post

گیلاس و آلبالو، دارویی مفید برای درد مفاصل و نقرس

خواص غذایی و درمانی آلبالو

مسكن تشنگی است و شربت آلبالو برای رفع عطش بسیار مناسب است.

آلبالوی ترش قابض خوبی است و برای درمان اسهال مفید می باشد..

كاهش دهنده فشار خون و غلظت خون است .

ضد مواد صفراوی و سنگ كلیه است.

برای رفع حالت تهوع مناسب است.

باعث افزایش اشتها می شود ، بنابراین برای

افراد لاغر و كم اشتها سودمند است .

ضماد و مرهم آلبالو برای باز شدن رنگ چهره موثر و مفید است.

مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و افرادی كه چربی زیادی در شكم دارند، سودمند است .

مصرف آلبالو برای افرادی كه خارش پوستی دارند، موثر است .

آلبالو خواص گیلاس را دارد و مصرف آن باعث آرامش اعصاب می شود ، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی كرد.

برای سوء هاضمه بسیار مفید است .

مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو برای معالجه نارسائی های كبد مفید است .

شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم معده و روده موثر است.

آلبالو به علت داشتن قند لوولوز برای

افراد دیابتی مضر نیست. همچنین برای تقویت قدرت باروری مردان مفید است.

خواص غذایی و درمانی گیلاس

مجاری ادراری و لوله ی گوارشی را ضد عفونی می كند.

برای افراد دیابتی مضر نیست زیرا قند آن از نوع سوربیتول است كه 70 درصد آن در بدن انسان بدون اینكه به گلوگز تبدیل شود، صرف تولید انرژی می شود.

گیلاس شیرین ملین خوبی است و یبوست را رفع می كند.

طبیعتی سرد دارد و مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می شود.

اعصاب را آرام می كند.

معده را ضدعفونی می كند.

سموم بدن را دفع می كند و خون را تصفیه می كند.

گیلاس شیرین برای رفع یبوست و آلبالوی ترش برای رفع اسهال مفید است.

*خوردن گیلاس برای افرادی كه تصلب شرائین ، ناراحتی كبد و مكل جمع شدن گاز در روده ها را دارند، مؤثر و مفید است.

گیلاس باید به خوبی جویده شود تا به راحتی هضم شود.

خوردن گیلاس بعد از غذا باعث سوء هاضمه و نفخ می شود، چون از هضم سریع غذا جلوگیری می كند. به همین دلیل توصیه می شود كه بعد از غذا مصرف نشود.

خوردن گیلاس قبل از غذا شخص را سیر می كند و جلوی اشتهای او را می گیرد و در عین حال او را چاق نمی كند. بنابراین افراد چاقی كه می خواهند لاغر شوند، می توانند گیلاس را قبل از غذا مصرف كنند. البته نباید در مصرف آن زیاده روی كنند.

جوشانده برگ گیلاس در شیر، ملین خوبی است.

در طب سنتی معتقدند كه گیلاس برای رفع خشكی حلق و ریه مفید است .

عصاره گیلاس یك ضد باكتری علیه فساد و پوسیدگی دندان است . در بررسی ها مشاهده شده است كه عصاره گیلاس سیاه تا 89 درصد فعالیت آنزیم های عامل تشكیل پلاك دندان را متوقف می كند.

در گذشته پزشكان از گیلاس سیاه برای معالجه سنگ كلیه و ناراحتی های كیسه صفرا استفاده می كردند.

 

بهترین غذاها برای تسکین و مرهم درد

در طبیعت، غذاهای ضدالتهابی برای ما قرار داده شده است که علاوه بر اینکه عوارض نامطلوبی ندارند، بسیار خوشمزه و دلپذیر نیز هستند.

برخی از داروهای ضدالتهاب در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها به شما وعده می‌دهند دردتان را کاهش داده و آلرژی‌تان را آرام می‌کنند. اگرچه ممکن است این داروها سریع وضعیت شما را بهبود دهند اما استفاده بلندمدت از برخی از داروهای ضدالتهاب مانند داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی ممکن است سیستم ایمنی شما را تضعیف کند یا عوارض نامطلوبی برای شما در پی داشته باشد.

در طبیعت، غذاهای ضدالتهابی برای ما قرار داده شده است که علاوه بر اینکه عوارض نامطلوبی ندارند، بسیار خوشمزه و دلپذیر نیز هستند. این مواد علاوه بر اینکه التهاب را کاهش می‌دهند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری در اختیار بدن ما قرار می‌دهند که سلامت سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند.

در اینجا ده مورد از بهترین مواد غذایی ضدالتهاب را به شما معرفی می‌کنیم:

روغن زیتون فوق بکر

عامل ضدالتهاب: روغن زیتون فوق بکر، راز مدیترانه‌ای برای طول عمر است. این روغن سرشار از پلی فنولها است که از قلب و رگهای خونی در مقابل التهاب محافظت می‌کند. چربی‌های اشباع نشده تک پیوندی موجود در روغن زیتون نیز توسط بدن به عاملهای ضدالتهاب تبدیل می‌شوند و بنابراین آسم و آرتروز روماتیسمی را کاهش می‌دهند.

مواد مشابه: روغن آووکادو. آووکادو که به‌عنوان گلابی تمساح (alligator pear) نیز شناخته می‌شود، روغنی دارد که ترکیب آن مشابه روغن زیتون بوده و حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع نشده تک پیوندی مفید برای قلب است اما نقطه دود بالاتری نسبت به روغن زیتون دارد و این باعث شده روغن ایده آلی برای پخت و پز باشد.

