post

57451 گلبرگ سرخ پزشکی، سلامت شماره شصت و نهملاغری با قهوه سبز صحیح یا غلط؟

هرگز هیچ قرص جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد که به شما کمک کند بدون اصلاح تغذیه و الگوی زندگی خود به سرعت وزن کم کنید بلکه برای رسیدن به وزن ایده‌آل دنبال

کردن یک رژیم غذایی مناسب، تحرک کافی و اصلاح الگوی زندگی در کنار استفاده از مکمل‌های سالم با مشورت پزشک ضروری است.

قهوه سبز را می‌توان به شکل قرص و نیم ساعت پیش از وعده غذایی یا به شکل قهوه آماده مصرف کرد که البته داروهای حاوی قهوه سبز برای کاهش وزن موثرترند. مبتلایان به فشارخون یا بیماری‌های قلبی باید به میزان فشارخون خود بیشتر توجه کنند چرا که قهوه سبز حاوی درصدی از کافئین بوده و ممکن است روی فشارخون تاثیر بگذارد.

اخیرا مصرف قهوه سبز برای کمک به کاهش وزن مرسوم و شناخته شده است و در باره معجزه این گیاه مطالب زیادی گفته می شود. دکتر شایما ظهیر متخصص تغذیه در مورد قهوه سبز و تاثیرات آن بر بدن می‌گوید: قهوه سبز، دانه قهوه پیش از بو دادن آن است. مهم‌ترین نوع قهوه سبز که حاوی اسید کلروژنیک است برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجا که پروسه بو دادن از مقدار این اسید موجود در دانه‌های قهوه تا ۷۰ درصد می‌کاهد، بنابراین قهوه سبز بیش از قهوه معمولی و بو داده، حاوی این اسید است. امروزه تصور می‌شود که این اسید در قهوه سبز برای مقابله با بیماری قلبی، دیابت، چاقی و برخی امراض دیگر مفید است اما در مورد عوارض جانبی مصرف مداوم این نوع قهوه و افزایش مقدار اسید کلروژنیک در بدن، مطالعات کافی صورت نگرفته و متخصصان سلامت در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

گروهی از متخصصان تغذیه معتقدند قهوه سبز را می‌توان به شکل قرص و نیم ساعت پیش از وعده غذایی یا به شکل قهوه آماده مصرف کرد که البته داروهای حاوی قهوه سبز برای کاهش وزن موثرترند. همچنین از فوائد مصرف قهوه سبز می‌توان به وجود اسید کلروژنیک در آن به منظور کنترل قندخون به هنگام خوردن کربوهیدرات‌ها اشاره کرد.

این متخصصان می‌گویند: علاوه بر کاهش وزن، قهوه سبز همچنین به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ حاکی از مفید بودن قهوه سبز برای بیماران دیابتی است. با وجود این، پزشکان هنوز در مورد عوارض احتمالی این ماده خوراکی برای بدن تردید دارند و به افراد توصیه می‌کنند که پیش از اقدام به مصرف قهوه سبز با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین این توصیه بیشتر برای بیماران دیابتی است چرا که این ماده به پایین آمدن قندخون می‌انجامد. بنابراین به هنگام مصرف آن باید میزان دریافت دارو یا انسولین تغییر کند.

همچنین مبتلایان به فشارخون یا بیماری‌های قلبی باید به میزان فشارخون خود بیشتر توجه کنند چرا که قهوه سبز حاوی درصدی از کافئین بوده و ممکن است روی فشارخون تاثیر بگذارد. علاوه بر این مصرف قهوه سبز به افراد مبتلا به اختلال‌های گوارشی نظیر سندرم روده تحریک‌پذیر (آی‌بی‌اس) توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند موجب تشدید بیماریشان شود. زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف آن خودداری کنند.

 

کمردردهایی که مشکوک به سیاتیک است

فرق دردهای دیگر کمر با درد سیاتیک این است که معمولاً درد کمر به علت کشیدگی ماهیچه یا رباط‌ها ایجاد می‌شود. او در رابطه با اینکه چه کسانی بیشتر در معرض درد سیاتیک هستند، می‌گوید: درد سیاتیک بیشتر در میانسالی بروز می‌کند.

