post

2018534402 talab ir 300x193 گلبرگ سرخ پزشکی، سلامت شماره هشتاد و هفتمبیماری های مسافرت را می شناسید؟

برخی در سفر با هر وسیله ای دچار مشکل بیماری مسافرت میشوند.

کافی است سر بچرخانند یا برای یک لحظه سرشان را پایین بیندازند یا برای دیدن منظره ای به پشت سر نگاه کنند؛ کار تمام است. همان لحظه نشانه ها آغاز شده و با حال نزار به مقصد

می رسند. این افراد به اختلالی به نام «بیماری مسافرت» یا «Travel sickness» یا «Motoin sickness» دچار هستند. این اختلال عوارضی در فرد ایجاد می کند که البته با رعایت بعضی نکته ها قابل کنترل است.

مسافرت با هر وسیله نقلیه ای می تواند برای فرد مبتلا به این اختلال عارضه ایجاد کند. دلیل آن نیز تاثیر حرکت وسیله نقلیه روی مایع درون گوش میانی است. هر نوع حرکت ناگهانی، چرخشی، تکان شدید، تغییر وضعیت حین حرکت، راه رفتن در وسیله نقلیه ای مانند هواپیما یا قطار، جا به جا شدن در خودروی شخصی مایع درون گوش میانی را تحریک کرده و نشانه ها آغاز می شوند.

علائم را بشناسید

تعرق، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، حسی شبیه دوران سر، لرز خفیف و احساس سرما، افزایش بزاق دهان، حالت تهوع و استفراغ از نشانه های شروع بیماری مسافرتی است. این عارضه معمولا از کودکی همراه فرد است. یکی از دلایل گریه کردن و بی قراری کودک می تواند ناشی از ابتلا به این مشکل باشد. در افراد مبتلا به این عارضه، سوارشدن به وسایل تفریحی که چرخشی یا دورانی باشند نیز همین عارضه را در پی دارد.

چگونه کنترل کنید؟

سفر با خودروی شخصی

بهترین مکان برای شما صندلی کنار راننده است. اگر امکان نشستن در آن صندلی را ندارید، حتما کنار پنجره بنشینید. هنگام حرکت به پشت سر نگاه نکنید حتی اگر زیباترین منظره جهان باشد!

سفر هوایی

دو ردیف اول هواپیما و نهایتا پیش از رسیدن به بال هواپیما که میزان تکان ها کمتر احساس می شود، بهترین مکان نشستن برای افراد مبتلا به بیماری مسافرتی است. هنگام حرکت نباید از جای تان حرکت کنید. سر را پایین نیندازید و از خوردن خوراکی پرهیز کنید. در طول سفر نیز هواکش را به سمت صورت تان تنظیم کنید تا هوای تازه نفس بکشید. پس از نشستن کامل هواپیما از صندلی تان بلند شوید.

سفر با قطار

درباره قطار، مکان واگن زیاد مهم نیست. درباره قطار باید به سه نکته دقت کنید. اول اینکه سمت نشستن شما باید همسو با حرکت قطار باشد. این نکته را باید هنگامی که سوار مترو یا اتوبوس هستید هم رعایت کنید. دوم اینکه پنجره واگن شما حتما باز باشد تا هوای تازه نفس بکشید و سوم اینکه هنگام حرکت قطار از جای تان بلند نشوید.

سفر دریایی

صندلی های جلویی یا از نیمه کشتی به سمت جلو و ترجیحا عرشه کشتی را برای نشستن انتخاب کنید. هنگام حرکت نیز از جای تان حرکت نکنید.

این نکته ها یادتان باشد

غذا نخورید

حداقل از دو ساعت قبل از حرکت با هر وسیله نقلیه ای، غذای سنگین نخورید. هرچه معده خالی تر باشد، احتمال بروز این حالت کاهش خواهد یافت و در صورت بروز، نشانه ها کمتر بروز خواهدکرد.

سر را مستقیم نگه دارید.

هنگام حرکت با هر وسیله نقلیه ای سرتان را زیاد تکان ندهید و به طور خاص، پایین نیندازید. در حرکت مطالعه نکرده یا به تلفن همراه تان نگاه نکنید.

