post

45765756756575 202x160 گلبرگ سرخ پزشکی، سلامت شماره بیست و پنجمدرمان بیماری‌های مفصلی و پوکی استخوان با زردچوبه

به گفته متخصصان احتمالاً سایر مواد آنتی اکسیدانی موجود در زردچویه به جز کارکامین هم دارای خواص ضد التهابی هستند و این مواد همراه هم با کارکامین واکنش های التهابی را مهار می‌ کنند. بررسی های جدید نشان می ‌دهند که زردچوبه به پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های مفصلی مثل آرتریت روماتوئید (نوعی بیماری التهابی مفصل) و

پوکی استخوان کمک می کند.

از سال ها پیش در طب سنتی به ویژه در آسیا ریشه زردچوبه به عنوان یک روش درمانی برای بهبود التهاب مفاصل کاربرد داشته است. ماده موثره زردچوبه ترکیبی به نام کارکامین است.امروزه مکمل‌های غذایی حاوی کارکامین تولید شده است زیرا بر اساس مطالعات، این ترکیب دارای خواص ضد التهابی می باشد.

برای انجام این تحقیق در مرکز پژوهش طب گیاهی آریزونا، عصاره های مختلفی از زردچوبه تهیه گردید. نتایج نشان داد که که این ماده علایم التهاب مفصل را کاهش می ‌دهد. این محققان معتقدند که احتمالا روزانه ۱٫۵ گرم کارکامین برای کاهش التهاب مفاصل مورد نیاز است، که این مقدار در حدود ۱۰ برابر میزان مصرف روزانه زردچوبه یک فرد عادی است. بنابراین بهترین راه برای تأمین این مقدارکارکامین استفاده از مکمل‌های غذایی است.

 

حفظ تراکم استخوان با مصرف گوجه فرنگی

مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش N- تلوپپتید در خون و در حقیقت کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود. محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می دهند. از مدت ها پیش نقش لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان پروستات و همچنین حفظ سلامت قلب به اثبات رسیده بود.

تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تغذیه نشان داد که آب گوجه فرنگی برای حفظ تراکم و سلامت بافت استخوان فواید قابل ملاحظه ای دارد. محققان معتقدند نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ‌ها را تقویت نموده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

برای انجام این پژوهش که در دانشگاه تورنتو، کانادا،انجام شد، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که گوجه فرنگی و فرآورده های آن را به مدت یک ماه به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. پس از طی این دوره، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام N- تلوپپتید در خون می شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.

 

ویتامین های حیاتی برای بدن در فصل سرما

با شروع سرمای زمستان برخی از نیازهای غذایی بدن افزایش پیدا می کند تا بدن بتواند در هوای سرد طاقت بیاورد. آنچه بدن ما در فصل زمستان بیش از همه نیاز دارد مواد غذایی حاوی آهن، ویتامین D، کربوهیدرات، روی یا همان زینک و ویتامین C است. در ذیل دلیل نیاز بدن به این موادغذایی، املاح و ویتامین‌ها در فصل سرما عنوان شده است:

– روی (زینک)

بدن ما برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی به روی نیاز دارد. این ماده همچنین برای رشد سلولها ضروری است. مصرف این ماده ابتلا به سرماخوردگی در فصل سرد سال را کاهش می‌دهد. همچنین در هنگام سرماخوردگی اگر ۲۴ ساعت پس از ظهور این علائم، مواد حاوی روی مصرف کنید دوره درمانتان کوتاهتر و شدت بیماریتان خفیف تر خواهد شد. روی اغلب در خوراکی‌های حاوی پروتئین بالا مانند گوشت گاو، گوشت بره، آجیل، حبوبات و بنشن وجود دارد.

– ویتامین C

جذب ویتامین C از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی تا بیماریهای پوستی حفاظت می‌کند و به دلیل افزایش کارآیی سیستم ایمنی، جذب آن در فصل زمستان ضروری است. اما به تنهایی برای درمان سرماخوردگی کافی نیست. این ویتامین همچنین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها از جمله کیوی، انبه، آناناس و سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم بروکلی و نارنج وجود دارد.

– آهن

چرا بدن شما نیازمند آهن است؟ کمبود آهن و یا کم خونی اغلب موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود که این موضوع احتمال عفونت در سراسر بدن را افزایش می‌دهد. کمبود آهن همچنین موجب خستگی ( به دلیل کمبود سلول‌های قرمز خون)، گیجی و سردرد می‌شود و اغلب افراد مبتلا به آنمی تحرک کمی داشته و بیشتر از دیگران در معرض بیماری هستند. وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کرده است که به منظور تامین آهن خون از موادغذایی مثل گوشت گاو، عدس، اسفناج، لوبیای سفید و حتی شکلات تلخ استفاده شود.

