post

415438 460 300x200 گلبرگ سرخ ترفندهای رایانه ای شماره شانزدهمده نکته بسیار مهم برای عکاسی با دوربین موبایل

با گذشت زمان، دوربین موبایل ها روز به روز بهتر می شوند. دیگر آن زمان گذشت که موبایل فقط می توانست یک عکس تیره با وضوح بسیار کم بگیرد. بیشتر سازندگان موبایل دوربین دار به کیفیت سنسور، سرعت و اپتیک ها بیشتر از مشخصات مگاپیکسل توجه می کنند. اما همچون هر نوع عکاسی دیگر، خود دوربین فقط بخش ناچیزی از گرفتن یک عکس به یاد ماندنی است.

امروز به عکاسی با دوربین موبایل می پردازیم، و می بینیم چگونه می توانیم تکنیک قدیمی را با تکنولوژی مدرن ادغام کنیم تا با استفاده از موبایل عکس های رؤیایی بگیریم.

  1. سه خط فرضی را به خاطر داشته باشید

فقط به خاطر این که از دوربین موبایل استفاده می کنید “Composition 101” هنوز استفاده می شود. سعی کنید دو خط افقی و دو خط عمودی که در وسط تصویر تان به هم می رسند را فرض کنید، و المنت های مهم تصویرتان را در محل تقاطع این دو خط قرار دهید. همچنین سعی کنید خطوط مهم (مثلاً یک افق) را در بین خطوط سوم در عکس تان قرار دهید.

بعضی موبایل ها قابلیت ایجاد این خطوط را دارند که بسیار مفید است. اگر موبایل تان این ویژگی را دارد حتماً آن را فعال کنید.

  1. زوم را فراموش کنید

تلاش زیادی برای هر چه باریک تر کردن موبایل ها در ضمن افزایش کیفیت دوربین وجود دارد. تلاش برای گنجاندن یک زوم قابل استفاده در یک وسیله باریک بسیار دشوار است. متوجه خواهید شد که دوربین از یک زوم دیجیتال استفاده می کند، که بهتر است به هیچ وجه از آن استفاده نکنید زیرا عکس تان پیکسل دار و نا خوشایند می شود.

بهترین کار این است که صبر کنید تا عکس را روی کامپیوتر بریزید و تصویر را crop کنید تا در یکی از المنت های مهم فوکوس شود. در بیشتر موارد بهترین گزینه نزدیک تر شدن به سوژه است.

  1. حالا عکس بگیرید، بعداً ویرایش کنید

یکی از روش هایی که سازندگان موبایل سعی می کنند مدل شان را متفاوت سازند ارائه یک سری عملیات های ویرایش روی موبایل است. این کار در چند مورد محدود قابل استفاده است، اما بهتر از هیچ است. سعی کنید مانع ایجاد افکت sepia در هر تصویر شوید، و پردازش را به جای پردازشگر محدود گوشی تان به عهده Lightroom, Photoshop یا Aperture بگذارید. تنها کار مهم این است که عکس را بگیرید.

  1. اصل کار روشنایی است

اگر چه سنسورهای گوشی موبایل در حال پیشرفت است، اما هنوز قادر به رقابت با SLR نیستند. یکی از مهم ترین دغدغه های گوشی ها گرفتن نور کافی است. می توانید قبل از فشار دادن شاتر با اطمینان از این که نور سوژه تان کافی است این مشکل را حل کنید. چراغ را روشن کنید، پرده ها را باز کنید، یا صبر کنید تا خورشید در آسمان کمی بالاتر بیاید!

اگر گوشی تان فلاش دارد، آن را امتحان کنید. اگر چه ممکن است آنقدر قوی نباشد که اصلاح زیادی ایجاد کند، ولی در مواقعی که احتیاج به کمی افزیش نور دارید به درد می خورد. سعی کنید در بیرون آن را بصورت fill-flash استفاده کنید- ممکن است پانچ بیش تری که به دنبالش بودید را بدست آورید.

  1. از ویژگی های گوشی تان استفاده کنید

ما قبلاً احتمال وجود خطوط grid روی تصویرتان را ذکر کرده ایم، در این جا نیز متوقف نمی شود. اگر چه ممکن است بعضی ویژگی ها به صورت یک حیله بنظر برسند، ولی بقیه ی این ویژگی ها واقعاً در عکاسی و گرفتن عکس های بهتر به شما کمک می کنند.روشن کردن حالت HDR در iPhone تان را امتحان کنید- در این حالت دو عکس گرفته می شود، یکی استاندارد و یکی که چند exposure را ادغام می کند. بعضی وقت ها نتیجه وحشتناک است، اما غالباً جزئیاتی بیش از آنچه از یک گوشی انتظار دارید بدست می آورید.