چرب و شیرین نخورید

از یک ساعت قبل حرکت و در طول سفر از خوردن غذاها و تنقلات چرب و شیرین خودداری کنید. این خوراکی ها محرک بوده و عاملی برای تشدید حالت تهوع و استفراغ هستند. غذاها و تنقلات تند و ادویه دار نیز همین مشکل را ایجاد می کنند.

لیمو همراه تان باشد

بوکردن یا خوردن لیموترش هنگام سفر راهی برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع است. بنابراین همیشه این داروی طبیعی را همراه داشته باشید.

دارو مصرف کنید

بعضی داروها مانع از بروز حالت تهوع می شوند. با مشورت پزشک، یکی از این داروها را خریده و نیم ساعت قبل از هر نوع سفری این دارو را میل کنید. این داروها حالت گیجی و خواب آلودگی ایجاد می کنند اما در عوض شما را از عوارض این بیماری آزاردهنده مصون می کنند.

 

خواص و مضرات چای سبز

چای سیاه فراورده تخمیری برگ گیاه چای قبل از خشک شدن و بخار دهی و چای سبز خشک شده و بخار داده شده ‌‌این برگ‌ها بدون انجام فرایند تخمیر می‌باشد. در طی روند تخمیر (اکسیداسیون) آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ سبز چای تغییر ماهیت داده و کاهش می‌یابند.

در بروز سندروم متابولیک عواملی چون: وزن بالا، ژنتیک، اختلالات غددی، سنین بالاتر، مقاومت به انسولین و شیوه زندگی بویژه کم‌تحرکی و افزایش دریافت کالری نقش دارد. شیوع سندرم متابولیک همسو با افزایش میزان چاقی در جوامع روبه گسترش است و در آینده عامل خطر قوی‌تری نسبت به استعمال دخانیات در بروز بیماری‌های قلبی خواهد بود.

چای و برگ گیاه کاملیا سیننسیس از گذشته تاکنون بعنوان درمانگر در جوامع شرقی مورد استفاده بوده و یکی از معمول‌ترین نوشیدنی‌های مورد استفاده بویژه در کشور‌های آسیایی است. بیشترین اثرات چای سبز مربوط به ترکیبات پلی‌فنولی آن می‌باشد که دارای فواید متعددی از جمله اثر ضدسرطان و اثرات کاهندگی بر چربی و قندخون است.

چای سبز و کاهش وزن

نتایج مطالعه‌ای نشان داد مصرف بیش از ۱۰ سال چای سبز با کاهش توده چربی بدن و دور کمر نسبت به افرادی‌ که مصرف نداشتند، همراه است. هر چند که مکانیزم آن معلوم نیست. در بعضی از مطالعات چای سبز همراه با برنامه غذایی و افزایش تحرک در کاهش وزن، دور کمر و توده چربی موثر بوده است. در کل مصرف یک ماده غذایی خاص جهت کاهش وزن علمی نمی‌باشد، زیرا کاهش دریافت انرژی بهترین راه کاهش وزن می‌باشد.

عوارض

مسمومیت کبدی ناشی از مصرف مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های (پلی فنول) چای سبز در تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده و لذا لزوم تعیین حداکثر مقدار مطلوب مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها ضروری است.

چای سبز و قند خون

در مطالعه‌‌ای، مصرف بیشتر از ۶ لیوان چای سبز در هفته با کاهش خطر دیابت همراه بود. در مطالعه دیگری در افراد سالم مصرف چای سبز جذب کربوهیدرات را بعد از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات به میزان ۲۵درصد کاهش داد. در مطالعات بر روی حیوانات مکانیزم‌هایی چون کاهش جذب کربوهیدرات از طریق مهار آنزیم‌های هضم کننده آنها در دستگاه گوارش، برداشت گلوکز توسط عضلات و کاهش برداشت توسط بافت چربی، افزایش ترشح انسولین و حساسیت به انسولین بافتی موثر است. با ‌‌این‌حال در ارتباط با اثربخشی چای سبز بر کنترل قندخون دلایل قطعی وجود ندارد.

