post

سبزیجات حیاتی برای سالمندان!

نتایج این مطالعه برای تدوین برنامه های پیشگیری از شکستگی استخوان لگن به ویژه در آسیا حایز اهمیت است.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور اعلام نمودند که مصرف کاروتنوئیدها موجب کاهش خطر شکستگی استخوان لگن در مردان میانسال کم وزن می شود. مردان کم وزن (با شاخص توده بدن یا BMI کمتر از 20) بیشتر در

معرض خطر شکستگی استخوان لگن قرار دارند. در این مطالعه پژوهشگران ارتباط بین کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدان موجود در رژیم غذایی و خطر شکستگی لگن را در مقادیر مختلف BMI در 63257 مرد و زن 45 ساله بررسی کردند.

در این گروه 1630 مورد شکستگی لگن در فاصله سال های 1993 تا 2010 مشاهده شد. نکته مهم این بود که این مطالعه نشان داد BMI پایین یک عامل خطر جدی برای شکستن استخوان لگن در میان مردان میانسال در مقایسه با زنان است. همچنین مشخص شد که با افزایش مصرف سبزیجات و کاروتنوئیدها به ویژه بتا کاروتن، خطر شکستگی لگن در مردان کاهش می یابد. این اثرحفاظتی در مردان لاغر بیشتر از سایر مردان بود. این ارتباط در زنان مورد مطالعه مشاهده نشد.

کاروتنوئیدها که در میوه و سبزیجات (به ویژه در سبزیجات با رنگدانه زرد و نارنجی) یافت می شوند، در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. نتایج این مطالعه برای تدوین برنامه های پیشگیری از شکستگی استخوان لگن به ویژه در آسیا حایز اهمیت است.

 

آنچه درباره لبنیات نمی دانید

افراد بزرگسال باید روزانه 3 لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی بنوشند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله بین المللی لبنیات به چاپ رسید، نوشیدن یک لیوان شیر در روز نه تنها بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، بلکه بر عملکرد مغز و سلامت روانی نیز تاثیر بسزایی دارد.

محققان دریافتند افراد بزرگسالی که به میزان کافی شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که شیر نمی خورند، از امتیاز بالاتری در تست های مربوط به عملکرد مغز و حافظه برخوردارند.

برای انجام این تحقیق، بیش از 900 زن و مرد بین سنین 23 تا 98 سال در آزمون های مغزی از جمله مهارت های بینایی، گویایی و حافظه قرار گرفتند. نتایج نشان داد افرادی که حداقل یک لیوان شیر در روز می نوشند، در تست های مربوط به عملکرد مغز موفق تر عمل می کنند. بالاترین امتیاز به کسانی اختصاص داشت که بیشترین میزان شیر و فرآورده های لبنی را مصرف می نمودند.

نقش شیر و لبنیات در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی این عضو مهم، به ویژه در مورد جمعیت سالمند هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده غذایی ارزشمند از اختلال عملکرد مغز و بروز برخی مشکلات روانی پیشگیری می نماید. نتایج این مطالعه بیش از پیش بر اهمیت مصرف شیر کم چرب به ویژه در وعده صبحانه تاکید دارد. ترکیب شیر با میوه ها یا غلات صبحانه یک انتخاب مناسب برای این وعده غذایی مهم است.

بر اساس دستورالعمل تغذیه و رژیم غذایی امریکا در سال 2010، افراد بزرگسال باید روزانه 3 لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی بنوشند. این میزان تامین کننده 9 ماده مغذی ضروری بدن از جمله کلسیم است.

 

7 روش موثر برای افزایش عملکرد مغز

آیا می‌خواهید عملکرد مغز خود را با روشی آسان و موثر افزایش دهید؟برای دستیابی به بهترین عملکرد راهکار های موثری را به شما پیشنهاد می کنیم.

مغز پیچیده‌ترین عضو هر انسان می‌باشد که جدا از قسمت‌های مختلف و تعاریف خاصی که کارشناسان برایش ذکر کرده‌اند مانند تمامی ارکان بدن نیاز به توجه خاص و ویژه‌ای دارد.همانطور که برای سلامت جسم نیاز به تغذیه مناسب و ورزش تجویز می‌شود مغز نیز به این دو مهم نیازمند است که برای دستیابی به بهترین عملکرد گزینه‌های زیر را به شما پیشنهاد میکنیم؛نتایج آن برایتان باور نکردنی خواهد بود.

* جستجوی مطالب علمی و دلخواه دراینترنت و یا هر منبع دیگر:

اختصاص زمانی در روز به مطالعه پیرامون مطالب علمی و دلخواه برای ارتقا عملکرد مغز مفید است.

* ورزش:

ورزش،ابتلا به اختلالات مشاعری را به تعویق می اندازد.تحقیقات ثابت کرده است که انجام تمرینات ورزشی هوازی نه تنها باعث افزایش سرعت و هوشیاری مغزی می شود بلکه بافت مغزی را نیز تقویت می کند.حتی 50 دقیقه پیاده روی تند به مدت سه روز در هفته چنین تاثیر مثبتی را به همراه دارد.

