post

۶ نکته برای افزایش امنیت گوشی های هوشمند

با ورود سیستم عامل اندروئید به دنیای موبایل در کنار سیستم عامل iOS، کارآیی گوشیهای هوشمند تلفن همراه بیش از قبل شده است و همچنان مسیر پیشرفت و ارتقا را طی میکند. افزایش امکانات و قابلیت ها باعث شده است افراد زیادی جذب گوشیهای هوشمند بشوند و کارهای روزانه ی خود از قبیل وبگردی، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و … را با آن انجام دهند.

از طرفی افزایش امکانات و

پیشرفت تکنولوژی، دست افراد سودجو و تخریبگر (هکر) را نیز بازتر خواهد کرد و گزینه های بیشتری را برای نفوذ به حریم شخصی افراد در اختیار آنها قرار خواهد داد. همانطور که چندی پیش هکرها توانستند به حساب شخصی iClould بسیاری از هنرپیشگان و بازیگران دست پیدا کنند و تصاویر شخصی و بعضا برهنه ی بازیگران هالیوود را در فضای مجازی منتشر کنند.

چگونه امنیت گوشیهای هوشمند اندروئیدی و آیفون را افزایش دهیم؟

با اینحال میتوانید با رعایت چند نکته ی ساده، ولی مهم، از اطلاعات شخصی موجود در گوشی هوشمند اندروئیدی یا iPhone خود محافظت کنید و امنیت گوشی خود را افزایش دهید.

  1. تعریف رمز Pin، رمز عبور و یا یک الگو

یکی از ابتدایی ترین اقدامات امنیتی که برای گوشیها در نظر گرفته شده است، امکان رمزگذاری است به گونه ای که برای استفاده کردن از گوشی تلفن همراه، باید رمز آن را داشته باشید. این رمز میتواند به صورت یک Pin، یک رمز پیچیده متشکل از حروف و اعداد و یا حتی طرح یک الگو باشد. در برخی از گوشیها علاوه بر این موارد، امکان شناسایی اثر انگشت و صورت نیز وجود دارد.

بهتر است برای گوشی خود یکی از روشهای فوق را فعال کنید و علاوه بر آن تعیین کنید که گوشی به صورت خودکار بعد از گذشت چند دقیقه عدم استفاده قفل شود.

افزایش امنیت iPhone

  1. دانلود نرم افزار و بازی از بازارهای معتبر

اگر در پی بازی و یا اپلیکیشن جدیدی هستید بهتر است آن را از منابع معتبر نظیر Play Store گوگل (که به تازگی از ایران رفع تحریم کرده است) و یا بازار اندروئیدی برای گوشیهای اندروئید و App Store یا سیبچه برای سیستم عامل iOS دریافت کنید.

حتما قبل از نصب اپلیکیشنها، سطح دسترسی آنها را بررسی کنید تا بدانید هر اپلیکیشن به چه اطلاعاتی در گوشی شما دسترسی دارد. همچنین بهتر است تیک گزینه ی “Allow installation of apps from unknown sources” یا اجازه دادن برای نصب اپلیکیشنها با منبع ناشناس را غیرفعال کنید. این گزینه معمولا در بخش Setting و زیرمنوی Security قرار گرفته است.

  1. تهیه نسخه پشتیبان به صورت منظم

این مورد بیشتر برای حفاظت اطلاعات و جلوگیری از از دست دادن آنها کاربرد دارد. سعی کنید به صورت منظم هفتگی یا ماهانه از اطلاعات، تنظیمات و مخاطبین ذخیره شده در گوشی نسخه ی پشتیبان تهیه کنید تا در صورتی که به هر دلیل اطلاعات گوشی از دست رفتند نگرانی نداشته باشید.

  1. بروزرسانی اپلیکیشن ها و سیستم عامل

معمولا به صورت منظم نسخه های بروزرسانی شده ی اپلیکیشنها و سیستم عامل منتشر میشوند. همیشه سعی کنید جدیدترین نسخه ها را داشته باشید چرا که بسیاری از بروزرسانی ها به دلیل ترمیم حفره های امنیتی شناخته شده انجام میگیرند و با به روزرسانی، این حفره ها از بین خواهند رفت.

افزایش امنیت اندروئید

  1. خاموش کردن Wi-Fi و بلوتوث در مواقع عدم نیاز

گوشیهای هوشمند همیشه تلاش میکنند تا در صورت وجود شبکه ی بیسیم، به آن متصل شوند. ولی همین مساله فرصتی مناسب برای هکرها فراهم میکند تا بتوانند به اطلاعات تلفن فرد قربانی دسترسی پیدا کنند. از همین رو، بهتر است در مواقعی که به اینترنت بی سیم (Wi-Fi) و یا Bluetooth احتیاجی ندارید آنها را خاموش کنید تا امکان نفوذ از این طریق وجود نداشته باشد.

  1. اطلاعات حافظه ی تلفن را Encrypt کنید

Encrypt کردن اطلاعات نوعی رمزگذاری پیشرفته است. حتی اگر با استفاده از روشهایی که در گزینه ی ۱ به آنها اشاره کردیم تلفن خود را محافظت کرده باشید باز هم در صورت به سرقت رفتن گوشی، امکان دسترسی به اطلاعات وجود دارد. گزینه ی Encrypt که معمولا در بخش تنظیمات Storage قرار دارد از این کار جلوگیری خواهد کرد و به صورت پیشرفته تری از اطلاعات داخلی ذخیره شده محافظت میکند. عصر علم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.