اگر ناگهان دچار کمردرد شده‌اید و همراه با آن درد به باسن و پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا می‌کند به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده اید که به آن بیماری سیاتیک Sciatica می‌گویند.

عارضه‌ای که اعظم فرخی یک فیزیوتراپیست درباره آن می‌گوید: درد عصب سیاتیک، دردی است که از قسمت پایین کمر به پایین‌ترین قسمت اندام‌ها یعنی پاها منتشر می‌شود. این فیزیوتراپیست درد سیاتیک را بسیار شایع می‌داند و می‌گوید: دردهای سیاتیکی اغلب با خم شدن، سرفه کردن، نشستن و عطسه کردن بدتر می‌شود و موجب بی‌حسی و ضعف پاها می‌شود.

فرخی با بیان اینکه این درد ناگهان شروع و تا هفته‌ها ادامه دارد، یاد آور می‌شود: فرق دردهای دیگر کمر با درد سیاتیک این است که معمولاً درد کمر به علت کشیدگی ماهیچه یا رباط‌ها ایجاد می‌شود. او در رابطه با اینکه چه کسانی بیشتر در معرض درد سیاتیک هستند، می‌گوید: درد سیاتیک بیشتر در میانسالی بروز می‌کند. در دوران حاملگی نیز به علت فشار رحم بر عصب سیاتیک ممکن است بروز کند.

سایر علل شامل آرتروز مهره‌های کمری یا بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای است. فرخی انجام MRI و سی تی اسکن را از جمله روش‌های تشخیصی این بیماری معرفی می‌کند و توصیه می‌کند: آب درمانی داخل استخر آب، فیزیوتراپی زیر نظر متخصص، پیاده‌روی آرام و کوتاه مدت، تزریق کورتون در کانال نخاعی توسط پزشک متخصص یا استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند استامینوفن در درمان و تسکین درد مفید است.

 

خواص طب سنتی و دارویی گیاه زوفا

نوشیدن زوفای جوشیده با عسل و گیاه سداب به کسانی کمک می کند که به سرفه های شدید، تنگی نفس، افراد مبتلا به رماتیسم وکسانی که نفسشان با خس خس همراه است کمک می کند . این گیاه همراه با عسل کرمهای داخل شکم را می کشد و کوبیده شده آن با انجیر تازه به از خشکی در آمدن مزاج کمک میکند اثر آن قویترهم می شود.

زوفا گیاهی است پایا از تیره نعناعیان که به حالت خودرو می‌روید. ریشه اش ضخیم و منشعب و ساقه‌هایش نسبتاً چوبی و برگ‌هایش کوچک و متقابل و نوک تیز و بسیار معطر می‌باشد. گل‌هایش زیبا و معطر است. اسانس این گیاه مشابه اسانس نعناع است و مصرف طبی دارد.

گیاه زوفا Hyssop نام علمی Hyssopus Officinalis درختچه‌ای است که ارتفاع آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد این گیاه بحالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران، هند، ترکیه و شوروی می‌روید. برگهای آن کوچک، خط در، نوک تیز و سبزرنگ است . گلهای آن آبی و گاهی سفید اند که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

ریشه زوفا مستقیم است و انشعابات فراوانی دارد ساقه چهارگوش، مستقیم دارد . قسمت تحتانی (پای ساقه) چوبی و قهوه ای رنگ و از انشعابهای فراوانی برخوردار است ولی قسمت فوقانی آن نرم و سبز رنگ می باشد. برگهای صاف، فاقد دندانه، باریک، کشیده و کم و بیش نیزه ای شکل و رنگ آن سبز روشن است.

زوفا یکی از مهمترین گیاهان دارویی و ادویه ای به شمار می رود . از دم کرده پیکر رویشی این گیاه برای درمان بیماریهای مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه، سیاه سرفه، برونشیت و آسم استفاده می شود. مواد موثره این گیاه سبب افزایش فشارخون، هضم غذا و همچینین کاهش تورم می شود. زوفا اگر چه تلخ مزه است ولی به عنوان طعم دهنده مواد غذایی و همچنین در تهیه سس مورد استفاده قرار می گرد.