مواد متضاد: روغن گیاهی هیدروژنه. این روغن‌های تبلیغاتی حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند که کلسترول خوب را کاهش داده و کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و راه را برای ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی هموار می‌کند.

کلم بروکلی

عامل ضدالتهاب: کلم بروکلی یک سبزی بسیار مغذی است که داری مواد مغذی گیاهی ضدالتهابی و ضد سرطانی مانند سولفورافان است که به بدن کمک می‌کند از ترکیبات سرطان زا خلاص شود.

مواد مشابه: گل کلم. خویشاوند نزدیک بروکلی است و حاوی فواید مشابه بروکلی است که به سم زدایی بدن کمک می‌کند.

مواد متضاد: سبزیجات آلکالوئیدی یا عنب الثعب. گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات دیگر از این دسته محسوب می‌شوند که حاوی مقدار زیادی الکالوئید هستند. الکالوئید ماده‌ای است که ممکن است بر مفاصل، عملکرد عصب – عضله و گوارش در برخی افراد تأثیر منفی بگذارد. اگر از هر یک از این بیماری‌ها رنج می‌برید مصرف این سبزیجات را کاهش دهید.

سیب‌زمینی شیرین

عامل ضدالتهاب: سیب زمینی شیرین اغلب تحت الشعاع سبزیجات و میوه‌های عجیب و غریب دیگر قرار گرفته است، اما این سبزی منبع خوبی برای کربوهیدراتهای پیچیده، بتاکاروتن، منگنز، ویتامین ب 6 و ویتامین ث و نیز فیبر است. همه این مواد مغذی با یکدیگر منبع آنتی اکسیدانی قوی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.

مواد مشابه: اسفناج. این سبزی با برگهای سبز تیره منبع غنی از فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهای ضد اکسایش و ضدالتهاب است. از جمله مواد مغذی موجود دراسفناج ویتامین‌های آ، ب 2، ب 6، ث، ای، کا، کلسیم، فولات، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم و تریپتوفان هستند. در هنگام خرید سعی کنید اسفناج ارگانیک خریداری نمایید چون اسفناج از جمله موادی است که سموم و آفت کشها در آن باقی می‌ماند.

مواد متضاد: سیب زمینی فراوری شده. با اینکه سیب زمینی منبع خوبی برای ویتامین ث و مواد معدنی دیگراست، اما چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده، حاوی این مواد مغذی نیستند. سیب زمینی‌های فراوری شده معمولاً در روغن‌های اشباع نشده چندگانه یا هیدروژنه با حرارت بسیار بالا آماده می‌شوند و پر از مقادیر زیادی نمک و شکر هستند و خطر بیماری قلبی، سرطان و دیابت را در مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.

قارچ شیتاکه

عامل ضدالتهاب: قارچ شیتاکه که از گذشته مورد مصرف مردم ژاپن و چین بوده است، به خاطر خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و طعم دودی ملایمش مورداحترام است.

مواد مشابه: قارچ صدفی، میتاکی، انوکی. هیچ راهی بهتر از صرف یک بشقاب قارچ تفت داده شده برای مبارزه با سرطان و افزایش سلامتی وجود ندارد.

دشمن بزرگ: سبزیجات و قارچ خیلی سرخ شده. با ریختن قارچها و سبزیجات تازه در یک ظرف بزرگ روغن در حال جوش، نه‌تنها غذا را غرق در ترکیبات سرطان زایی که به خاطر حرارت بیش از حد روغن تشکیل شده است می‌کنید، بلکه قدرت التیام بخشی غذا را نیز در این دمای بالا تا حد زیادی از بین می‌برید.

چای سبز

عامل ضدالتهاب: فلاونوئیدهای موجود در چای سبز، ترکیبات ضدالتهابی قوی و طبیعی هستند که مطالعات متعدد نشان داده است خطر بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند.

مواد مشابه: آب. چه ماده‌ای بیشتر از آب بدون آلودگی، می‌تواند برای بدن پاک‌کننده‌تر باشد؟

دشمن بزرگ: شیر گاو فراوری شده. شیر فراوری شده گاو. شیر غیر ارگانیک حاوی آنتی بیوتیک و باقیمانده های هورمون رشد است که این در صورتی که در بلندمدت مصرف شوند، می‌توانند دستگاه ایمنی را تحریک کنند. بسیاری از مردم به‌خصوص در شرق نمی‌توانند شیر را به درستی هضم کنند و این موجب اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.

پاپایا

عامل ضدالتهاب: پاپایا حاوی پاپایین است (آنزیم گوارش پروتئین). پاپایین همراه با دیگر مواد مغذی مانند ویتامین ث و ای به کاهش التهاب و بهبود گوارش و التیام سوختگی کمک می‌کند.

مواد مشابه: آناناس. این میوه با ارزش استوایی، حاوی بروملین (آنزیمی که به التیام سوء هاضمه، آسیبهای ورزشی، ضربه و انواع دیگر تورمها کمک می‌کند) است. همچنین ثابت شده است که عصاره بروملین به اندازه برخی داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مؤثر است و در تعدادی از مکمل‌های طبیعی ضدالتهاب برای آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دشمن بزرگ: میوه‌های مملو از نگهدارنده ها. میوه‌های خشک ممکن است حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی مانند دی اکسید سولفور باشند (نگهدارنده ای که با افزایش بیماری تنفسی مرتبط است). تا جایی که ممکن است میوه‌های تازه مصرف کنید و اگر می‌خواهید میوه خشک مصرف کنید از انواع بدون نگهدارنده استفاده نمایید.

