post

الفبـای ویتـامیـن ها

یكی از نیازهای اساسی بدن ویتامین ها است که مطالب مندرج در این ایمیل اطلاعات كامل ویتامین ها را خدمت شما دوستان پرشین استار ارائه میدهد. چراکه گروهی از کارشناسان تغذیه و طب مکمل در مقاله ای جدید و جامع، اطلاعات مفیدی را درباره انواع ویتامین ها و نقش آن ها در بدن ارائه کرده اند که به شما امکان می دهد درباره نیاز های بدن خود بیشتر بدانید.

بدن انسان شبیه به یک موتور قدرتمند است و

درست مثل یک ماشین باید دائما سوخت مناسب به آن برسد. بدن ما باید بطور مرتب با دریافت ویتامین های مناسب و سازگار احیا شود تا بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد و درست کار کند. ویتامین ها که بعنوان کاتالیزورها و کوآنزیم ها در بدن عمل می کنند از سلول ها محافظت کرده و نقش های مهمی را در فعالیت های سوخت و سازی بدن ایفا می کنند اما هنوز دانش انسان درباره این ترکیبات ضروری و حیاتی بسیار اندک است. در این مقاله آمده؛ هر یک از ویتامین ها شامل ویتامین A ،C ،D ،E ،K و انواع ویتامین هایB نقش منحصربفرد و جداگانه ای در بدن ایفا می کنند. به استثنای ویتامین های B۱۲ وD۳، ویتامین های A ،B ،C و E از نوع ویتامین های موجود در رژیم غذایی هستند. بسیاری از افراد معتقدند؛ اگر روزی یک عدد قرص مولتی ویتامین بخورند مریض نمی شوند. یا با رسیدن به سن ۴۰سالگی باید بعنوان مکمل یک داروی مولتی ویتامین را به رژیم خود بیفزاید. در واقع اگر مولتی ویتامین ها حاوی آهن و مواد معدنی باشند ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کنند. همچنین برخی از ویتامین ها مثلA، D۳، E وK به دلیل اینکه محلول در چربی هستند مصرف دوز بالای آن ها می تواند تاثیر سمی روی بدن داشته باشند و موجب بروز تغییرات روانی و نورولوژیکی شوند. به نوشته ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال ول بیینگ؛ از سوی دیگر، کمبود و فقدان این ویتامین ها نیز می تواند عوارض و پیامد های جبران ناپذیری برای بدن داشته باشند. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که افراد با شرایط بدنی متفاوت یا با بیماری های مختلف به رژیم های متفاوت و البته متناسب با بدن خودشان نیازمند هستند بنابراین بجای تجویز شخصی این ویتامین ها، همواره توصیه می شود که تعیین نوع ویتامین و دوز مورد نیاز آن را به پزشک و درمانگر متخصص واگذار کنید تا با شناخت کافی از نیاز بدن شما آن را تجویز کند. در ادامه این کارشناسان تغذیه و طب مکمل، به منظور پیش آگاهی ما، عملکرد چند نمونه از ویتامین های مهم در بدن را توضیح می دهند:

ویتامینA: این ویتامین برای سلامت چشم ها و رشد استخوان ها مورد نیاز است. این ویتامین همچنین به بهبود عفونت ها کمک می کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت تولید RNA این تأثیر را اعمال می کند. ویتامینA در روغن کبد ماهی، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات به رنگ زرد، هویج، سیب زمینی شیرین، گرمک، هلو و فلفل زرد و انبه به وفور یافت می شود.

ویتامینB۱: به تبدیل گلوکز به انرژی کمک می کند و در برنج قهوه ای، پوست گندم و خشکبار یافت می شود.

ویتامینB۲: به تبدیل چربی ها، پروتئین ها و قند به انرژی کمک می کند و در تشکیل گلبول های قرمز خون موثر است. منبع غنی این ویتامین فرآورده های شیری، عصاره مخمر، گوشت ارگانیک تخم مرغ و قارچ است.

