post

cam112 300x210 ترفندهای رایانه ای ۳۲هفت روش جلوگیری از هک شدن !

از نظر فنی، هر چیزی که به اینترنت وصل شود، قابلیت هک شدن را داراست. اما راه های مفیدی وجود دارند که می توانید برای محافظت از خود و داده هایتان انجام داده و امکان نفوذ هکرها را سلب کنید.

۱. به ایمیل ها مشکوک باشید

بسیاری از حملات سایبری بوسیله ایمیل های ساده اما مخرب شکل می گیرند. ایمیل یک ابزار مفید برای ارتباط است زیرا بوسیله آن می توان هر چیزی را به هر کسی ارسال کرد؛ اما این

مزیت می تواند خطرساز نیز باشد و ریسک امنیتی بالایی را موجب شود. برای مثال، در عمل فیشینگ، ایمیل های به ظاهر بی ضرری به قربانیان ارسال شده و آن ها را به وب سایت هایی تقلبی جهت آپدیت کردن اطلاعات شخصی شان فرا می خوانند. این اطلاعات اخذ شده سپس بر ضد قربانیان استفاده شده و می تواند کلاه برداری های گسترده ای را رقم بزنند.

بهترین راه برای جلوگیری از فریب خوردن توسط ایمیل های ساختگی آن است که چک کنید آیا فرستنده همانی است که شما فکر می کنید یا خیر. ابتدا آدرس ایمیل وی را چک کرده و با اطلاعات قبلی خود چک کنید تا از صحت آن مطمئن شوید. برای محکم کاری بیشتر می توانید آدرس IP ارسال کننده را نیز بررسی نمایید. بدین منظور، با کلیک بر روی گزینه Show Original در جیمیل، می توانید اطلاعات پایه ای ایمیل از جمله آدرس IP فرد ارسال کننده را مشاهده کرده و با گوگل کردن (سرچ کردن) این آدرس IP، سرچشمه ایمیل ارسال شده و اطلاعاتی راجع به مکان ارسال آن را بدست آورید.

۲. مکان پیوندها را چک کنید

پیام های ناشناخته، حاوی پیوندهایی (لینک هایی) به وب سایت های ناشناخته هستند. گشت و گذار به یک وب سایت ناشناخته می تواند عواقب ناخواسته ای در پی داشته باشد. مثلا ممکن است وب سایتی، به حالت تقلیدی، شکل یک پایگاه اینترنتی معتبر و مورد اعتماد شما را بازسازی کرده و از این طریق اقدام به کلاه برداری فیشینگ و دزدیدن اطلاعات نماید یا بدافزارهای مخربی را به رایانه شما منتقل کند.

اگر بار دیگر اغوا شدید که بر روی یکی از این پیوندها کلیک کنید، بهتر است دقیقا بررسی کنید که با این کار به کجا منتقل خواهید شد. برای این منظور، می توانید بوسیله ابزارهایی چون URL X-ray از ماهیت پیوند اطلاع یابید. در نهایت، متوجه باشید که سایت های رمزگذاری شده بوسیله پروتکل HTTPS که حاوی این عبارت در ابتدای آدرس خود و همچنین یک آیکون قفل در کنار آدرس شان هستند، عموما امنیت لازم را دارند.

۳. هیچ وقت پیوست ها را باز نکنید (بجز وقتی که واقعا به آن مطمئن هستید)

یک قانون مناسب و دقیق، باز نکردن پیوست ها (attachments) بجز وقتی است که ۱۲۰ درصد به آن و فرد فرستنده اش مطمئنید! هکرها خیلی راحت می توانند کدهای بدافزاری را بوسیله باز شدن پیوست های ویروسی به رایانه تان نفوذ دهند.

۴. استفاده از احراز هویت دو مرحله ای

وقتی بزرگترین کمپانی ها هک می شوند، امکان اینکه رایانه شخصی شما هک شود خیلی محتمل و آسان به نظر می رسد. در احراز هویت دو مرحله ای، از کاربر خواسته می شود ابتدا رمز عبور را وارد کرده و سپس عمل دیگری را جهت احراز هویت اش انجام دهد. برای مثال کدی را که به شماره تلفن همراه اش پیامک می شود، وارد نماید. به این صورت، برای هکرها بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن می شود که بتوانند یک ایمیل یا حساب کاربری که از این امکان استفاده می کند را هک کنند. پس همین الان سیستم احراز هویت دو مرحله را در ایمیل و سایر حساب های کاربری خود که این امکان را دارند، فعال نمایید.