* مسواک زدن و کشیدن نخ دندان:

سلامت دهان و دندان ارتباط موثری با سلامت مغز دارد.بعد از مطالعه بر روی هزاران نفر شرکت کننده در تحقیقات ثابت شده است که بیماری های پریودنتال و عفونت های لثه ارتباط مستقیمی با کاهش عملکرد مغزی در بزرگسالی دارد.با توجه به این حقیقت توصیه می شود که به مدت 2 دقیقه در روز وقت صرف مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کنید.

* اجتناب از نوشیدنی های الکلی:

زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی حجم توده مغزی را کاهش می‌دهد.

* خوردن میوه‌

* حل جدول و معما:

این سرگرمی بهترین تمرین و ورزش مغزی است.

*مدیتیشن و یا تزکیه نفس:

40 دقیقه در روز برای انجام این عمل کافی است. استوار و صاف بنشینید. چشمان خود را ببندید و به آنچه در آن لحظه احساس و دریافت می‌کنید تمرکز کنید. مثلا صدای تنفس و یا جیک جیک گنجشکان درصبح.

بهتر است بدانید…

مغز عضوی است که در بدن تمام جانوران نقش مرکز سیستم عصبی را دارد.فرمان تمام حرکات ارادی بدن از مغز صادر می‌شود و تمام احساس ‌ها در مغز پردازش می‌شود.مغز انسان شبکه گسترده و پیچیده‌ای از مدارهای عصبی است که به شکلی بسیار دقیق طراحی شده‌اند.مغز درون جمجمه قرار دارد و در واقع یکی از دو بخش دستگاه عصبی مرکزی می‌باشد.مغز انسان اندامی بسیار پیچیده است که حدود ۲ درصد وزن بدن انسان را دارا می‌باشد،بنابراین یک انسان ۷۵ کیلوگرمی مغزی در حدود ۱٫۵ کیلوگرم دارد.حتما الان احساس سنگینی در سر خود می‌کنید اما بهتر است بدانید مغز میان ۲۰ تا ۳۰ درصد از انرژی بدن انسان را مصرف می‌کند.در مغز انسان حدود ۱۰۰ میلیارد یاخته مغزی وجود دارد که بصورت یک شبکه بسیار پیپچیده با یکدیگر در ارتباط هستند.

محاسبات نشان می‌دهد که در حدود ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ میلیارد ارتباط نقطه به نقطه میان یاخته‌های مغزی در مغز انسان وجود دارد.این شماره از شمار ستارگان جهان بیشتر است.

 

کمبود این ویتامین عملکرد مغز را کاهش می دهد

ویتامین B12

محققان دانشگاه تافتز آمریکا به اطلاعات جدید و قابل توجهی درباره کاهش کارکرد شناختی مغز و نقش کمبود ویتامین B12 در تسریع این روند دست یافتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این تحقیقات نشان داد: کمبود سطح ویتامین B12 – هر چند اندک- می‌تواند به میزان زیادی در کاهش کارکرد شناختی مغز و ضعف آن سهیم باشد و بروز این روند را به ویژه در بزرگسالان تسریع کند به گونه‌ای که در حافظه، تمرکز و سطح تفکر این افراد اختلال ایجاد می‌شود.

این تحقیقات توصیه کرد افراد دچار کمبود ویتامین B12 از مکمل‌های این ویتامین که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنند و تنها به خوردن غذا برای تأمین این ویتامین بدن خود اکتفا نکنند زیرا این ویتامین معمولاً به مقدار کمی در روده بسیاری از افراد جذب می‌شود.

ویتامین B12 یکی از ویتامین های محلول در آب است. این ویتامین که کوبالامین نیز نامیده می‌شود برای کمک به رشد و عملکرد طبیعی سلول های بدن نیاز است. مخصوصاً این ویتامین برای سلامت مغز استخوان و سیستم عصبی، مهم و ضروری است.

مصرف ناکافی این ویتامین به یک بیماری به نام کم خونی مگالوبلاستیک منجر می‌شود که منجر به دریافت ناکافی اکسیژن توسط سلول ها و ایجاد اختلالات سیستم عصبی می‌شود.

ویتامین B12 تنها در منابع حیوانی مانند گوشت و تخم مرغ یافت می شود و منابع گیاهی فاقد این ویتامین هستند.

این ویتامین بسیار حساس است و به سرعت تخریب می‌شود و تحمل نور، حرارت و مواد اسیدی و قلیایی را ندارد.

 

عملکرد مغز را با این میوه بهبود بخشید

توت فرنگی عملکرد مغز را بهبود میبخشد

یک فوق تخصص تغذیه درباره خواص میوه توت فرنگی گفت: توت فرنگی منبع غنی از فیبر، ویتامینC، پتاسیم و آنتی اكسیدان‌ها است.

دکتر کیومرث دانشور در ادامه اظهار داشت: از این میوه می‌توان در جهت افزایش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در مجموع ارتقاء سلامتی بدن بهره گرفت.

دکتر دانشور افزود: این میوه همچنین دارای املاح كلسیم، آهن و فسفر است، به ویژه فسفر موجود در این میوه عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند چرا که خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان می‌شود.

وی در پایان گفت: نكته مهمی كه در مورد توت فرنگی باید در نظر داشت این است كه این میوه به راحتی آلوده می‌شود، لذا در زمان شستن باید دقت کافی اعمال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.