– ویتامین D

ویتامین D سیستم ایمنی بدن را در فصل سرما در حالت طبیعی و ایمن قرار می‌دهد. یک مطالعه انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه کلورادو نشان می‌دهد ۷۷ درصد از آمریکایی‌ها گرفتار کمبود ویتامین D هستند و از این میان ۲۴ تا ۳۶ درصد از آنها به احتمال بیشتری در فصل زمستان دچار سرماخوردگی می‌شوند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد کمبود ویتامین D کارآیی سلول‌های ایمنی بدن را نیز کاهش می‌دهد. اما چگونه ویتامین D جذب کنیم؟ ویتامین D به طور طبیعی از طریق اشعه خورشید دریافت می‌شود و در فصل زمستان به دلیل کاهش این منبع انرژی، باید گزینه‌های دیگری را پیدا کرد. این ویتامین در ماهی‌های چرب،‌ زرده تخم مرغ،‌ حبوبات، شیر و ماست وجود دارد.

– کربوهیدرات‌های پیچیده

چرا بدن شما به کربوهیدرات نیاز دارد؟ با کوتاه شدن روزها در فصل زمستان، افراد زمان کمتری را در معرض اشعه خورشید هستند که این موضوع نه تنها سطح ویتامین D بدن را کاهش می‌دهد بلکه تاثیر مستقیمی بر میزان ترشح هورمون سرتونین در مغز دارد. کاهش ترشح این هورمون موجب افسردگی و مشکلات دیگر می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات سطح ترشح سرتونین در مغز را افزایش می‌دهد. کربوهیدرات‌های ساده مثل نان سفید موجب افزایش سریع قندخون می‌شوند و به همین دلیل مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده که سالم‌تر هستند و در موادغذایی مثل غلات کامل، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل وجود دارند توصیه می‌شود که ترشح سرتونین را افزایش می‌دهد.

 

حرف هایی که نباید به بیمار افسرده بزنیم

بیماران افسرده خودشان به اندازه کافی درد و مشقت دارند و نباید حال آن ها را با حرف های بیهوده خراب تر کرد. صحبت کردن با افراد افسرده شیوه خاص خود را دارد و نمی‌توان از هر عباراتی در گفت‌وگو با آنها استفاده کرد. به گزارش سای‌سنترال، اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما به این اختلال روانی مبتلا است باید بدانید موارد زیر از جمله عباراتی هستند که نباید به یک فرد افسرده گفته شوند:

همه چیز زاییده ذهن توست و باید مثبت فکر کنی

هرچند مثبت اندیشی در بهبود عملکرد ذهن موثر است اما افرادی که افسردگی یا اضطراب‌های شدید دارند با این توصیه‌ها دچار تنش بیشتری می‌شوند و در نهایت نه تنها با این نصیحت‌ها مثبت اندیش نمی‌شوند بلکه این فشار عصبی، آنها را بیشتر آزار می‌دهد.

باید از خودت بیرون بیایی و به اجتماع برگردی

این گونه عبارات موجب می‌شوند که شرایط بدتر شود چرا که در کنار اضطراب و افسردگی، احساس گناه را نیز به مشکلات بیمار افسرده اضافه می‌کنند.

چرا هیچ تحرک و فعالیتی نداری؟

ورزش کردن برای سلامت جسم و روان مفید است و معجزه می‌کند و البته خاصیت ضدافسردگی نیز دارد اما وقتی مستقیم آن را به یک بیمار افسرده توصیه می‌کنید که حتی انرژی و انگیزه کافی برای انجام کارهای ساده و عادی روزمره‌اش ندارد، درست مثل این است که نقطه ضعف او را به یادش می‌آورید و او را می‌رنجانید. در این مورد هرازگاهی یک اشاره کوتاه و گذرا کافی است.

رژیم غذایی‌ات را تغییر بده

هرچند نوع رژیم غذایی در احوالات و خلق و خوی افراد موثر است اما برای افرادی که افسردگی بالینی دارند قطعا معجزه نخواهد کرد و چه بسا که دنبال کردن رژیم غذایی سالم برای چنین فردی امکان پذیر نباشد.

مراقبه و یوگا راه نجات شما است

اگرچه بیماری افسردگی با این دو ورزش بهتر می‌شود اما در بهبود موارد شدید این بیماری تاثیرگذار نیست به طوری که حتی برخی متخصصان معتقدند تفکرات خودکشی با یوگا تشدید می‌شود.

شغل جدید پیدا کن

به افراد افسرده پیشنهاد تصمیمات جدی ندهید چرا که در برخی مواقع، کار می‌تواند موجب تشدید استرس در افراد شود.

آیا از رابطه با همسرت راضی هستی؟

مشکلات روابط زوجین در هنگام افسردگی تشدید می‌شود و یادآوری این نکته آنها را بیشتر به این فکر می‌اندازد.

تو همه شرایط را برای بهتر شدن داری

حتی در صورت واکنش مثبت به داروهای شیمیایی نیز احتمال بهتر شدن وضعیت روحی افراد صد در صد نیست پس گفتن این عبارات فایده‌ای ندارد و نمک روی زخم می‌پاشد.

آیا احساس بهبودی می‌کنی؟

این عبارت موجب احساس شکست فرد در زندگی علاوه بر احساس افسردگی می‌شود.

همه مردم مشکل دارند

این عبارت احساس ضعف و منفی بودن را در بیمار افسرده تشدید می‌کند و به هیچ عنوان از درد و رنج او نمی‌کاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.