بلوبری

عامل ضدالتهاب: بلوبری سرشار از آنتی اکسیدانهای قدرتمند است و مقدار زیادی مواد مغذی گیاهی دارد که با خواص ضدالتهابی خود از بدن در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و زوال عقل محافظت می‌کنند.

مواد مشابه: توت سیاه، کرن بری، توت فرنگی و تمشک. انواع میوه‌های خانواده توت جایگزین‌های خوبی برای بلوبری هستند و به همان میزان آنتی اکسیدان دارند. بنابراین هر هفته به مقدار زیاد یک نوع توت مصرف کنید.

مواد متضاد: توتهای حاوی آفت کشیها و سموم. حشرات و قارچها به اندازه ما عاشق توت‌ها هستند. بنابراین اغلب آفت کش بر روی آن‌ها پاشیده می‌شود تا بیماری‌ها و حشرات از آن‌ها دور شود. بدتر از آن اینکه شستن آفت کش از روی توت‌ها به علت اندازه کوچکشان دشوار است. بنابراین انتخاب توتهای ارگانیک یا انواع وحشی آن‌ها گزینه مطمئن‌تری است.

کتانجک

عامل ضدالتهاب: کتانجک همانند کومبو، حاوی فوکوئیدان (fucoidan) است که نوعی کربوهیدرات پیچیده است که خاصیت ضدالتهابی، ضد توموری و ضد اکسایشی دارد. چند مطالعه که بر روی این کربوهیدرات در سالهای اخیر انجام‌شده است، نتایج امیدوار کننده‌ای را برای استفاده از عصاره جلبک قهوه‌ای برای کنترل سرطان کبد و ریه و افزایش سنتز کلاژن نشان داده است.

مقدار زیاد فیبر در کتانجک، باعث ایجاد احساس سیری شده و جذب چربی‌ها را آهسته می‌کند و کاهش وزن را تسریع می‌کند. در صورت امکان از کتانجک ارگانیک که از دریاهای بدون آلودگی برداشت‌شده استفاده کنید.

مواد مشابه: اگر نیاز به دلیل خوبی برای مراجعه دوباره به رستوران ژاپنی موردعلاقه خوددارید باید بدانید علاوه بر کومبو، واکامه (wakame) (کتانجک ژاپنی) و آرامه (Arame) نیز منابع خوبی برای فوکوئیدان هستند. گیاه دریایی لیمو مویی (limu moui) که بومی جزایر تونگا است نیز یک منبع غنی از فوکوئیدان است.

دشمن بزرگ: میان وعده جلبک دریایی. میان وعده جلبک دریایی زیاد مصرف نکنید چون کاملاً شور بوده و از لایه ضخیمی از روغن گیاهی پوشیده شده‌اند. مواد تشکیل‌دهنده آن را پیش از خرید و مصرف بخوانید.

زردچوبه

عامل ضدالتهاب: این ادویه آسیایی معمولاً در ادویه کاری موجود بوده و حاوی ترکیب غیر سمی و قدرتمندی به نام کورکومن (curcumin) است. مطالعات نشان داده‌اند که خواص ضدالتهابی زردچوبه، همتراز با داروهای قوی مانند هیدروکورتیزون و مورتین است، با این حال هیچ‌یک از عوارض جانبی آن‌ها را ندارد.

مواد مشابه: زنجبیل. این خویشاوند زردچوبه در سرتاسر دنیا به خاطر خواص ضدالتهابی اش بسیار ارزشمند است و برای رفع سرما خوردگی و آرام کردن استفراغ و حالت تهوع ناشی از حرکت استفاده می‌شود.

دشمن بزرگ: شکر. به سختی می‌توان نام ادویه را بر آن گذاشت، اما استفاده گسترده از شکر با تمام ادویه‌های دیگر برابری کرده و منجر به شیوع انواع بیماری‌های مرتبط با این افزودنی شده است. رژیم غذایی پرشکر مسلماً باعث افزایش التهاب می‌شود و باید کنترل شود.

سالمون تازه

عامل ضدالتهاب: سالمون منبع عالی برای EPA (اسید ایکوزا پنتانوییک) و DHA (اسید دوکوزا هگزانوییک) است که دو اسید چرب امگا 3 با خاصیت ضدالتهابی هستند. فواید امگا 3 در مطالعات متعدد تأییدشده و در بسیاری از موارد از پیشگیری از بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها گرفته تا کاهش علائم بیماری‌های خود ایمن و اختلالات روانشناسی، مؤثر است.

سعی کنید در رژیم غذایی خود، دو مرتبه در هفته مقداری ماهی‌ چرب همانند سالمون بگنجانید. یک راه دیگر این است که اسیدهای چرب امگا 3 خود را از مکمل‌های روغن ماهی باکیفیت تأمین کنید.

موارد مشابه: ماهی آنچوی، ماکرل و ساردین نیز منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بذر کتان و گردو نیز حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 به نام LAL (اسید الفا لینولنیک) هستند که در داخل بدن می‌تواند به اسیدهای چرب EPA و DHA تبدیل شود اما مقدار این تبدیل کم است و از این رو ممکن است منابع قابل اتکایی برای این دو اسید امینه به شمار نیاید.

دشمن بزرگ: روغن‌های گیاهی اشباع نشده چند گانه. شاید از دیدن روغن‌های اشباع نشده چندگانه‌ (مثل روغن‌های به دست آمده از تخمه آفتابگردان، سویا، ذرت و گلرنگ) در این قسمت تعجب کرده باشید، اما مشخص شده است که چربی‌های اشباع نشده چند گانه ناپایدار هستند و به‌سادگی توسط اکسیژن تخریب می‌شوند.