بعضی گوشی ها شروع به ارائه نرم افزار خیلی خوبی برای گرفتن عکس های پانورامیک کرده اند که عملکرد آن بیش از آنچه تصورش را بکنید بهتر می باشد.

  1. قضاوت را به بعد موکول کنید

اگر چه ممکن است دوربین گوشی تان خیلی خوب باشد، شانس این را دارید که کیفیت عکس هایتان را روی یک صفحه کوچک با وضوح نسبتاً پایین احساس کنید. برای ایجاد فضای خالی عکس های تان را پاک نکنید آن ها را نگه دارید تا در آینده مرور کنید. ممکن است متوجه شوید که این عکس های روی صفحه لپ تاپ یا دسکتاپ زیباتر بنظر برسند.

  1. کمی فضا و پشتیبانی ایجاد کنید

همان طور که بسته بندی یک جفت کارت حافظه توصیه می شود، بسیار خوب است که حافظه گوشی تان را به طور مرتب چک کنید تا مطمئن شوید فضای زیادی برای گرفتن عکس های فوری وجود دارد. گوشی تان را با بازی، برنامه های کاربردی و موسیقی به حدی پر نکنید که هیچ فضایی برای گرفتن عکس از اولین قدم های پسرتان باقی نمانده باشد.

اطمینان از این که مرتباً عکس ها را از گوشی تان دانلود می کنید و در کامپیوترتان پشتیبانی می کنید نیز به همین اندازه اهمیت دارد. ماهیت یک گوشی اینست که خیلی راحت گم می شود یا به سرقت می رود. گم کردن گوشی خودش به اندازه کافی ناخوشایند است، اما از همه بدتر این است که متوجه شوید عکس هایتان را روی کامپیوتر کپی نکرده اید.

  1. از تابش مستقیم خورشید اجتناب کنید

نکته دیگر که که در عکاسی با موبایل اهمیت دارد، اجتناب از تابش مستقیم خورشید است. سوژه تان مستقیم رو به خورشید نباشد، چرا که منجر به سایه های ناخوشایند و عکس بی کیفیتی می شود. به یک جای روشن تری از سایه بروید تا کامپوزیشن تان**(composition) تنظیم شود و نتیجه کارتان خوشایندتر شود.

  1. فریم تان را پر کنید

متأسفانه هنوز یک لنز ۱٫۲ روی دوربین موبایل وجود ندارد، بنابراین محو کردن پس زمینه با استفاده از یک عمق سایه از زمینه سخت است. در عوض، بهترین روش برای رسیدگی به یک پس زمینه درهم برهم و شلوغ این است که فریم را با سوژه پر کنید. نزدیک تر شوید و از عکسی با یک سوژه کوچک در وسط یک پس زمینه شلوغ اجتناب کنید.

  1. گوشی را همه جا با خود ببرید!

بنا بر یک مثل قدیمی، بهترین دوربین دوربینی است که بتوانی آن را همه جا با خودت ببری. قشنگی موبایل شما به این است که همیشه در جیب تان است و لازم نیست یک دوربین اضافی دنبال تان ببرید یا یک وسیله دیگر شارژ کنید.

اگرچه دوربین موبایل هرگز جایگزینی برای یک SLR قوی نیست، ولی نسبت به چند سال گذشته پیشرفت زیادی کرده است. من الان با دوربین iPhone ام خیلی بیش تر از هر دوربین دیگری عکس می گیرم، و این یک ابزار بسیار قابل است (اگر حرفم را باور نمی کنید به نمونه های آخر این صفحه مراجعه کنید)

دوربین تان را همه جا با خودتان ببرید، این نکته های ساده را دنبال کنید، و از این که حتی اگر فراموش کرده باشید دوربین عکاسی تان را همراه ببرید باز هم می توانید عکس بگیرید لذت ببرید.