اثر چای سبز بر سلامت قلب و عروق

مطالعه‌‌ای نشان داد که بروز سکته مغزی در افرادی‌که بیشتر از ۵ لیوان چای سبز در هفته می‌نوشند کمتر است و کلسترول خون با مصرف ۹ لیوان در روز چای سبز ۸ میلی‌گرم درصد، کاهش بیشتری دارد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل چای سبز طی ۳ ماه در افراد چاق مبتلا به فشارخون منجر به کاهش تمامی اجزای سندرم متابولیک (فشارخون، قندخون ناشتا، کاهش تری‌گلیسیرید و افزایش HDL-C و سطح آنتی‌اکسیدان‌های سرم) شده، با ‌‌این‌حال بر وزن و نمایه توده بدن اثر قابل توجهی نداشت.

کبد چرب حالتی است که در آن تجمع چربی در کبد ‌‌ایجاد می شود، در مطالعات حیوانی اثرات ترکیبات مفید چای بدلیل کاهش ساخت آنزیم سازنده اسید‌های چرب در کاهش چربی کبدی دیده شده است.

نحوه تهیه چای سبز

ابتدا آب را گرم کنید تا دمای آن به حدود ۸۰ درجه سانتی گراد برسد. سپس به ازای هر لیوان مخصوص چای سبز ، یک قاشق مرباخوری (۵گرم) چای لازم است که درون صافی لیوان گذاشته و آب را اضافه کنید تا ۲-۳ دقیقه خیسانده شود. اندکی که تلخ شد چای را از لیوان جهت نوشیدن خارج کنید. دمای ۱۰۰ درجه یا جوش برای تهیه چای سیاه مناسب است. چای سبز همانند چای سیاه نیاز به دم کردن بر روی شعله ندارد.

چـای سـبـز را چـطـور نـگـهـداری کـنـیـم؟

از آنجا که گیاهان تازه درصد بالایی آب دارند (حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد) و به دلیل احتمال کپک‌زدگی نمی‌توان آن ها را به مدت طولانی نگهداری کرد، تولیدکنندگان، آن ها را خشک می‌کنند. منظور از خشک‌کردن، این است که آب آن ها درحدی گرفته می‌شود که زیر ۱۰ درصد آب داشته باشند. پس باید چای سبز نیز در مکانی نگهداری شود که تا حد امکان در معرض رطوبت، نور مستقیم و هوا نباشد؛ چون گیاهان خشکی مانند چای سبز به شدت جاذب رطوبت هستند و امکان کپک‌زدن دارند.

نکته دوم در مورد نگهداری چای سبز این است که آن را در صورت امکان، در ظروف فلزی، آلومینیومی، شیشه‌ای تیره‌رنگ (مانند قهوه‌ای)، شیشه‌ای روشن و در انتها پلاستیکی نگهداری کنید. یادتان باشد که ظروف فلزی و شیشه‌ای تیره‌رنگ، باعث می‌شوند نور به‌طور مستقیم به چای یا هر گیاه دیگری نرسد بنابراین مناسب‌ترین ظروف برای نگه‌داشتن این محصولات، هستند.

حواستان باشد که در ظروفتان را خیلی محکم ببندید تا هوا یا رطوبت به داخل آن نفوذ نکند و باعث خراب‌شدن محتویاتش نشود. ظروف فلزی، بهترین و ظروف پلاستیکی بدترین ظروفی هستند که می‌توان چای سبز را در آنها نگه داشت.

ما می‌توانیم هم چای سبز و هم سایر گیاهان را اگر خشک باشند و درست نگهداری شوند، حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه نگهداری کنیم. البته شاید بتوان این محصولات را برای مدت بیشتری هم نگهداری کرد اما به‌طور حتم پس از مدتی طولانی، کیفیتشان پایین می‌آید و نباید انتظار عطر و طعم انواع تازه را از آنها داشت.

نتیجه‌گیری

امروزه شواهدی از اثرات مفید مصرف آنتی‌اکسیدان‌های چای بویژه کاتچین‌ها در پیشگیری و درمان سندرم متابولیک، دیابت نوع دو، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد. باید توجه داشت که هیچ ماده غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها به تنهایی موثر نیست و همراه با یک الگوی غذایی سالم و متعادل بر پایه هرم غذایی و الگوی تحرک متناسب، چای بویژه چای سبز می‌تواند در جهت ارتقای سلامتی موثر باشد.