ویتامینB۳: این ویتامین به تنفس سلول های بدن کمک کرده و موجب سلامت پوست و حفظ تعادل قند خون است. منابع اصلی این ویتامین غلات سبوس دار، بنشن ها، ماهی، مرغ، بوقلمون و قارچ هستند.

ویتامینB۵: به تولید هورمون ضدِ استرس کمک می کند و در تقویت سلامت پوست و مو و اعصاب موثر است. این ویتامین در تخم مرغ، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل قارچ، آووکادو، عدس و دانه آفتاب گردان به وفور یافت می شود.

ویتامینB۹: این ویتامین یا همان اسیدفولیک برای زنان باردار بسیار ضروری است و به ساخته شدن DNA و پروتئین کمک می کند. منابع این ویتامین جگر مرغ، اسفناج، لوبیا قرمز، چغندر، نخود فرنگی، آووکادو و آب گوجه فرنگی هستند.

ویتامینB۶: بعنوان ویتامین ضدِ افسردگی شناخته شده و به خون سازی نیز کمک می کند و برای سوخت و ساز پروتئین و عملکرد سیستم عصبی حیاتی است. منابع اصلی آن شامل گوشت، ماهی آزاد، موز، کلم بروکلی، کلم و تمام سبزیجات با برگ سبز رنگ هستند.

ویتامینB۱۲: به سلامت سیستم اعصاب و رشد سالم و تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. ویتامینB۱۲ در روده ساخته می شود. این ویتامین تنها در منابع گوشتی یافت می شود و کسانی که فقط از سبزیجات استفاده می کنند اغلب با کمبود این ویتامین مواجه می شوند.

ویتامینC: به بهبود بافت ها و شکل گیری استخوان ها و دندان ها کمک می کند و هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان است. سبزی و میوه های مثل لیمو، توت فرنگی، طالبی، انگور، نخود، بروکلی، فلفل و مرکبات دیگر سرشار از این ویتامین است.

ویتامینE: مصرف دوز مناسب این ویتامین از سمی شدن کبد جلوگیری می کند و یک آنتی اکسیدان مهم برای حفاظت از سلول ها است. سویا، بروکلی، سبزیجات سبز رنگ، دانه آفتاب گردان، خشکبار و بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.

ویتامینK: در فرآیند لخته شدن خون مهم است که بیشتر در خانواده کلم ها، گوجه فرنگی، بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.

ویتامینD۳: برای سوخت وساز و شکل گیری استخوان ها و دندان ها ضروری است و جذب کلسیم را ارتقا می دهد. این ویتامین ها بر اثر تابش نور آفتاب به پوست در بدن تولید می شود. در موارد کمبود نور آفتاب مصرف ماهی، ساردین، تن، تخم مرغ و یا مکمل های این ویتامین توصیه می شود.

 

دلایل متقاعد کننده در رابطه با فواید بدنسازی برای خانم ها

محققان به دلایل متقاعد کننده فراوانی در رابطه با فواید بدنسازی برای خانم ها دست یافته اند. اما متأسفانه، هنوز هم تعداد خانم هایی که توصیه های محققان را به جان می خرند، بسیار اندک است.

اغلب خانم های ورزشکار، بیشتر وقتشان را در باشگاه با تمرین های هوازی سپری می کنند و زمان کمی به بدنسازی که بدن را به چالشی واقعی می کشد، اختصاص می دهند. لازم نیست که تمرین با وزنه به شیوه ای مردانه و با استفاده از وسایل و تجهیزاتی خاص انجام شود.در اینجا شما را با فواید بدنسازی برای خانم ها آشنا می کنیم.

۱-کاهش چربی بدن

تحقیقات انجام شده توسط دکتر “وین وستکات” نشان داده اند که اگر یک خانم با بدنی معمولی، بمدت دو ماه، هفته ای دو تا سه جلسه وزنه بزند، حدود دو پوند (کمتر از یک کیلوگرم) عضله اضافه می کند و ۳.۵ پوند (حدود ۱.۵ کیلوگرم) چربی از دست می دهد.