علاوه بر این، مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 6 که به مقدار زیادی در این روغن‌ها وجود دارد، با واکنش التهابی در بدن که منجر به بیماری قلبی و سرطان می‌شود ارتباط داده شده است. درحالی‌که امگا 6 برای سلامتی مهم است، اما تعادل مصرف امگا 3 و امگا 6 بسیار اهمیت دارد تا بدنتان را با ترکیبات ایجادکننده التهاب، تضعیف نکنید.

اصول نگهداری روغن هابه چه صورت میباشد؟

چربی ها و روغن ها از مهمترین اجزای غذای انسان به شمار می روند و همه ما هر روز مقادیری از این ماده غذایی را مصرف می كنیم. چربی ها در تمام سلول‌ها و بافت های بدن وجود داشته و نقش حیاتی در غشای سلولی ایفا می‌كند، همچنین چربی‌ها به صورت پوشش و لایه محافظ در اطراف بعضی از اعضا و اندام‌های بدن یافت می شود.

یكی از مسایلی كه در مورد روغن ها و چربی ها بسیار حائز اهمیت است، مساله فساد آنهاست. هوا ) اكسیژن(، رطوبت، نور، درجه حرارت، كاتالیزورها و برخی آنزیم‌ها از عوامل اصلی فساد روغن‌ها و چربی ها هستند:

1) هوا ( اكسیژن )

هرگاه روغن‌ها و چربی‌ها در معرض هوا قرار گیرند، اكسیده می‌شوند كه این عمل سبب ایجاد طعم نامطلوب در روغن ها و چربی ها می شود.هر اندازه درصد اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن بیشتر باشد، بیشتر در معرض خطر اكسیداسیون قرار می‌گیرند.

۲) رطوبت :

میزان رطوبت در روغن ها وچربی ها كم است بنابراین میكروب‌ها كمتر می توانند موجب فساد آنها شوند. وقتی مقدار كمی رطوبت وارد روغن‌ها شود سرعت فساد آنها بیشتر می‌گردد.

۳) نور :

ازجمله عواملی كه به شدت سبب تغییر طعم و رنگ در چربی‌ها و روغن‌ها می‌شود، نور است لذا مناسب است كه این مواد در معرض مستقیم نور قرار نگیرند.

۴) درجه حرارت :

از عوامل مهم دیگری كه در فساد روغن‌ها و چربی‌ها نقش دارد، درجه حرارتی است‌كه در آن قرار دارند. لذا در هنگام پخت مواد غذایی ، استفاده از درجه حرارت بالا سبب تغییر رنگ و طعم در روغن و خروج دود آبی و سپس دود سیاه می شود كه نشانه فساد روغن است.همچنین قرار دادن چربی‌ها و روغن‌ها در كنار شعله گاز سبب تسریع در فساد آنها می شود.

  • تند شدن چربی ها و روغن ها

عموما هر تغییری در روغن ها ایجاد شود كه طعم نامطلوب تولید كند ،به آن “تند شدن” می گویند. البته این تند شدن با توجه به عامل تغییر درطعم متفاوت است. چنانچه فساد ناشی از اكسیداسیون )شیمیایی یا میكروبی( باشد، به آن تند شدن اكسیداتیومی می‌گویند. فلزات، اشعه، رطوبت و میكروب‌ها اكسیداسیون چربی‌ها و روغن ها را تسریع می‌كنند.

همچنین گاهی میكروب‌ها رنگدانه‌هایی تولید می‌كنند كه در چربی محلول بوده و داخل آن نفوذ می‌كنند كه این عمل سبب تغییر رنگ در چربی می‌شود. در برخی مواقع چربی‌ها توسط میكروب‌ها هیدرولیز و یا اكسیده می شوند.

همچنین باید گفت مواد غذایی چرب به‌طور معمول رطوبت تقریبا پایینی دارند كه این شرایط برای رشد كپك ها نسبت به سایر میكروب ها شرایط مناسب تری است. كپك ها با تجزیه روغن‌ها و چربی‌ها سبب تند شدن و فسادآنها می‌شوند.

  • نكاتی در ارتباط بامصرف چربی ها و روغن‌ها

با توجه به تمام موارد فوق جهت نگهداری صحیح روغن ها و چربی ها باید به نكات زیر توجه نمود :

۱) هنگام خرید :

ظلازم است مشخصاتی بر روی ظروف بسته بندی روغن از هر جنسی كه باشند، درج شود. این مشخصات شامل نام تجاری كالا، نوع فرآورده، شماره پرونده ساخت كالا، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت ، نام شركت سازنده و آدرس آن، شرایط نگهداری و مصرف ، تاریخ تولید و تاریخ انقضا است.

بر اساس دستور العمل اداره كل نظارت بر مواد غذایی، معاونت غذاو داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از ابتدای سال ۸۳، روی بسته بندی انواع روغن های نباتی جامد هیدروژنه باید میزان اسید های چرب اشباع و اسید های چرب ترانس ذكرشود.

هرچه میزان اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس روغن نباتی جامد كمتر باشد، روغن مذكور بهتر و سالم تر است.

▪ هیچگونه آثار زنگ زدگی در روی قوطی آن مشاهده نشود .

▪ هیچگونه آثار نشت روغن در بسته بندی آن مشاهده نگردد.

▪ در محل مرطوب نگهداری نشده باشد.

▪ در معرض مستقیم نور قرار نگرفته باشد.

▪ در معرض حرارت و دمای بالا قرار نگرفته باشد.

۲) در منزل :

▪ به هنگام طبخ با روغن، از حرارت كم استفاده كنید.