اسانس زوفا :

خاصیت ضد قارچی و باکتریایی دارد. این اسانس در صنایع کنسروسازی ، نوشابه سازی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. به علت نوش فراوانی که در گلهای این گیاه به وجود می آید در ردیف گیاهان مولد عسل قرار دارد. عسل حاصله از آن کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

خواص داروئی زوفا

زوفا از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است

۱) سرفه و ناراحتی های ریوی را برطرف می کند .

۲) نرم کننده سینه است

۳) خلط آور است

۴) معده را تقویت می کند

۵) نفخ شکم را برطرف می کند

۶) ادرار آور است

۷) داروی مفیدی برای مداوای آسم است

۸) اشتها را زیاد می کند

۹) برای رفع کم خونی مفید است

۱۰) افسردگی را برطرف می کند

۱۱) برای درمان صرع مفید است

۱۲) برای التیام زخم برگهای زوفا را له کرده و روی زخم بگذارید

۱۳) برای درمان تب خال مفید است و کسانیکه تب خال می زنند باید از دم کرده زوفا استفاده کنند .

۱۴) در قدیم از زوفا برای سقط جنین استفاده می کردند .

۱۵) درد شکستگی را می توان با کمپرس زوفا آرام کرد.

اگر گل زنبق یا سوسن یا شاهی به آن اضافه شود این گیاه دارویی عالی برای ورم یا آماس لوزه در گلو است و این تحت شرایطی است که به عنوان غرغره ازآن استقاده شود مالیدن پماد آن به سر شپش را از بین می برد این گیاه برای کاهش بیماری خلط بسیار مناسب است و در تمام مشکلات ناشی از سرما یا بیماریهای قفسه سینه و یا ریه مناسب است و این تاثیر هنگامی است که مثل شربت استفاده شود.

طرز استفاده از زوفا :

دم کرده : مقدر ۰ ۵گرم برگ وشاخه های گلدار زوفا را در یک لیتر آب جوش ریخته و بمدت ۱۵ دقیقه دم کنید . مقدر مصرف این دم کرده یک فنجان سه بار در روز است .

جوشانده زوفا : مقدر ۵۰ گرم برگ و سرشاخه های گلدار زوفا را در یک لیتر آبجوش دم کرده و بمدت نیم ساعت بگذارید بآرامی بجوشد این جوشانده را برای کمپرس استفاده کنید .

تنطور زوفا ک این تنطور را می توانید از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها خریداری کنید . مقدار مصرف آن۵-۱۰ قطره سه بار در روز مخلوط با آب است .

مضرات زوفا:

مصرف بیش از اندازه این گیاه برای کبد مضر است و همچنین چون اثر سقط جنین دارد بنابراین زنان حامله باید از خوردن آن پرهیز کنند .

 

کبد چرب را چگونه تشخیص دهیم؟

بیماری کبد چرب یکی از معضلات بشر در جوامع کنونی است که این بیماری به دلیل کم تحرکی و ماشینی شدن زندگی در انسان بروز می کند. اما چگونه بفهمیم کبد چرب داریم یا نه؟ ممکن است این بیماری ضعیف باشد و مشکل خاصی هم در افراد ایجاد نکند، اما در کسانی که دیابت یا بیماری دیگری دارند، ممکن است به تدریج به سیروز هم مبتلا شوند.

یک متخصص داخلی گفت: زمانی که مولکول‌های چربی در سلول‌های کبدی رسوب کنند، حالتی ایجاد می‌شود که به آن کبد چرب گویند. دکتر علی اکبر شایسته اظهار کرد: وجود تا ۵ درصد چربی در کبد طبیعی است اما بیشتر از آن، رسوب چربی می‌باشد. معمولا درصد چربی در کبد با آزمایش قابل اندازه‌گیری نیست و تنها در نمونه‌برداری کبد مشخص می‌شود. وی ادامه داد: ساده‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای تشخیص کبد چرب انجام سونوگرافی است که چربی جایگزین شده در سلول‌های کبدی را نشان می‌دهد.