با افزایش توده عضلانی، سوخت و ساز (متابولیسم) بدن هم در هنگام استراحت افزایش می یابد و در طول شبانه روز، کالری بیشتری خواهید سوزاند. بطور کلی، با افزایش هر یک پوند (حدود ۴۵۰ گرم) عضله، روزانه ۳۵ تا ۵۰ کالری بیشتر سوزانده می شود. نتیجه، واقعا چشمگیر خواهد بود

۲- افزایش قدرت بدون افزایش حجم

طبق یافته های محققان، زنان برخلاف مردان از وزنه زدن حجیم نمی شوند. زیرا میزان هورمونهای عضله ساز بدنشان، ۱۰ تا ۳۰ برابر کمتر از مردان است. با این حال، بدنشان شکیل و تراشیده خواهد شد.

۳- کاهش خطر پوکی استخوان

محققان دریافته اند که شش ماه وزنه زدن می تواند تراکم مواد معدنی ستون مهره ها را تا ۱۳ درصد افزایش دهد و در نتیجه موجب بهبود شکل استخوانها شود. این گونه ورزش در کنار مقدار کافی کلسیم روزانه، بهترین دفاع خانمها در برابر پوکی استخوان است.

۴- بهبود عملکرد ورزشی

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که تمرین با وزنه، عملکرد ورزشی نه تنها ورزشکاران معمولی بلکه ورزشکاران حرفه ای را هم بهبود می بخشد.

مثلا با وزنه زدن، گلف بازها می توانند قدرت ضرباتشان را بگونه ای چشمگیر افزایش دهند، دوچرخه سواران می توانند مدت طولانی تری را بدون خستگی رکاب بزنند، ضمن بهبود تکنیک، آسیب دیدگی اسکی بازان کاهش می یابد و …مشخص شده است که تمرین با وزنه، علاوه بر کاهش خطر آسیب دیدگی، عملکرد عمومی هر ورزشکاری را افزایش می دهد.

۵- قدرت بدنی بیشتر

اگر قدرت بدنیتان افزایش یابد، احتمال بروز آسیب دیدگی ناشی از فعالیت های بدنی روزمره و ورزش به حداقل خواهد رسید. طبق تحقیقات، حتی وزنه زدن ملایم هم می تواند قدرت بدنی خانمها را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد. نتیجه دیگر این تحقیقات، حاکی از توانایی خانم ها در افزایش قدرت بدنی به همان نسبت آقایان است.

۶- کاهش خطر آسیب، کمردرد و آرتریت

وزنه زدن، نه تنها عضلات را تقویت می کند بلکه سبب تقویت بافت پیوندی و استحکام مفاصل هم می شود. تقویت مفاصل به پیشگیری از آسیب دیدگی کمک می کند. یک تحقیق ۱۲ ساله که اخیرا به پایان رسید، نشان داد که تقویت عضلات کمر، به میزان ۸۰ درصد، باعث کاهش یا تخفیف کمردرد می شود. مطالعات دیگر، حاکی از تخفیف درد آرتریت استخوان و تقویت مفاصل در اثر وزنه زدن هستند.

۷-کاهش خطر بیماری قلبی

بگفته دکتر “بری ای فرنکلین”، متخصص بیمارستان “ویلیام بومون” شهر “رویال اوک” ایالت “میشیگان”، وزنه زدن می تواند بدلایلی گوناگون از جمله کاهش ال دی ال (کلسترول بد)، افزایش اچ دی ال (کلسترول خوب) و کاهش فشار خون، باعث بهبود سلامتی دستگاه قلبی-عروقی شود.در صورت تکمیل برنامه وزنه زدن با تمرین های هوازی، منافع یاد شده به حداکثر ممکن می رسند.

۸- کاهش خطر دیابت

علاوه بر مورد یاد شده، دکتر فرنکلین خاطر نشان می کند که وزنه زدن می تواند فرایند استفاده از قند را در بدن بهبود دهد و بدین ترتیب، باعث کاهش خطر دیابت شود. دیابت نوع دوم، مشکل روزافزون زنان و مردان شده است. تحقیقات نشان داده اند که چهار ماه وزنه زدن می تواند استفاده بدن از گلوکز را تا ۲۳ درصد افزایش دهد.