▪ برای سرخ كردن از حرارت ملایم با مدت زمان كمتر استفاده كنید زیرا حرارت بیش از حد، سبب ایجاد بوی تند و زننده در روغن می‌شود.

▪ روغن سوخته بیماری زاست لذا از مصرف آن جدا خودداری فرمایید.

▪ روغن‌های مایع را حرارت ندهید مگر آنكه مخصوص سرخ كردن باشند.

▪ از مصرف مجدد روغنی كه حرارت دیده است پرهیز كنید.

▪ پس از هر بار مصرف ، در ظرف روغن را ببندید تا اكسیژن وارد آن نشود.

▪ اگر مقداری روغن از یك ظرف بزرگ مصرف شده باشد، برای جلوگیری از تند شدن آن بهتر است باقی مانده روغن را در ظرفی كوچكتر ریخته و در آن را كاملا ببندید تا روغن كمترین تماس را با هوا داشته باشد.

▪ روغن‌های مایع را به مدت طولانی در منزل نگهداری ننمایید.

▪ سس‌های سالاد و مایونز باید به علت دارا بودن چربی زیاد بویژه پس از باز شدن در یخچال نگهداری شوند.

امروزه روغن های گوناگونی در فروشگاه ها و مراكز خرید عرضه می شود ولی باید توجه داشت كه از هر روغنی باید برای مصرفی خاص استفاده نمود . به عنوان مثال روغن هایی كه مخصوص سرخ كردن هستند به دلیل بالا بودن آنتی اكسیدان های صنعتی در مقابل عوامل فساد روغن مقاوم تر بوده و به علاوه در اثر حرارت اعمال شده روی‌آنها‌مواد‌سرطان‌زا‌تولید نمی‌كنند. بنابراین می‌توان آنها را ۲-۳ بار استفاده نمود

 

درمان بی حوصلگی و از بین بردن کسلی بدن

هیچ چیز کسالت بار و خسته کننده نیست بلکه این ذهن بی حوصلگی شماست که همه چیز را کسل کننده می بینید. بی ح

وصلگی یک امرنسبی و درونیست. افکار خود را تغییر دهید تا احساسات شما نیز تغییر یابند.

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که در دوره ای قرار گرفته اید که کسالت و بی حوصلگی بر زندگی شما حکمرانی میکند و چاره ای برای رهایی از آن پیدا نمی کنید با سماتک همراه باشید تا با راه حل های موثر برای رفع کسالت و بی حوصلگی آشنا شوید:

1-حس کنجکاوی خود را بر انگیزید. نسبت به پیرامون خون بی تفاوت نباشید. سعی کنید از همه چیز سر در بیاورید.البته به غیر از مسائل شخصی دیگران.

2-خیال پردازی کنید. خیال پردازی بیش از حد سبب دور افتادن شما ازواقعیتها و حقایق می گردد اما از تخیل خود می توانید در رفع بی حوصلگی کمک بگیرید. خیال پردازی کنید و به آرزوهای خود دست یابید.

3-تکرار فعالیتهای روزمره یا از روی عادت بسیار خسته کننده است. بنابراین دیگر ایده ها، گزینه ها واحتمالات را هم انتخاب کنید. مثلا هر روز برای صبحانه چای شیرین نخورید، یک روز هم قهوه یا شیر بخورید یا هر روز سر یکساعت فعالیت خاصی را انجام ندهید. هراز گاهی طرز لباس پوشیدن یا مدل موی خود را تغییر دهید.

4-هر بار سر قرار ملاقات یک دست لباس مشابه به تن نکنید یا در کافی شاپ فقط میلک شیک سفارش ندهید. با یک هدیه بدون مناسبت طرف مقابل خود راغافلگیر کنید.

5-تکراری نباشید.

6-گاهی عوامل فیزیولوژیک نیز در ایجاد احساس کسالت موثر هستند به وضعیت جسمی خود اهمیت داده و با پزشک مشورت نمایید.

7-بی کاری و فقدان فعالیت یک عامل مهم در ایجاد بی حوصلگی ست. دست به کارشوید با نشستن و به نقطه ای خیره شدن چیزی عوض نمی شود. برخیزید و به کاری مشغول شوید.

8-حس پوچی و این باور که زندگی، شغل و فعالیتهای شما بی معنی است میتواند شما را تا مرز افسردگی پیش برد. شما نباید زندگی خود را یک دایره بی پایان و هدف بدانید. این وظیفه خود شماست که به زندگی خود معنا بخشید.

9-هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید و به علم خود بیفزایید.

10-خود را به چالش بکشانید. به فعالیتی دست بزنید که در شما استرس ملایمی ایجاد می کند. مانند برد و باخت (در بازی، ورزش) یا پذیرش ایده های جدید.

11-به یاد داشته باشید که هیچ چیز کسالت بار و خسته کننده نیست بلکه این ذهن بی حوصلگی شماست که همه چیز را کسل کننده می بینید. بی حوصلگی یک امرنسبی و درونیست. افکار خود را تغییر دهید تا احساسات شما نیز تغییر یابند.

12-در این مواقع به ذهنتان مرخصی دهید. گهگاه لازم است به یک مسافرت ذهنی بروید.

13-سپردن خود به دامن طبیعت همراه با فعالیت بدنی سبک و نرم، بسیار اثربخش خواهد بود.

14-تغییرات هرچند کوچک در سبک زندگی را از یاد نبرید البته همراه با سادگی چرا که شادی در سادگی است و از خلاقیت در جنبه های مختلف زندگی خود استفاده کنید با اینکار از یکنواختگی و روزمرگی عذاب آور فاصله می گیرید.

