post

4554 300x183 گلبرگ سرخ آشپزی شماره بیست و چهارمسوپ سبزیجات مخصوص سرماخوردگی

اگر کسی را در خانه دارید که سرماخوردگی دارد این سوپ سبزیجات را بپزید و به بیمار سرماخورده بدهید تا فورا بهبود یابد. در قابلمه آب مرغ را ریخته سپس هویج نگینى خرد شده ، سیب زمینى نگینى خرد شده ، کرفس ریز شده ، سیر ریز خرد شده را اضافه کرده و

میگذاریم یک ساعت بپزد بعد برنج شسته شده و جعفرى خرد شده و آب لیموترش و رب را اضافه کرده و میگذاریم جا بیفتد.

سپس سوپ را میکس کرده و به آن ورمیشل اضافه کرده و اجازه میدهیم ورمیشل پخته شود . ( در صورت تمایل میتوانید همراه با هویج و سیب زمینى ، شلغم هم اضافه کنید )

 

مرغ سرخ شده با لیمو عمانی

لیمو (لیموترش یا لیموعمانی) میوه‌ای درختچه‌ای است که از قدیم از آب (آبلیمو) یا خشک شده آن استفاده می‌شده است. در غذاهای سنتی ایران اصولا از لیموعمانی که یکی از انواع لیموترش است استفاده می‌شده و در حال حاضر هم کاربرد فراوان دارد. لیمو دارای خواص مقوی و محافظ قلب، اشتهاآور، آرام‌بخش، ضددرد و ضدانگل‌های روده‌ای نیز هست.

مواد لازم مرغ سرخ شده با لیمو عمانی :

سینه مرغ           ۲ عدد

پودر لیمو عمانی   ۱/۲ قاشق غذاخوری

مرزه     ۱ قاشق غذاخوری

نمک     ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه ۱/۲ قاشق غذاخوری

روغن     ۱ قاشق غذاخوری

کره        ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

لیمو عمانی را پودر کنید.

لیمو عمانی پودرشده، مرزه، نمک و فلفل را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.

سینه های مرغ را به خوبی بشویید و اجازه دهید خشک شود. هر تکه سینه مرغ را با چاقو نصف کنید.

به این ترتیب ۴ تکه سینه مرغ خواهید داشت. اگر برش ها به جای اینکه سینه مرغ را نازک کند، عمودی باشد، سرخ کردن آنها راحت تر خواهد بود.

طعم دهنده هایی را که با هم مخلوط کرده اید، روی تکه های مرغ بریزید.

سپس در یک تابه روغن و کره را مخلوط کنید و سینه های مرغ را داخل آن بیندازید تا سرخ شود. مرغ ها را طوری در تابه بچینید که فضای مناسبی بین آنها خالی باشد.

به محض اینکه یک طرف مرغ ها طلایی شد، برگردانید تا سمت دیگرش نیز به خوبی سرخ شود. تمام این مراحل زمان زیادی نمی برد.

پس از اینکه طرف دوم هم سرخ شد، آنها را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید، خنک شود.

این غذا را می توانید با سیب زمینی، گوجه فرنگی، انار و ریحان سرو کنید. مرغ سرخ شده با ادویه های ایرانی، غذایی بسیار لذیذ است که در زمانی کوتاه آماده می شود.

 

شیرین پلو

مواد لازم :

مرغ ۱ کیلوگرم یا گوشت بدون استخوان پخته شده گوسفند ۸۰۰ گرم

پیاز متوسط ۲ عدد

برنج ۷۵۰ گرم

کره ۱۰۰ گرم

خلال بادام ۱ پیمانه

خلال پسته ۱ پیمانه

خلال پوست پرتقال و پوست نارنج خشک ۴/۳ پیمانه

زعفران ۱ قاشق چایخوری

شکر ۱٫۵ پیمانه

آب ۲ پیمانه

نمک و روغن به میزان لازم

طرز تهیه :

– ابتدا خلال پوست پرتقال و نارنج را دو بار در آب جوشانده و آن را به مدت ۶ ساعت در آب خنک قرار داده و دو بار آب آنرا عوض کرده تا مزه تلخ آن گرفته شود.پس از آن خلال پوست پرتقال و نارنج را در سبد یا صافی ریخته تا آب آن گرفته شود.

– دو پیمانه آب و شکر را مخلوط کرده و کمی بجوشانید سپس خلال پوست پرتقال و نارنج که قبلا تلخی آن را گرفته اید به شربت حاصل اضافه نمایید و مدتی صبر کنید تا چند جوش بزند و طعم شیرین شربت به خلال ها نفوذ کند.