شایسته با اشاره به اینکه کبد چرب به تنهایی به بدن بیمار صدمه نمی‌زند، گفت: معمولا کبد چرب همراه با چاقی، دیابت، بیماری های قلبی – عروقی و مسائل مربوط به این بیماری‌ها بروز می‌یابد. وی تصریح کرد: این بیماری در کودکان هم ایجاد می‌شود که یکی از دلایل آن، چاقی در کودکان است. بعضی اوقات داروها یا بیماری‌های ژنتیکی هم می‌توانند کبد را چرب کنند ولی مهم‌ترین علت بروز این عارضه، عوارض داروها است.

این متخصص داخلی گفت: برای درمان بیماری کبد چرب باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم، یعنی رژیم غذایی را باید تغییر داد و فعالیت بدنی را زیاد کرد، غذاهایی که دارای کالری زیاد هستند را از رژیم غذایی خود حذف کنیم یا کم مصرف کنیم و غذاهای گیاهی و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. وی گفت: مصرف داروهای شیمیایی برای درمان این بیماری راه حل مناسبی نیست؛ زیرا علاوه بر اینکه عوارض بعدی را در پی دارند، تاثیر زیادی نیز در جهت بهبودی این بیماری بر روی بدن نمی‌گذارند.

شایسته درباره نحوه تشخیص کبد چرب تصریح کرد: علاوه بر سونوگرافی ممکن است آزمایشاتی هم در بعضی افراد که در کبدشان التهاب وجود دارد، صورت گیرد ولی خود چربی کبد را با سونوگرافی، ام. آر. ای، اسکن و نمونه‌برداری کبد می‌توان تشخیص داد. روش جدید و سیستم جدید “فیبرواسکن” هم می‌تواند میزان و درصد چربی را مشخص کند.

وی با تاکید بر اینکه سونوگرافی به تنهایی برای تشخیص کافی نیست، ادامه داد: از لحاظ شدت و ضعف باید آزمایشاتی بر روی بیمار صورت گیرد و علت‌های دیگر حتما بررسی شود؛ زیرا ممکن است بیماری دیگری هم همراه این بیماری وجود داشته باشد. این متخصص داخلی با بیان این که احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب در افراد چاق بیشتر است، گفت: بیماری کبد چرب علائم خاصی ندارد و مشخص نیست مگر این که بیماری خیلی پیشرفته و شدید باشد.

وی گفت: ممکن است این بیماری ضعیف باشد و مشکل خاصی هم در افراد ایجاد نکند، اما در کسانی که دیابت یا بیماری دیگری دارند، ممکن است به تدریج به سیروز هم مبتلا شوند.

شایسته درباره سیروز کبدی توضیح داد: وقتی کبد از حالت طبیعی خارج می‌شود، سلول‌های کبدی عملکرد خود را از دست می‌دهند و از بین می‌روند، این حالت را سیروز گویند. وی ادامه داد: اگر در کبد چرب التهاب بوجود آید، در شرایط خاص به سمت سیروز می‌رود. سیروز مرحله و شرایطی است که کبد معمولا به طور غیرقابل بازگشت آسیب دیده و در این شرایط ممکن است فرد مبتلا دیگر نتواند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد.

 

خواص دارویی گل گاوزبان برای سلامت بدن

یکی از بهترین گل های دارویی طبیعی و سنتی برای سلامت بدن گل گاوزبان است که قیمت تقریبا بالایی را دارد و از گذشته تا امروز در درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار می گیرد. هر خوراکی و یا گیاه دارای برخی محاسن و مضرات هستند، افرادی که از این گیاه استفاده میکنند سعی کنند به حد اندازه از این دمنوش استفاده کنند و مصرف بیش از حد آن برای هیچ گروه سنی و جنسیت توصیه نمی‌شود.

گل گاوزبان این گیاه آرام بخش در درمان جوش‌های دهانی آفت دهانی تاثیری شگرف دارد. خانم نورالهی متخصص طب سنتی گفت:‌ گل گاو زبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط آور و مقوی دارد، در واقع گل گاو زبان یک گیاه علفی به طول ۴۰-۷۰ سانتی متر است، این گیاه در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله مرغان تاثیر چشمگیری دارد و در درمان دردهای دهان ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه و کلیه تاثیر فراوان دارد.

وی افزود:‌ این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تاثیر شگرف می‌گذارد و معمولا دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.