15-می توانید برای علایق رمانتیک خود وقت بیشتری صرف کنید احتمالاً با اینکار احساس آرامش و شادى به شما دست خواهد داد.

16-دید خود به مسایل را تغییر دهید ضمن آنکه نگاه مثبت و خوش بینانه را در خود تقویت کنید.

17-ارتباط خود با اطرافیان و یا افراد جدید و بخصوص کسانی که حس خوبی نسبت به آنها دارید را افزایش دهید.

18-واقع بین باشید، قرار نیست با پیش آمدن هر مسئله‌ای زندگی و آینده شما تباه شود.

19-مرور خاطرات زیبا و ورق زدن آلبوم عکس و یاد کردن مجدد از یک آشنای قدیمی، احساس شما را تغییر خواهد داد.

20-سعی کنید هر از چند گاهی در زندگی خود تغییراتی هر چند جزئی ایجاد کنید.

20-بد نیست به بخش نوازشگر وجودی خود نیز مجال فعالیت دهید، بخشی که از شما حمایت کرده و مواقعی که در وضعیت روحی نامناسبی بسر می برید، شما را نوازش می کند.

21-بین خودتان و مشکلات فاصله بیندازید حتی برای مدت کوتاهی.

 

در مورد عفونت گوش

استفاده زیاد از گوش پاك كن باعث تحریك پوست گوش و فشار دادن جرم به داخل گوش شده كه در این صورت تمامی این عوامل باعث ایجاد عفونت در گوش می شود.

فرامرز معماری متخصص گوش، حقل و بینی و فوق تخصص بیماری های گوش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: شایع ترین عفونت گوش مجرای خارجی به خصوص عفونت قارچی و حساسیت به مواد موضعی مانند گوشواره، اسپری و حساسیت سیستمیك كل بدن است كه به صورت خارش گوش ظاهر می شود.

وی آگاهی نداشتن مردم را در زمینه استفاده صحیح از گوش پاك كن را از عوامل مهم در بروز عفونت عنوان كرد و گفت: استفاده از گوش پاك كن باعث تحریك پوست گوش و فشار دادن جرم به داخل گوش شده و باعث عفونت گوش می شود.

وی تأكید كرد: خارش گوش به تنهایی باعث بیماری نشده و در صورتی كه پرده‌ی گوش سالم باشد خطرناك نیست و با استفاده از قطره های موضعی و تمیز كردن مجرای گوش زیر میكروسكوپ از سوی پزشك متخصص قابل درمان است.

دكتر معماری تصریح كرد: درد، ترشحات چركی از داخل گوش از جمله علائم گسترش عفونت در گوش است و در صورت پارگی پرده گوش ممكن است به جراحی منجر شود.

 

6 باور اشتباهی که درباره آلرژی دارید

اشتباهات رایج و باورهای غلطی که در مورد حساسیت و آلرژی داریم در این بخش بیشتر با آن آشنا می شویم.

آلرژی باعث می‌شود فرد بیشتر از دیگران به عفونت‌های گوش و سینوس دچار شود. در ضمن سایر مشکلات و بیماری‌ها مثل سردرد، بدخوابی، کاهش سطح انرژی بدن و افزایش حساسیت و زود رنجی را نیز به دنبال دارد.

اگر خودتان از آلرژی رنج می‌برید و یا یکی از نزدیکانتان به آلرژی دچار است، حتما می‌دانید و دیده‌اید که چه علائم و نشانه‌هایی با این وضعیت همراه هستند. این روزها تعداد افرادی که در اثر آلرژی از تب یونجه رنج می‌برند، به شدت افزایش یافته است. چرا؟

مواد شیمیایی که هر روز آنها را وارد بدن خود می‌کنیم (مخصوصا از طریق مصرف غذاهای آماده) نقش مهمی را در این زمینه دارند. چیزی که در مورد آلرژی کاملا مشخص و واضح است، این است که آلرژی باعث می‌شود فرد بیشتر از دیگران به عفونت‌های گوش و سینوس دچار شود. در ضمن سایر مشکلات و بیماری‌ها مثل سردرد، بدخوابی، کاهش سطح انرژی بدن و افزایش حساسیت و زود رنجی را نیز به دنبال دارد.

1- هر چه تمیزتر، بهتر

همانطور که تقریبا همه می‌دانیم جذب مقدار کمی میکروب و آلودگی برای بدن همه ما لازم است تا سیستم دفاعی بدن‌مان ساخته شود. پس نباید تلاش کنید تا به طور کامل از آلودگی‌ها دور باشید. در هفته 1 تا 2 بار خانه را جاروبرقی بکشید. جاروبرقی حتما فیلتر HEPA داشته باشد تا اجزای ریز و گردوغبار دوباره از دستگاه در محیط خانه پخش نشود و از کیسه‌های دوتایی استفاده کنید.

حتما در آشپزخانه و بالای اجاق گاز، هود نصب کنید و فیلتر هود را هر دو ماه یکبار تعویض کنید.اگر ممکن است، پنجره‌ها را ببندید تا گرده‌های ریز گیاهان، درختان و سایر چیزها وارد خانه‌تان نشود و حتما کفش‌هایتان را نیز بیرون از خانه در آورید تا مواد آلرژی‌زا وارد خانه نشوند.

ملحفه و روبالشی‌ها را هفته‌ای یک بار با آب گرم بشویید.

بعدازظهرها دوش بگیرید تا این مواد ریز و گردوغبارها را با خود به تختخوابتان نبرید.

2- تا زمانی که علائم آلرژی در شما عود نکرده‌اند، دارو مصرف نکنید.