– ظرف شربت و خلال پوست پرتقال را برداشته و بگذارید تا خنک شود،خلال بادام و خلال پسته را آب بکشید و داخل ظرف شربت و پوست پرتقال بریزید.

– برنج را در آب به مدت دو ساعت خیس نمایید.

– پیازها را خرد کرده و در ماهیتابه با روغن سرخ نمایید تا رنگ آن طلایی شود.تکه های مرغ را به پیاز داغ اضافه نموده و کمی دو طرف آن را سرخ می کنیم.نمک،فلفل و ۵۰ گرم کره به همراه یک لیوان آب به مرغ اضافه کرده و می گذاریم تازمانی که نصف لیوان آب باقی بماند مرغ بپزد و بعد از آن استخوان های مرغ را جدا نمایید.به جای مرغ می توان از گوشت پخته شده بره استفاده نمود.

– برنج خیس شده را طبخ کرده و سپس مانند پلوی ساده آبکش کرده، روغن در کف دیگ ریخته و ته دیگ را با چند کفگیر برنج بوشانید.سپس روی آن تکه های مرغ را بچینید و با کفگیر سوراخدار خلال ها را از شربت بگیرید و روی مرغ ها یا گوشت بپاشید.

– باقیمانده برنج را روی مواد بریزید و ۵۰ گرم کره را آب کرده به همراه آب مرغ باقیمانده و زعفران روی آن بدهید و بگذارید روی حرارت ملایم تا بپزد.

– بعد از پخت شیرین پلو آن را در دیس کشیده و روی آن را با یک لایه برنج زعفرانی بپوشانید و با باقیمانده خلال ها دیس شیرین پلو را تزئین نمایید. در صورت لزوم می توانیدکمی هم دارچین روی آن بپاشید و یا از زرشک هم برای تزئین استفاده نمایید.

 

باقلوای چیلی

ابتدا آب و شکر را داخل قابلمه‌ای گود به جوش می‌آوریم تا یکدست شده و قوام بیایند. برای اینکه شربت شکرک نزند در اواخر پخت به آن گلوکز اضافه می‌کنیم. در آخر پودر هل را به شربت اضافه کرده و آن را از روی حرارت برمی‌داریم.

مواد لازم:

     خمیر یوفکا مخصوص باقلوا: یک بسته

       پنیر لبنه: ۱۰۰ گرم

     کرم پاتی سیر: ۱۰۰ گرم

       مغز گردو، بادام و پسته: از هر کدام ۷۵ گرم

     کره: ۲۰۰ گرم

       روغن مایع: چهار قاشق غذاخوری

     هل، دارچین، زنجبیل و فلفل چیلی: به میزان لازم

       شکر: ۵۰۰ گرم

     آب: ۳۰۰ میلی لیتر

       گلوکز: ۲ قاشق غذاخوری

     پودر هل: دو قاشق چای‌خوری

       رشته کادایف و خمیرمارسیپان: برای تزئین

روش تهیه:

  1. ابتدا آب و شکر را داخل قابلمه‌ای گود به جوش می‌آوریم تا یکدست شده و قوام بیایند. برای اینکه شربت شکرک نزند در اواخر پخت به آن گلوکز اضافه می‌کنیم. در آخر پودر هل را به شربت اضافه کرده و آن را از روی حرارت برمی‌داریم.
  2. در این مرحله داخل کاسه‌ای گود کرم، پنیر، مغز‌ها و ادویه‌ها را مخلوط می‌کنیم. یک ورقه از خمیر را پهن کرده، ضلع طولی آن را دو بار روی خودش تا می‌زنیم، یک قاشق از مواد را روی آن گذاشته و لوله می‌کنیم.
  3. ته خمیر را جمع کرده و به شکل استوانه‌ای در قالب می‌چینیم و با کف دست کمی روی آن فشار می‌آوریم. درنهایت روی باقلوا را کمی رشته کادایف می‌ریزیم. قالب را حدودا ۳۵ تا ۴۵ دقیقه روی پنجره وسط فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم قرار داده و باقلوا را می‌پزیم.
  4. پس از پخت که باقلوا‌ها به رنگ طلایی در آمدند، آنها را از فر خارج کرده و اجازه می‌دهیم خنک شوند سپس کمی پودر هل روی مواد می‌پاشیم و روی کل باقلوا را شربت قوام‌آمده می‌ریزیم تا جایی که به خورد کل رشته‌ها برود.
  5. درنهایت توسط خمیر مارسیپان با دست فلفل چیلی آماده می‌کنیم و روی رشته‌ها می‌گذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.