 

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۰ بدانید

روز چهارشنبه ۲۱ ژانویه، شرکت مایکروسافت، نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ را معرفی کرد و به نظر می‌رسد، این ویندوز می‌تواند تجربه ناموفق ویندوز ۸ را از ذهن‌ها پاک کند. در این مراسم شرکت مایکروسافت ویژگی‌های جدید و مختلفی از ویندوز ۱۰ را معرفی کرد که شامل یک مرورگر وب جدید، کاربری ساده و نسخه دسکتاپ دستیار دیجیتالی Cortana می‌شود.

به‌روزرسانی رایگان به ویندوز ۱۰

مهم‌ترین خبر این مراسم این بود که شرکت مایکروسافت، ویندوز ۱۰ را به عنوان یک به‌روزرسانی کامل و رایگان برای افرادی که از ویندوز ۷ و ویندوز ۸ بهره می‌برند، ارائه خواهد داد. این امر باعث می‌شود که شرکت مایکروسافت هم‌سطح شرکت اپل شود که در حال حاضر به‌روزرسانی رایگان سیستم‌عامل‌های خود را ارائه می‌‌دهد.

برای به‌روزرسانی ویندوز ۷ به ویندوز ۸ مشتریان فعلی مایکروسافت باید ۱۲۰ دلار بپردازند تا سیستم‌عامل ویندوز ۸ را اضافه نمایند. این مقدار هزینه زیادی محسوب می‌شود؛ به ویژه برای سیستم‌عامل ناموفقی همچون ویندوز ۸٫

البته این فرآیند شرایطی نیز دارد و برای به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ باید در مدت یک سال پس از عرضه این سیستم‌عامل، ویندوز خود را به‌روزرسانی کنید. افرادی که در این مدت به‌روزرسانی نکنند، باید هزینه‌ای را بپردازند.

با Cortana آشنا شوید

همانند Siri اپل و Google Voice گوگل، ویندوز نسخه موبایل شرکت مایکروسافت یک دستیار صوتی مجازی دارد که Cortana نامیده می‌شود. این نام از نام شخصیتی از بازی ویدئویی Halo گرفته شده است. Cortana به شما اجازه می‌دهد تا زمان قرارهای خود را برنامه‌ریزی کنید، اپلیکیشن‌ها را باز کنید، در اینترنت جستجو کنید و غیره. تمام این کارها تنها از طریق صدای شما انجام می‌شود.

Cortana در گوشه سمت چپ پایین دسکتاپ و درست در کنار دکمه Start قرار دارد. این دستیار صوتی به شما اجازه می‌دهد تا هم در اینترنت و هم در دستگاه خود، جستجو کنید. ویژگی Notepad نیز به شما اجازه می‌دهد یک پروفایل شخصی بسازید که از علایق شخصی مانند ورزش‌ها و اخبار تشکیل می‌شود.

در نتیجه اگر تیم فوتبال مورد علاقه شما، توپ را از خط دروازه حریف عبور دهد، Cortana امتیاز را به‌روزرسانی می‌کند. همچنین اگر به ورزش علاقه ندارید، می‌توانید به Coratana بگویید که این کار را انجام ندهد.

همچنان Internet Explorer وجود دارد

سال‌هاست که بلافاصله پس از خرید یک کامپیوتر ویندوزی، اول باید Internet Explorer‌ را با Chrome گوگل یا Firefox موزیلا جایگزین کرد. به نظر می‌رسد شرکت مایکروسافت بالاخره متوجه این موضوع شده است؛ زیرا ویندوز ۱۰ یک مرورگر جدید به نام Spartan خواهد داشت.

Spartan همانند Chrome و Firefox نسبت به Internet Explorer طراحی ساده‌تری دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود این مرورگر جدید بسیار نرم‌تر از IE اجرا شود تا بتوانید بلافاصله از طریق انگشت و کیبورد یا قلم و صفحه لمسی، در صفحات اینترنتی نظر خود را اعلام کنید.

همچنین Spartan با Cortana‌هماهنگ است؛ به عبارت دیگر زمانی که از طریق نوار آدرس این مرورگر جستجو می‌کنید، Cortana علاوه بر نتایج جستجوی عادی، به شما جواب‌هایی می‌دهد که بر طبق علایقتان است. Cortana می‌تواند اطلاعات را از وب‌سایت‌های خاصی گلچین کند و اطلاعاتی را به شما بدهد که فکر می‌کند مربوط‌تر از بقیه هستند.