اغلب داروهای آلرژی معمولا بیشترین تاثیر را وقتی دارند که آنها را قبل از اوج گرفتن علائم مصرف کنید، یعنی اینکه مصرف این داروها با نخستین علائم شروع شوند. وقتی که با یک آلرژی‌زا تماس برقرار می‌کنید مثل (گردوغبار، دانه‌ها، علف)، سلول‌های دستگاه تنفسی هیستامین و سایر مواد شیمیایی را تولید می‌کنند که باعث سوزش، خارش، عطسه و سایر علائم می‌شوند. اگر در بدن‌تان دارو داشته باشید، مانع از آن می‌شوید که هیستامین، واکنش‌های آلرژیکی شدیدتری نشان دهد.

مثلا شما می‌دانید هر سال چه موقع دچار عطسه و آب ریزش بینی می‌شوید و یک هفته تا 10 روز قبل از بروز این علائم دارویی را که پزشک‌تان تجویز کرده است، مصرف می‌کنید و تا حدود زیادی علائم آلرژی را در خودتان کنترل می‌کنید. اگر با وجود تمام کارهایی که انجام می‌دهید علائم بیماری در شما بهبود نمی‌یابد، از پزشک‌تان بخواهید که آزمایشات بیشتری انجام دهد. اگر به طور مداوم دچار عفونت دستگاه تنفسی و سینوزیت می‌شوید، باید بدانید که چه محرک‌های خاصی شما را به این وضعیت دچار می‌کنند تا از آن محرک‌ها دوری کنید.

3- واکسن‌های آلرژی فقط مخصوص کودکان است.

این واکسن‌ها برای تمام افراد در هر سنی مناسب هستند. البته تحقیقات نشان می‌دهند که واکسن‌های آلرژی فقط در 85 درصد افراد باعث کاهش علائم آلرژی می‌شوند، مخصوصا افرادی که در اثر آلرژی دچار تب می‌شوند.

واکسن‌های آلرژی ترکیبی از مقادیر اندک از برخی آلرژی‌زاها هستند و وقتی که به طور تدریجی وارد بدن فرد می‌شوند، تحمل و مقاومت بدن را افزایش داده و حساسیت فرد را به هنگام رویارویی با آلرژی‌ها به طور طبیعی کاهش می‌دهند. اگر در مرحله اول آلرژی، هفته ای 1 تا 2 بار واکسن آلرژی به فرد تزریق شود، علائم حساسیت به طرز چشمگیری در او کاهش می‌یابد. اگر نمی‌توانید واکسن را تحمل کنید، از پزشک‌تان بخواهید که به شما قطره مخصوص بدهد و آن‌را هر روز روی زبان‌تان بچکانید. احتمالا قطره آلرژی به اندازه واکسن آلرژی موثر نخواهد بود.

4- روش‌های درمانی طبیعی که پزشکان توصیه می‌کنند.

بینی شما همانند یک فیلتر عمل می‌کند و بسیاری از چیزهای ریز که در هوا پخش هستند وارد بینی می‌شوند. لذا اگر مسیر عبور هوا در بینی را تمیز کنید، می‌توانید از ورود برخی آلرژی‌زاها به بدن جلوگیری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای پاک کردن بینی استفاده از آب نمک است.

5- اگر در کودکی به آلرژی دچار نباشید، در بزرگسالی نیز از این وضعیت مصون خواهید بود.

این باور غلط در میان مردم بسیار رایج است تا جایی‌که اگر در کودکی به آلرژی دچار نبود‌ه‌اند، خارش گلو، عطسه و آب ریزش بینی بزرگسالی را اصلا به آلرژی ربط نمی‌دهند، چرا که فکر می‌کنند دیگر دچار آن نخواهند شد. معمولا آلرژی‌ها تا قبل از 30 سالگی بسیار شدت می‌یابند، اما در بسیاری موارد نیز افراد بعد از 30 سالگی دچار آلرژی می‌شوند. در برخی از افراد جوان، علائم آلرژی برای چند سال ناپدید می‌شوند، اما دوباره بعد از مدتی ظاهر می‌شوند.

اگر در کودکی به اگزما، آسم و یا هر نوع آلرژی دیگر دچار بوده اید و برای مدتی از آن فارغ شده‌اید، دوباره در آینده درگیر آن می‌شوید و اگر در خانواده‌تان کسی یا کسانی به آلرژی دچارند، احتمال آنکه شما نیز دچار آن شوید، زیاد است.

اگر هیچ گاه آلرژی نداشته‌اید، ولی حالا به طور ناگهانی دچار عطسه و آب ریزش بینی شده‌اید، ممکن است یا دچار آلرژی شده و یا اینکه سرماخورده باشید. اگر دچار آلرژی شده باشید علائم دیگری مثل خارش گلو، ریزش اشک از چشم‌ها و … را نیز تجربه می‌کنید. البته این علائم در سرماخوردگی نیز می‌توانند بروز کنند، با این تفاوت که در سرماخوردگی علائم تقریبا بعد از دو هفته کاملا از بین می‌روند، ولی در حساسیت همچنان ادامه دارند.

6- حساسیت به یک چیز یعنی اینکه فقط به آن چیز خاص حساسیت دارید.

حساسیت داشتن به یک چیز شما را مستعد ابتلا به حساسیت‌های دیگر نیز می‌کند؛ مثلا افرادی که به برخی گروه‌های خاص حساسیت دارند، به برخی از غذاهای گیاهی و پروتئین‌های مشابه نیز حساسیت خواهند داشت. مثلا اگر به گرده‌های درخت توس حساسیت دارید، با خوردن سیب وحشی، هلو، گلابی، هویج، بادام و توت‌ها نیز دچار خارش دهان و گلو می‌شوید، مخصوصا در فصل گرده افشانی. بنابراین سال گذشته این تجربه را پشت سر گذاشته‌اید، امسال نزدیک فصل گرده افشانی دقت داشته باشید از میوه‌هایی که ایجاد حساسیت می‌کنند، نخورید.