۵. استفاده از رمزهای عبور پیشرفته

این توصیه، بسیار بدیهی است اما به آن توجه لازم نمی شود. یک رمز عبور قوی، شامل اعداد بزرگ و کوچک انگلیسی، اعداد، نمادها و نقطه گذاری های متعدد است. هیچگاه رمز عبوری انتخاب نکنید که به اطلاعات شخصی شما چون نام، نام خانوادگی، تاریخ تولید یا نام همسر و فرزندان تان برگردد. بعلاوه، هیچگاه رمزهای عبورتان را در فایلی بر روی رایانه خود ذخیره نکنید و سعی نمایید برای اکانت های مختلف خود از رمزهای عبور جداگانه استفاده کنید.

ابزارهای مناسبی چون LastPass و ۱Password وجود دارند که می توانید از آن ها برای ذخیره امن رمزهای عبور خود و به یاد آوردن ساده آن ها در هنگام لزوم استفاده نمایید. سعی کنید به طور دوره ای و در زمان های کوتاه، رمز عبور حساب های کاربری مهم خود چون ایمیل و حساب های بانکی را تعویض نمایید.

۶. استفاده با احتیاط از فضاهای مجازی

اینجا یک قاعده سرانگشتی مناسب داریم: «اگر نمی خواهد مردم به اطلاعات تان دسترسی پیدا کنند، آن ها را منتشر نکنید.» به عبارت دیگر، هر چیزی که آنلاین شود، قابلیت انتشار عمومی آنلاین را نیز خواهد داشت. یکی از راه های انتشار اطلاعات می تواند از طریق فضاهای ابری ناامن (حافظه های آنلاین) باشد. اینکه صاحب یک فضای ابری ادعا می کند بسیار امن است و راهی جهت نفوذ به آن وجود ندارد، مهم نیست؛ مهم این است که به ذهن بسپارید نباید به دیگران اجازه دهید حریم خصوصی تان را تماشا کنند.

۷. عدم اشتراک گذاری اطلاعات شخصی بر روی شبکه وای فای عمومی

آیا به این فکر می کنید که وقتی در یک کافه نشسته اید و به وای فای آن متصلید، با حساب بانکداری الکترونیک خود یک بلیط هواپیما بخرید؟ در این صورت، باید نسبت به این تلقی خود تجدید نظر کنید چون به امنیت این ارتباط اعتمادی نیست. موضوع مشابهی در مورد رستوران ها، هتل ها و مراکز علمی و کنفرانسی نیز وجود دارد و ترافیک های وای فای در بزرگترین و مجهزترین هتل های جهان نیز در معرض حمله هکرها قرار می گیرند.

از آن جایی که راهی برای آگاهی یافتن از این حملات وجود ندارد، بهتر است از قوه عاقله و احتیاط خود استفاده کرده و در مورد استفاده از اینگونه شبکه های بی سیم اینترنتی مراقبت جدی کنید. برای مثال، چک کردن ایمیل یا خریدهای اینترنتی خود را به زمانی دیگر که از شبکه امن خانگی استفاده می کنید، موکول نمایید.

اگر به فرض مثال، ضرورتی بوجود آمد و مجبور شدید یک خرید اینترنتی را از طریق یک شبکه وای فای عمومی انجام دهید، استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN) می تواند یک انتخاب عقلانی باشد چرا که به این وسیله ارتباطات رمزگذاری شده و برای هکرها سخت می شود که بفهمند شما در حال انجام چه گشت و گذارهای اینترنتی و تبادل چه نوع اطلاعاتی هستید.

 

شش درس بازاریابی از آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب نوشته‌ی لوئیس کرول یکی از رمانهای مشهور قرن نوزدهم است که تاکنون اقتباسهای مختلفی از آن صورت گرفته است. یکی از نکات جالب درباره‌ی این اثر این است که علی‌رغم درون‌مایه و فضای کودکانه‌‌اش، با گروههای سنی مختلف ارتباط برقرار می‌کند. استقبال تماشاگران از اقتباس سال ۲۰۱۰ از این شاهکار ادبی که با بازی جانی دپ همراه بود، نشان داد که آلیس در سرزمین عجایب، فارغ از ایجاد فضایی شاد و مفرح، حرفهای دیگری نیز برای گفتن دارد؛ حرفهایی که از دیدگاههای گوناگون قابل تأمل هستند. در اینجا از منظر بازاریابی به این اثر بزرگ نگاه می‌کنیم و چند نکته را که برگرفته از آن است، بررسی می‌کنیم:

۱) پادشاه خیلی جدی گفت: «از نقطه‌ی شروع، آغاز کن و برو تا به نقطه‌ی پایان برسی؛ سپس می‌توانی توقف کنی.»

بازاریابی خوب بستگی به این دارد که شرکت شما بتواند فرایند خلاقی را تعریف و سپس اجرا کند. ابتدای این فرایند با تحقیقات بازار، یافتن فرصت‌ها و توسعه‌ی بازار آغاز می‌شود و تا لحظه‌ای که بازاریابی به فروش بیشتر و مؤثرتر تبدیل نشود، این فرایند از حرکت نمی‌ایستد. اشتباه برخی از واحدهای بازاریابی این است که در میانه‌ی راه متوقف می‌شوند و توپ را به زمین دیگر بخش‌ها می‌اندازند اما تأثیرگذاری بازاریابی زمانی موردقبول ایت که نتایج آن روی اعداد فروش دیده شود.

