف و تیره می شود.

۸- چمدان های ترمز و فرمان دار را فراموش نکنید، البته این قابلیت ها در چمدان های سایز بزرگ مشاهده می شود. در مورد این دو ویژگی باید بگوییم که چمدان های ترمزدار دارای ترمزی در چرخ های جلویی هستند که مانع از حرکت چمدان در زمانی که ایستاد ه اید می شود. در مورد فرمان های چمدان هم باید بگوییم که این فرمان های کوچک نزدیک به دسته چمدان قرار گرفته و به این وسیله می توان چمدان را به هر سو به راحتی هدایت کرد. ضمن اینکه چمدان های چرخ دار معمولا دارای فرمان هایی روی چرخ هستند که کاربری سختی دارند.

۹- به نوع دستگیره اهمیت دهید. دستگیره کشنده در چمدان ها معمولا از دوجنس ساخته می شود: ۱. استیل و ۲. آلومینیوم.

جنس استیل بهتر از آلومینیوم است؛ چراکه احتمال خم شدن یا شکسته شدنش به مراتب کمتر است. توجه داشته باشید که برای افزایش کیفیت و ایمنی دسته کشنده اغلب باید در داخل چمدان کار شده باشد نه بیرون آن. یعنی اگه شما درب چمدان را باز نمودید، در کف چمدان دو ستون برآمده را لمس کنید. اینکار باعث در نرفتن دسته هنگام کشیدن و تحمل نمودن وزن های سنگین در دست انداز ها است.

دسته متصل به بدنه باید از کمترین برآمدگی برخوردارد باشد؛ چراکه هنگام جاسازی کردن و کشیده شدن و جابه جایی به سایر چمدان ها ساییده و از اطراف ضربه خواهد خورد. اگر برآمده باشد، از جا کنده می شود، هرچند با هزاران پرچ و چسب چسبانده باشند! بهترین این نوع، دسته هایی کار شده در زیر یک کاور است که قسمت برآمده آن داخل بدنه است، نه بیرون آن.

۱۰- از خرید چمدان بدون گارانتی خودداری کنید؛ زیرا برخی از چمدان ها به دلیل استفاده نادرست یا استفاده از قطعاتی نظیر زیپ و دسته و … بی کیفیت به زودی دچار ایراد می شوند به همین دلیل بهتر است یک نمونه گارانتی دار خریداری کنید تا خیالتان بابت تعمیر راحت باشد.

۱۱- چمدان قفل دار بخرید. البته روی چمدان هایی که قفل TSA ندارد، یک قفل به عنوان هدیه به خریدار می دهند. پس از قطعیت در تمام موارد نسبت به تست کردن قفل اقدام کنید تا چمدان ایراددار خریداری نکنید.

۱۲- در بعضی چمدان ها زیپی برای اضافه کردن فضای داخلی چمدان وجود دارد که با نام expand zip یا زیپ افزایش حجم در مکالمه شناخته شده است. معمولا این زیپ ها به ارتفاع چمدان ۷ الی ۱۵ cm اضافه می کنند. به شما توصیه می کنیم اگر از افرادی هستید که اجناس ریز و درشت همراه خود به سفر می برید از این نوع چمدان ها استفاده کنید.

۱۳- اغلب چمدان های soft حاضر در بازار منعطف هستند. پس سعی کنید اگر قصد خرید نمونه های باکسی یا کپسولی یا سافت را دارید آن را قبل از خرید تست کنید. بهتر است برای بررسی چمدان توجه داشته باشید که بدنه ای را که در طول است برای تست از ارتفاع خم کنید. این نوع چمدان ها در بازار با نام فنری سافت شناخته می شوند.

۱۴- فاکتور و ضمانت نامه را از فروشنده دریافت و تا زمان پایان گارانتی نگهدارید.

۱۵- سفر خوبی داشته باشید.

ابعاد مختلف چمدان

حالا که از انواع مختلف چمدان آگاهی به دست آوردیم نوبت به اطلاعاتی درباره اندازه یا به عبارتی سایزهای مختلف چمدان است چون این وسیله نیز براساس میزان باری که توان حمل آن را دارد سایزبندی و در گروه های مختلف تقسیم شده است.