در ضمن، یک راه دیگر برای کاهش حساسیت به این میوه‌ها، پوست گرفتن آنها و یا پختن آنهاست، زیرا پروتئین‌ها اغلب در پوست میوه‌ها هستند و پختن آنها نیز باعث تغییر پروتئین‌ها می‌شود.

 

خود درمانی سوءهاضمه

علایم سوءهاضمه به قدری شایع هستند كه ما معمولاً اهمیت چندانی به آنها نمی دهیم و با مصرف داروهای بدون نسخه ای كه از داروخانه ها تهیه می كنیم، اقدام به درمان آنها می كنیم. اینگونه داروها انواع مختلفی دارند كه می توان آنها را به راحتی تهیه نمود، با این حال باید به خاطر بسپارید كه وجود این علایم به این معنی است كه به هر حال مشكلی در دستگاه گوارش وجود دارد و اگر شما دچار چیزی بیشتر از علایم خفیف گاه گاهی هستید، لازم است بجای اینكه خودتان با این مشكل برخورد نمایید، درمان آن را به پزشك محول نمایید.

اولین اقدامات درمانی

اگر شما اخیراً یكی، دو بار دچار سوءهاضمه خفیف شده اید، بهرت است سعی نمایید كه تغییراتی در زندگی خود بدهید تا نسبت به معده خود، مهربان تر باشید.

تغییراتی در نحوه زندگی

اگر شما گاهی اوقات دچار سوءهاضمه میشود، می توانید با تغییراتی كه در زندگی تان می دهید، مشكل سوءهاضمه خود را برطرف نمایید.

– اگر سیگاری هستید، دست از این كار بردارید.

– سعی كنید كه وزن خود را كم نمایید و به میزان حركت و تمرینات ورزشی خود اضافه نمایید. بجای اینكه با اتوبوس و یا ماشین خودتان به این طرف و آن طرف بروید، شما باید با راه رفتن و یا استفاده از دوچرخه این كار انجام دهید.

– از مشروبات الكلی پرهیز نمایید.

– از یك رژیم غذایی سالم استفاده كنید. از غذهای چرب مثل غذاهای سرخ كردنی، پنیر، چیپس و گوشت قرمز كمتر استفاده نمایید و بیشتر از میوه ها، مرغ یا ماهی كباب شده و سیب زمینی آب پز استفاده كنید.

– مقدار فیبر را در رژیم غذایی تان افزایش دهید. فیبر در میوه ها و سبزیجات و نان سبوس دار به میزان زیادی وجود دارد.

– از مصرف ادویه های تند، نمك و سركه خودداری نمایید. بعضی از غذاهای سالادی (مثل پیاز و گوجه فرنگی) اغلب ممكن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.

– از مصرف كافئین كه در قهوه، چای و نوشابه های كولادار وجود دارد كمتر استفاده نمایید.

– از خوردن مقادیر زیاد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداری نمایید. قبل از اینكه

دراز بكشید، چند ساعت به غذایی كه خورده اید فرصت بدهید تا هضم شود.

– معده ما دوست دارد كه نظمی در غذا خوردن وجود داشته باشد و وقتی شما همیشه سه یا چهار وعده غذا در سر ساعات معینی می خورید، بهتر كار خود را انجام می دهید.

 

– اضطراب واسترس بر روی كار كردن عضلات معده اثر می گذارند، بنابراین سعی نمایید كه در طول روز، بعضی اوقات به خودتان آرامش دهید.

بر اثر مصرف داروهایی مثل آسپیرین و داروهای ضد التاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن، دیكلوفناك سدیم، پیروكسیكام، ایندومتاسین و مفنامیك اسید، ممكن است سوءهاضمه ایجاد شود و یا اینكه وضعیت موجود، بدتر گردد. این نوع داروها را معمولاً افراد برای تسكین درد و یا در بیماریهای مفاصل مصرف می كنند. این داروها باعث كاهش التهاب میشوند كه این كار را با كاهش تولید ماده ای در بدن به نام پروستاگلاندین ها (Prostaglandin) انجام می دهند. پروستاگلاندین ها به غیر از اینكه در مفاصل ایجاد التهاب می كنند، دارای یك اثر مفید در معده هستند كه باعث محافظت معده در مقابل اسید میشود. بنابراین تعجبی ندارد كه مصرف داروهایی كه باعث كاهش پروستاگلاندین ها میشوند دارای عوارض جانبی مثل سوءهاضمه و ایجاد زخم معده باشد.

شما ممكن است متوجه شده باشید كه مصرف استامینوفن بجای آسپیرین می تواند از بروز سوءهاضمه جلوگیری نماید، اما هیچگاه بدون مشورت با پزشكتان، مصرف داروهای ضدالتهاب مثل ایبوپروفن را قطع ننماید.

مشورت با دكتر داروساز

ایجاد تغییر در نحوه زندگی، همیشه هم برای خلاص شدن از سوءهاضمه كافی نمی باشد، اما اگر شما دارای علایم نگران كننده ای نیستید، منطقی است كه به مدت دو هفته سعی نمایید كه خود را درمان نمایید. برای این منظور، می توانید با مشورت با یك دكتر داروساز، از داروهایی كه به نسخه پزشك نیازی ندارند استفاده نمایید. دكتر داروساز با اطلاعاتی كه دارد می تواند براساس علایم شما، داروهای مناسبی را به شما توصیه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.