۲) «بعضی وقت‌ها قبل از صبحانه، من شش چیز غیرممکن را در ذهنم تصور می‌کنم و آنها را باور می‌کنم.»

این جمله‌ی ملکه‌ی سرزمین عجایب شاید برای خیلی از ما که حتی صبحانه هم نمی‌خوریم، قدری عجیب باشد اما واقعیت این است که فرایند طوفان فکری (brainstorming) دارای مرز مشخصی نیست و نمی‌توان آن را به زمان و مکان خاصی محدود کرد. در بازاریابی و تبلیغات ایده‌های جدید در موقعیت‌هایی به ذهن ما خطور می‌کنند که ما حتی فکرش را هم نمی‌کنیم. برخی از ایده‌ها در ابتدا احمقانه به نظر می‌رسند اما با چندین بار چکش خوردن به اقداماتی نوآورانه تبدیل می‌شوند و سهم بازار یک شرکت را تکان می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم همیشه دفترچه‌ی یادداشتی به همراه داشته باشید تا وقتی ایده‌ای به ذهن‌تان خطور می‌کند، به دلیل مشغولیت‌های روزمره آن را به فراموشی نسپارید.

۳) «می‌شود به من بگویید از کدام راه باید بروم؟» «بستگی دارد که به کجا می‌خواهی بروی.»

این سؤال و جواب بین آلیس و گربه می‌تواند در ارتباط با بازاریابی نیز مصداق پیدا کند. برای اجرای هر ایده‌ای (پروموشن، تبلیغات اتوبوسی، تخفیف، اجرای کمپین و …) داشتن چشم‌انداز نقش بسیار مهمی در موفقیت دارد. داشتن چشم‌انداز وسیع (big vision) به تمام فعالیت‌های بازاریابی جهت می‌دهد. از همان ابتدا باید بدانیم که می‌خواهیم به کجا برسیم، برای چه طیفی از مشتریان محصول تولید می‌کنیم، محصول ما در کدام منطقه از شهر یا کشور فروش می‌رود، اگر بیشتر بفروشیم آیا تولید می‌تواند همپای واحد فروش، حجم تولیدی خود را بالا ببرد، هدف ما از توسعه‌ی بازار چیست و … . فکر کردن به این مسائل باعث می‌شود که ناآماده وارد بازار نشویم و در دام اتفاقات پیش‌بینی‌نشده نیفتیم.

۴) کنجکاوتر و کنجکاوتر

کنجکاوی باعث می‌شود که آلیس وارد لانه‌ی خرگوش شود و اتفاقات عجیب و غریب بعدی برایش رقم بخورد. بازاریاب و فروشنده اگر نسبت به اتفاقات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی کنجکاو نباشد و سنسورهای حساسی نداشته باشد، نمی‌تواند به موقع عکس‌العملهای مناسبی از خود نشان دهد. کنجکاوی لازمه‌ی خلاقیت است و خلاقیت ضامن بقا در بازار رقابتی.

۵) «خیلی مطمئن نیستم که …» «پس حرف نزن»

شاید در ابتدا این پاسخ کمی بی‌رحمانه به نظر برسد اما واقعیت این است که در بازار امروز جایی برای شک و تردید و عدم اطمینان وجود ندارد. تصمیمات باید قاطع و بر پایه‌ی داده‌های دقیق باشند. یک لحظه تردید در حرکت کردن ممکن است ما را چندین قدم از رقبا عقب بیندازد همانطور که برداشتن قدم اشتباه ممکن است به قیمت حذف ما از بازار تمام شود. هر قدمی که برمی‌داریم، باید آنقدر با فکر، تدبیر، تحلیل و شناخت باشد که لحظه‌ای در مسیری که در آن پیش می‌رویم، تردید نکنیم.

۶) به قوه‌ی تخیل خود بی‌توجه نباشید.

شاید مهم‌ترین درسی که می‌توانیم از آلیس در سرزمین عجایب بیاموزیم این است که ارزش قوه‌ی تخیل خود را درک کنیم و نسبت به آن بی‌توجه نباشیم. آنچه این اثر را جاودانه کرده است، همین پرداختن به قوه‌ی تخیل است. قوه‌ی تخیل آلیس او را وارد دنیای جدیدی می‌کند و اتفاقات کاملاً جدیدی را برای او رقم می‌زند. بنابراین به جای اینکه تخیلات خود را با عناوینی مانند دست‌نیافتنی و غیرمنطقی نابود کنیم، بهتر است به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم با تلاش بیشتر فاصله‌ی میان آنها و واقعیت را کمتر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.