عکاسانی که مدام عکس‌های خوبی می‌گیرند از روی خوش شانسی، دقت یا مهارت بیشترشان نسبت به یک عکاس معمولی نیست. تنها به این خاطر است که تنبل نیستند.

1- درباره‌ی ترکیب بندی عکس‌های‌تان تنبلی به خرج می‌دهید.

بی‌شک شما قواعد یک ترکیب‌بندی خوب را می‌دانید و

حتی اصول شکستن این قواعد را هم می‌دانید اما اگر نتوانید این اصول را در کارتان پیاده کنید یک عکاس تنبل محسوب می‌شوید.

ترکیب‌بندی به صورت بالقوه مهمترین ابزاری است که برای قوی‌تر کردن عکس‌های‌تان دارید. بنابراین موقع ترکیب‌بندی عکس‌های‌تان زرنگ باشید و به جای تنبلی هدفمند ترکیب کنید.

برای این‌که بدانید من چگونه صحنه‌ای را ترکیب کردم، فیلمی کوتاهی را به شما نشان می‌دهم که چند نما از یک آبشار است. امیدوارم به دردتان بخورد و ببینید چگونه ترکیب‌بندی عکس چیزی بیش از دانستن قواعد است. یعنی عملیاتی کردن آن و در نظر گرفتن آن منظره به عنوان یک کل و فراتر از حرکت چند عکس پشت سر هم.

2- هر وقت عکسی را خراب می‌کنید مرتباَ می‌گویید «بعداً درست می کنم»

وقتی که به خودتان می‌گویید بعدا درستش می‌کنم در حالی که می‌توانید با گرفتن عکس دیگری به سرعت آن را جایگزین کنید؛ این نشانه‌ی تنبلی است. هر زمان که فرصت و توانایی تغییر، تنظیم یا میزان کردن عکس را با اندک تلاشی داشته باشید باید آن را بگیرید. در غیر این صورت ناچارید برای جبران اشتباهات‌تان زمان بیشتری بگذارید.

3- همیشه بهانه‌ای در جیبتان دارید

هر عذر و بهانه‌ای گرفته از صبح علی‌الطلوع بودن و سردی هوا گرفته تا سنگینی سه پایه شما را از دیگران عقب می‌اندازد. بهانه‌گیری را بس کنید و به جای آن عکس بگیرید.

4- برآورد مناسبی برای صحنه‌ای ندارید که در حال عکاسی از آن هستید.

مهم است زمانی را برای ارزیابی این اختصاص بدهید که چگونه نور صحنه مورد نظرتان به چه ترتیب است و چه زوایایی مناسب و بهترین برای سوژه شما خواهند بود. به ندرت پیش می‌آید اولین ایده‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد بهترین باشد. بنابراین قدری زودتر در صحنه حاضر شوید و برای عکاسی سوژه‌های مختلف و زوایای مختلف را خوب بررسی کنید و عکس بگیرید.

5- برای عکاسی چند قدم فراتر از جایی نمی‌روید که پارک کرده‌اید. (برای عکاسی تلاشی نمی‌کنید)

از مسیرهای کشف شده و پیموده شده دست بردارید و به مکان‌هایی پا بگذارید که دیگران نرفته‌اند.

6- بیش از حد به این فکر می‌کنید اگر فلان دوربین را داشتم یا فلان لنز را؛ عکس‌های بهتری می‌گرفتم.

بله، این که ابزار و ادوات عکاسی‌تان را بهبود دهید به بهتر شدن کیفیت عکس‌های شما کمک خواهد کرد اما برای گرفتن عکس‌های بهتر کاری از پیش نمی‌برند. این تنها خودتان هستید که از پس این کار بر می‌آیید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.