 

ورزشی ۵ دقیقه ای برای سلامت بدن

با این تمرین دیگر نمی توانید بهانه بیاورید که سرتان شلوغ است و برای نرمش کردن زمان ندارید. این نرمش تنها ۵ دقیقه طول می کشد و از سه بخش تشکیل شده است و می تواند به سادگی در شانه ها، دستها، پاها و تاندون های ران و شکمتان قدرت بسیار خوبی را ایجاد کند. همچنین می تواند ماهیچه هایتان را به خوبی فرم دهد. شدت آن نیز به اندازه ای است که ضربان قلبتان را بالا ببرد.

لانج یک دست می تواند در ست نرمش های روزانه شما قرار بگیرد و یا اگر به اندازه کافی زمان ندارید همین نرمش به تنهایی می تواند برای کل بدنتان مفید باشد. این نرمش همچنین تعادل و نحوه ایستادن شما را نیز اصلاح کرده و به عنوان یک حرکت فوق سریع برای ساختن عضلات شکمی مورد استفاده قرار میگیرد.

در این تمرین حرکت را ۱۵ بار برای سمت راست و سپس ۱۵ بار برای سمت چپ انجام دهید. و در بین آن نیز یک دقیقه استراحت داشته باشید.

 

چگونه بدون دراز و نشست شکمی ۶ تکه داشته باشیم؟

دیگر دوره انجام تمرین های کرانچ گذشته است. لو شولر یکی از نویسنده های کتاب” قوانین جدید برای شکمی صاف” از ده سال پیش تاکنون حتی یکبار هم دراز و نشست انجام نداده است. او می گوید هدف از انجام کرانچ ها داشتن عضلات شکمی بزرگتر است، اما همه ما در ناحیه شکم عضله داریم. پسر من در تمام طول دوران کودکی بدون آنکه حتی یک بار دراز و نشست انجام داده باشد، شکمی شش تکه داشت. او تنها پسری لاغر و فعال بود. موضوع جدیدی نیست که بگوییم اگر شکمی صاف و شش تکه می خواهید، رژیم غذایی بیشتر از ورزش کردن اهمیت دارد. اما متاسفانه اکثر مردان توجه نمی کنند که بهترین تمرینات برای داشتن شکمی شش تکه کرانچ ها و یا دراز و نشست نیست؛ که در واقع ضررش بیشتر از منفعت آن است. بهترین تمرین برای شکم حرکتی است که برعکس کرانچ انجام می شود.

بر اساس نظر متخصصان تمرین های کششی “Rollout” بهترین نرمش برای تقویت عضلات شکمی است. در این تمرین مچ دستهایتان را روی توپ ورزشی می گذارید و سپس آرنج ها را باز کرده و بدنتان را همانند تصویر به جلو می کشید.

این کار علاوه بر تقویت عضلات شکم، عضلات پایین کمر را نیز برای حمایت از ستون فقرات پرورش می دهد. البته این تمرین، حرکت جدیدی نیست که در آزمایشگاه ابداع شده باشد بلکه نوع پویایی از حرکت پلانک است. در حرکت کرانج شما ستون فقرات خود را خم می کنید و در حرکت پلانک آن را باز می کنید.

بنا به نظر متخصصان کرانچ ها ممکن است به نقاطی از بدن نظیر ستون فقرات و مهره ها آسیب بزنند که دیگر قابل درمان نیستند. فشاری که کرانچ ها به ستون فقرات وارد می کنند آنقدر شدید است که می توان گفت اگر دوست دارید دیسکتان بیرون بزند، تنها راهش انجام این تمرینات است!

پلانک پایه که در آن انگشتان پا و ساعدها به روی زمین قرار می گیرد، بسیار سخت تر از آن است که تصور می‌کنید. اما زمانی که می توانید آن را ۶۰ تا ۹۰ ثانیه به راحتی انجام دهید، بهتر است از نوع تمرین های پایه فراتر رفته و مرحله ی سخت تری را انجام دهید. یادتان باشد که این تمرین ها را در جلوی آینه انجام بدهید تا بتوانید فرم بدنتان را کنترل کنید.

 

نشانه های کمبود پروتئین در بدن انسان

اگر فردی تغییر وزن ندارد یعنی وزنش روبه کاهش نیست، به اندازه کافی پروتئین به بدنش می رسد و کمبود پروتئین ندارد.

دست های متورم، موهای ظریف، پوست خشک و احساس سستی از علائم کمبود پروتئین در بدن هستند.