به طور کلی چمدان ها در فروشگاه های مختلف دارای سه سایز استاندارد هستند که عبارتند از:

  1. سایز کوچک: این سایز از چمدان بهترین گزینه برای مسافران انفرادی یا کسانی است که قرار نیست بار همراهشان را به داخل جعبه بار هواپیما، اتوبوس یا دیگر وسایل نقلیه تحویل دهند و می خواهند آن را همراه خود در طول سفر داخل کابین در دسترس داشته باشند. این سایز از چمدان توان حمل کردن بار حداکثر تا وزن ۱۰ کیلوگرم را دارد چون براساس استانداردهای بین المللی بخصوص در مورد هواپیما هرگز نمی توانید بیش از این وزن را همراه خود داخل کابین ببرید.
  2. سایز متوسط: این نوع چمدان بهترین گزینه برای سفرهای میان مدت و خانواده های کم جمعیت است که به همین دلیل بهترین گزینه و معروف ترین گزینه میان این گونه مسافران است. بسیاری از دست اندرکاران تولید چمدان این سایز از چمدان را به عنوان سایز استاندارد در بازار مصرف به فروش می رسانند. براساس تعاریف سایز استاندارد چمدان توان حمل باز حداکثر تا وزن ۲۲ کیلوگرم را دارد.
  3. سایز بزرگ: آخرین سایز چمدان که بزرگ ترین آنهاست می تواند تا ۳۴ کیلوگرم بار را حمل کند که برای خانواده های پرجمعیت و البته آنهایی که قصد مسافرت طولانی مدت را دارند مناسب است ولی به یاد داشته باشید که اگر با هواپیما عازم سفر هستید باز هم قوانین بین المللی مانع بزرگی برای شما در انتخاب این ابعاد از چمدان است چون بسته های بیش از ۳۰ کیلوگرم را نمی پذیرند.

داخلی یا خارجی

بسیاری از مسافران هنگامی که به مراکز خرید چمدان مراجعه می کند وقتی فروشنده از آنها درباره کشور سازنده این وسیله سوال می کند با تعجب می پرسند مگر چمدان ایرانی هم داریم؟! حال آن که پاسخ آنها مثبت است اما به دلیل مشکلات بازاریابی، نام برندهای ایرانی زیاد بر سرزبان ها نیست و بازار اصلی چمدان کشورمان مطابق معمول در اختیار کشور چین قرار گرفته است.

دو نکته اساسی

همان طور که قبلا نیز اشاره شد در صورت انتخاب چمدان مناسب در واقع سرمایه گذاری بلندمدت مناسبی انجام داده اید پس باید دو نکته اساسی را هنگام خرید چمدان به یاد داشته باشید. اولین نکته درباره دسته چمدان و استحکام آن است. یکی از اصلی ترین قسمت های چمدان مربوط به دسته آن است. کارشناسان و فروشندگان این وسیله می گویند مقاومت دسته چمدان باید از اصلی ترین دلایل انتخاب چمدان باشد چون با توجه به وزنی که قرار است این وسیله طی مسافرت تحمل کند در صورت بروز اشکال در دسته، باعث عذاب و ناراحتی خواهد بود بخصوص در سفرهای طولانی وهنگامی که چمدانی بزرگ و سنگین خریده اید.

اما نکته دوم درباره چمدان مربوط به چرخهای آن است که قرار است شما را از نگرانی حمل وزن چمدان رهایی بخشند. بهترین چرخ برای این وسیله چرخ هایی است که دارای بلبرینگ بوده و به نوعی شبیه به چرخ های اسکیت های بازی هستند. این نوع چرخ ها با توجه به استحکامی که دارند در برابر هرگونه ضربه مقاومت کرده و از روانی وسرعت بالایی نیز برای حمل ونقل چمدان برخوردار هستند. بخصوص اگر این چرخ ها توان حرکت ۳۶۰ درجه را نیز داشته و بتوانند به تمام جهان حرکت کنند، بیشتر مطلوب است. لذا به توصیه فروشندگان بهترین نوع چمدان آنهایی هستند که دارای چهار چرخ بوده و وزن اصلی چمدان نه توسط دسته بلکه توسط چرخ هایش تحمل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.