در نتیجه اگر در حال جستجوی وب‌سایت یک رستوران هستید، Cortana می‌تواند مسیر رستوران را به شما نشان دهد و حتی برایتان میز رزرو نماید. شرکت مایکروسافت اعلام نکرده که این دستیار در IE نیز کار می‌کند یا خیر؛ اما طبق گزارش ZDNet، مایکروسافت در ویندوز ۱۰ از IE برخوردار است تا از وب‌سایت‌های قدیمی پشتیبانی کند. با این حال پرواضح است که Spartan، مرورگر آینده مایکروسافت است.

بهبود روند بازی در ویندوز

اگر شما جزو افراد علاقه‌مند به بازی‌های ویدئویی هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید ویندوز ۱۰ طوری ساخته شده که تجربه بازی شما را بهبود بخشد. ویندوز ۱۰ علاوه بر اجرای جدیدترین نسخه DirectX یعنی DirectX 12 که عملکرد بازی را افزایش می‌دهد، از اجرای بازی‌های ایکس‌باکس وان در میان چندین ‌پلت‌فرم پشتیبانی می‌کند.

به عبارت دیگر اگر دوستان شما یک بازی ایکس‌باکس وان دارند و شما نسخه کامپیوتری آن بازی را دارید، می‌توانید به صورت آنلاین با یکدیگر آن بازی را انجام دهید. این پیشرفت بزرگی است؛ زیرا تاکنون بازیکنان بازی‌های کنسولی تنها می‌توانستند با افرادی بازی کنند که از کنسول استفاده می‌کنند و افرادی که روی کامپیوتر بازی می‌کردند تنها با افرادی که از کامپیوتر برای بازی بهره می‌بردند، بازی می‌کردند. این قابلیت جدید، این شکاف را از میان برمی‌دارد.

تاکنون شرکت مایکروسافت اعلام کرده که بازی Fable Legends که هنوز عرضه نشده، از بازی میان چند پلت‌فرم پشتیبانی خواهد کرد؛ اما امیدواریم این قابلیت به تدریج در تمام بخش‌های ویندوز ۱۰ وجود داشته باشد. ویندوز ۱۰ علاوه بر داشتن قابلیت بازی میان چند پلت‌فرم، به شما اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را از روی کامپیوتر به هر دستگاه دیگری که ویندوز ۱۰ دارد، انتقال دهید. این امر زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که روی یک شبکه محلی باشید. در نتیجه می‌توانید بازی‌هایی که روی ایکس‌باکس وان نصب شده‌اند، روی Suface Pro 3 نیز بازی کنید.

زمان عرضه ویندوز ۱۰

شرکت مایکروسافت در مورد زمان عرضه نسخه نهایی ویندوز ۱۰ برای دانلود، بسیار محتاط بود و تنها اظهار داشت که این سیستم‌عامل در پاییز سال ۲۰۱۵ در بازار عرضه خواهد شد. اگر نمی‌توانید تا آن زمان منتظر بمانید، می‌توانید در Windows Insider Program شرکت مایکروسافت ثبت‌نام کنید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا به نسخه پیش‌نمایش و ناتمام ویندوز ۱۰ دسترسی داشته باشید. فقط باید هیچ نسخه پیش‌نمایش دیگری از ویندوز ۱۰ روی کامپیوتر خود نصب نکرده باشید؛ زیرا ممکن است بی‌ثبات باشد و تمام داده‌های شما را از بین ببرد.

 

اگر ویندوزتان هنگ می کند این کار را انجام دهید

شاید برایتان پیش آمده باشد که در زمان کار با سیستم خود ناگهان با پیغام Dont Sent مواجه می شوید و چیزی جز تصویر پس زمینه به شما نشان داده نمی شود.

در این وضعت شاید اولین راهی که به نظرتان می رسد Restart کردن سیستم تان باشد.

دست نگه دارید!

بهتر است این کار را انجام ندهید.با استفاده از روشی که در ادامه به شما آموزش می دهیم می توانید به راحتی ویندوزتان را به حالت عادی برگردانید.

برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

گام ۱

سه کلید Ctrl+Alt+Delete را نگه دارید.

گام ۲

در پنجره Task Manager،از منوی File بر روی New Task کلیک کنید.

گام ۳

عبارت restore را وارد کرده و Enter بزنید.

نکته:شما می توانید به جای restore عبارت explorer.exe را نیز برای این کار وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.