  1. دست‌ های متورم

کمبود پروتئین عملکرد و ظاهر ماهیچه‌ ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

علت این است که وقتی بدن از رژیم غذایی پروتئین کافی دریافت نمی ‌کند، برای جبران به سراغ منابع دیگر در بدن می‌رود که یکی از اینها، لایه ‌های ماهیچه‌ای است.

بدون پروتئین، حفظ تعادل آب بدن به هم خورده و بدن آب را به شیوه نادرستی ذخیره می‌کند و منجر بهEdema می‌شود؛

وضعیتی که در آن آب بیش از حد زیر پوست جمع می‌شود و دست ‌ها ورم می‌کنند چون بدن پروتئین را از بافت‌های این ناحیه مصرف می‌کند.

  1. چشم‌های ورم‌کرده

کاهش میزان پروتئین پلاسمای خون منجر به حالتی به نام Oedema می‌ شود. این کاهش پروتئین ممکن است توسط ریه‌ای ایجاد شود که به قدر کافی آهن دریافت نمی‌کند.

در واقع کم‌خونی حاصل از کمبود آهن برای ساختن هموگلوبین است که منجر به ایجاد ورم می‌شود.

  1. گونه‌های پف‌آلوده

گونه‌های پف‌کرده می‌توانند ناشی از غدد بزاقی متورم باشند و عدم تعادل پروتئین-کربوهیدرات را به خوبی نشان دهند.

این تورم ممکن است در هر مرحله‌ای از بیماری رخ بدهد و منجر به پژمردگی و افت این بافت گونه شود.

  1. موهای ظریف

ظرافت موها علاوه‌بر علل ژنتیکی می‌تواند به خاطر کمبود پروتئین باشد.

در این صورت بدن شروع به «حفظ منابع» می‌کند و جلوی رسیدن پروتئین ارزشمند به موها و ناخن‌ ها را می‌گیرد.

به همین خاطر علائم مربوط به مو و ناخن شاخص ‌های مهمی در تشخیص کمبود پروتئین به حساب می‌آیند.

کمبود پروتئین عملکرد و ظاهر ماهیچه‌ ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

علت این است که وقتی بدن از رژیم غذایی پروتئین کافی دریافت نمی ‌کند، برای جبران به سراغ منابع دیگر در بدن می‌رود که یکی از اینها، لایه ‌های ماهیچه‌ای است.

بدون پروتئین، حفظ تعادل آب بدن به هم خورده و بدن آب را به شیوه نادرستی ذخیره می‌کند و منجر بهEdema می‌شود؛

وضعیتی که در آن آب بیش از حد زیر پوست جمع می‌شود و دست ‌ها ورم می‌کنند چون بدن پروتئین را از بافت‌های این ناحیه مصرف می‌کند.

  1. پوست خشک

کمبود پروتئین می‌ تواند به خشک، شکسته و فَلسی شدن، تغییر رنگ و ایجاد لکه‌ هایی شبیه به آفتاب‌سوختگی روی پوست منجر شود.

آسیب‌دیدن پوست راه ابتلا به عفونت‌های قارچی مانند Candida را باز می‌کند.

  1. ابهام ذهنی

کمبود این ماده ضروری به کند شدن عملکرد مغز و افت عملیات شناختی منجر می‌ شود. پروتئین در کمک ‌رسانی به ارتباطات نورونی در مغز و در سراسر بدن نقشی اساسی دارد.

  1. احساس سستی

احساس خستگی مفرط و سطح انرژی پایین علائم دیگر کاهش پروتئین است.

وعده‌های غذایی غنی از پروتئین، انتقال‌ دهنده‌ های عصبی را که فعالیت، هوشیاری و انرژی را تقویت می‌کنند، ارتقا می ‌دهند.

البته این علائم به این معنی نیست که هر کس دارای آنها بود حتما کمبود پروتئین دارد بلکه مشکلات دیگری هم می تواند این عوارض را ایجاد کند.

روزانه ۰/۸ گرم به ازای کیلو گرم وزن بدن، پروتئنی مورد نیاز است مثلا در یک فرد ۷۰ کیلویی، ۵۶ گرم پروتئنی در روز نیاز است.

 

تقویت چشم با این تکنیک ها

استفاده زیاد از کامپیوتر و گوشی و رانندگی و …باعث ضعیف شدن چشم ها میشود برای تقویت چشم به این نکات توجه نمایید.

چشم از اندامهایی است که انسان از توجه به آن غفلت می کند. ما همواره تلاش میکنیم پوست و موی درخشان ،چهره صاف و بدون لک داشته باشیم، اما از چشم غافل هستیم. چشم نه فقط بازتابی از زیبایی است، بلکه مهم ترین ارگان حسی است که ما را به جهان خارج متصل میکند. راست گفته اند که ، زیبایی نهفته در چشم بیننده است. با این حال، یک جفت چشم زیبا می تواند زیباییهای جهان را ببیند.

با توجه به استفاده زیاد از صفحه نمایش الکترونیکی، خواندن در نور کم و حتی قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و … دچارخشکی چشم، سردرد، تاری دید،سوزش چشم و خیلی مشکلات دیگری می شویم. آیا تاکنون سعی کردید با ورزش چشم از اذیت شدن چشمها پیشگیری کنید.

در اینجا برخی از تمرینات وجود دارد که می توان در هر زمان از روز انجام دهیم عبارتند از

Palming: کف دست خود را روی چشمها ماساژ داده تا حرارت تولید کند و چشمها را باز و بسته کنید.

چرخش چشم: چشم خود را ۱۰ بار به هر سمت ببرید، مثلا چپ و راست و بالا و پایین و سپس مورب، ۱۰ بار بدون حرکت گردن . به آرامی چرخش چشم خود را جهت عقربه های ساعت و مخالف آن انجام دهید.

ماساژ: ماساژ چشمان و پوست زیر ابرو با با استفاده از فشار انگشت کوچک خود، شما می توانید با روغن بادام ماساژ دهید.

راهنمایی :

– به یاد داشته باشید زمانی که بر مانیتور نگاه می کنید هر ۱۰ دقیقه یکبار استراحت کنید و سعی کنید به اشیاء دور نگاه کنید.

– در زمان تایپ کردن آرنج تان را ۹۰ درجه خم کنید.

– صفحه نمایش خود را در فاصله بازو نگه دارید.

– نوشیدن مقدار زیادی آب به دفع سموم مضر بدن کمک میکند.

– کنتراست و روشنایی صفحه نمایش خود را تنظیم کنید.

– خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین A و C به چشم شما بیش از حد کمک می کند.

– همچنین سبزیجات برگ سبز، انگور فرنگی و محصولات لبنی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

یوگا برای سلامتی چشم:

همه آساناهای یوگا که خون را افزایش می دهد سر، گردن و شانه ها برای تقویت چشم هم خوبند که عبارتند از:

– آسانا Sirsa

– svanasana Adhomukha

– Halasana

– Sarvangasana

– dhanurasana Akarna

توجه: همه شیوه های یوگا باید تحت نظارت یک مربی با تجربه یوگا انجام شود.

 

آیا دندان ها با جرمگیری لق می شوند؟

آیا جرمگیری دندان آسیب رسان است ؟

یکی از اقداماتی که بسیاری افراد در روزهای پایانی سال انجام می‌دهند جرمگیری دندان‌هاست. چرا که فکر می‌کنند با جرمگیری می‌توان از شر بدرنگی دندان‌ها خلاص شد و در دید و بازدیدهای نوروزی زیباتر جلوه کرد، اما اصلا چنین باوری درست است؟ و این که می‌گویند جرمگیری به مینای دندان آسیب می‌رساند چقدر حقیقت دارد؟

جرم در واقع رسوبی است که روی دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و نه‌تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود بلکه رنگ و سلامت دندان‌ ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به پوسیدگی آنها و بروز بیماری‌های لثه منجر شود. البته افرادی که زیاد چای و قهوه مصرف می‌کنند و سیگار می‌کشند زودتر دچار جرم دندان خواهند شد. پس به نوعی باید جرم دندان‌ها را از بین ببریم.

بزاق دهان به صورت طبیعی دارای املاح بسیاری است که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌کند و به مرور زمان هم میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می‌شوند. در مراحل اولیه این پلاک‌ها براحتی با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشیدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شود که نیاز به مداخلات درمانی دارد؛ یعنی این‌که برای از بین بردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه و جرمگیری کنید.

آیا جرمگیری خطر دارد؟

بیشتر مردم فکر می‌کنند جرمگیری مینای دندان‌ها را از بین می‌برد و زمینه بروز پوسیدگی‌ را فراهم می‌کند در حالی که جرم دندان علاوه بر این‌که برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است، محلی برای تجمع و تکثیر میکروب‌ها به حساب می‌آید و فقط با جرمگیری می‌توان این مشکل را حل کرد. پس این جرم است که ضرر دارد نه جرمگیری!

خیلی‌ها می‌گویند جرمگیری باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شود و در صورت مصرف نوشیدنی گرم یا سرد دندان‌ها تیر می‌کشند. وجود جرم روی دندان‌ها به علت ضخامتی که دارد به عنوان یک عایق عمل می‌کند و تا حدی جلوی حس دندان‌ها را می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که با برداشته شدن آن بهتر متوجه تغییرات حرارتی شویم. البته این حساسیت همیشگی نیست و بعد از چند روز از بین می‌رود، پس نگران نباشید.

یکی از باورهای نادرست درباره جرمگیری این است که این اقدام درمانی، لق‌شدن دندان‌ها را به همراه دارد. با تجمع تدریجی جرم روی دندان‌ها و لثه و بی‌توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن می‌شود.

البته این در مورد همه افرادی که جرمگیری می‌کنند، صادق نیست. مثلا فردی که دندان‌های سالمی دارد بعد از جرمگیری مشکلی نخواهد داشت و اتفاقا از این که بوی بد دهانش از بین رفته و دندان‌های تمیزتری دارد، بسیار راضی و خوشحال است.

جرمگیری چگونه انجام می‌شود؟

در جرمگیری با ابزارهای دستی، دندانپزشک از یک جرمگیر دندان استفاده می‌کند و به‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما این نوع جرمگیری سطحی و مناسب افرادی است که جرم دندانی زیادی ندارند. در جرمگیری با ابزارهای التراسونیک، پزشک به کمک یک دستگاه کوچک و سر فلزی آن پلاک‌ها را از روی سطح دندان‌ها و لثه پاک می‌کند و از اسپری آب برای شستن جرم و سرد نگهداشتن سر دستگاه کمک می‌گیرد.

البته سوال بسیاری از متقاضیان جرمگیری از دندانپزشک‌ این است که آیا جرمگیری درد دارد؟ بیمار در حین جرمگیری هیچ دردی را احساس نمی‌کند، چون نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آنها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود.

بسیاری از افراد با یک بار جرمگیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت‌ها نیازی به جرمگیری مجدد نداشته باشند، اما برخی دیگر که به صورت مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند، چندان توجهی به زیبایی و سلامت دندان‌هایشان ندارند و شب‌ها به یک مسواک زدن ۱۵ ثانیه‌ای اکتفا می‌کنند زودتر دچار جرم دندانی خواهند شد. هر شش ماه یکبار می‌توان دندان‌ها را جرمگیری کرد، اما همه افراد باید حداقل سالی یک بار این کار را انجام دهند.

خمیر دندان‌های ضد جرم

استفاده از خمیردندان‌های ضدجرم موجود در بازار تا حدی می‌تواند جرم دندان‌ها را از بین ببرد، اما باید بدانید این محصولات دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده هستند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی‌شود چون به مرور زمان هم به مینای دندان آسیب می‌رسانند و هم باعث بروز حساسیت‌های دندانی می‌شوند.

بروساژ یعنی چه؟

احتمالا شما هم واژه بروساژ را همراه با جرمگیری دندان دیده یا شنیده‌اید. بد نیست بدانید دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و نصب برس کوچکی روی یک وسیله خاص چرخشی اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند که این کار معمولا بعد از جرمگیری و برای ایجاد سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که چسبندگی زیادی ندارند، استفاده می‌شود.

این روزها یکی از درمان‌های زیبایی که مردم از دندانپزشکان می‌خواهند، سفید کردن دندان است. یادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرمگیری، رسوبات رنگی و املاح ته‌نشین شده روی دندان‌ها را برمی‌دارد و در نتیجه رنگ داخلی دندان تغییر نخواهد کرد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی داشته باشید؛ هر چند به دلیل از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییررنگ را احساس می‌کنید ولی در بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان‌ها) ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن به درون ساختار مینایی دندان نفوذ کرده و باعث اکسید شدن رنگدانه‌ها و در نتیجه سفید شدن دندان‌ها می‌شود. از طرفی این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرمگیری یک اقدام درمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.