۹-عدم محدودیت سنی

با وزنه زدن، حتی خانم های ۷۰ و ۸۰ ساله هم بر قدرت بدنیشان افزوده اند. مطالعات علمی نشان داده اند که افزایش قدرت بدنی، در هر سنی ممکن است.

۱۰-بهبود رفتار و رفع افسردگی

نتیجه تحقیقی که در دانشگاه “هاروارد” انجام شد، نشان داد که تاثیر ۱۰ هفته تمرین با وزنه در کاهش عوارض بالینی افسردگی، بسیار بیشتر از شیوه متداول مشاوره درمانی است. طبق مطالعات علمی، اغلب زنانی که وزنه می زنند، اعتماد بنفس و جنبه بیشتری دارند. این ویژگی ها که نتیجه وزنه زدن هستند، برای مبارزه با افسردگی اهمیت دارند.

 

روش صحیح استفاده از کوله پشتی مناسب کودکان

با فرا رسیدن پاییز و ایام بازگشایی مدارس والدین به تکاپوی تامین لوازم دانش‌آموزان می‌افتند.

یکی از این لوازم کیف یا کوله‌پشتی است. انواع و اقسام کیف و کوله‌پشتی که در پشت ویترین‌ها خودنمایی می‌کنند والدین را برای خرید محصول مناسب دچار سردرگمی می‌کنند. در بسیاری از مواقع ملاک خرید زیبایی می‌شود در حالی که معیارهای بسیار مهمتری برای خرید این لوازم وجود دارد.

حمل مناسب

از آنجا که دانش‌آموزان در شرایط بلوغ اسکلتی هستند، متخصصان همواره بر انتخاب لوازم استاندارد و متناسب با جثه دانش‌آموزان تاکید داشته‌اند؛ چرا که لوازم نامناسب می‌تواند آسیب‌های جدی را به ستون فقرات و اندام فوقانی دانش‌آموزان وارد کند.

علاوه بر انتخاب کیف یا کوله‌پشتی مناسب، کودک باید بیاموزد که چگونه آن را حمل کند. در صورتی که حمل کیف با یک دست یا یک طرف بدن، عادت شود، می‌تواند زوایای کمی از کج شدن ستون فقرات، افتادگی شانه و عوارضی از این قبیل را به دنبال داشته باشد.

کوله‌پشتی باید دو بند داشته باشد و نحوه تنظیم آنها طوری باشد که در مهره‌های ناحیه پشت قرار گیرد نه در قسمت پایین روی کمر. از طرف دیگر کوله‌پشتی‌ها نباید از یک بند و به‌صورت یک طرفه استفاده شوند؛ چرا که برای حمل آن، فرد ناچار به یک طرف متمایل می‌شود.

محل قرارگیری کوله روی پشت نباید هرگز بیش از ۱۰‌سانتی‌متر پایین تر از خط کمر قرار گیرد. چنانچه کوله‌پشتی در ارتفاع بسیار پایینی قرار گیرد، منجر به اعمال فشار بیشتر به شانه‌ها و به دنبال آن متمایل شدن هرچه بیشتر بدن به جلو در هنگام راه رفتن می‌شود. دقت کنید که بندها طوری باشند که براحتی اجازه پوشیدن و در آوردن کوله‌پشتی را روی شانه‌ها بدهند و حرکت آن روی بازوها راحت باشد.

اگر دیدید کودک شما برای حمل کوله اش باید خود را به‌جلو خم کند، بدون توجه به وزن آن، این کوله را برایش سنگین بدانید. همچنین ایجاد درد، گزگز اندام‌ها خصوصاً دست‌ها و شانه‌ها یا هرگونه مشکلات دیگری نظیر خستگی مفرط و بی حسی اندام‌ها نیز به معنی ضرورت کاهش وزن کوله‌پشتی است.

زمانی که اشیایی را داخل کوله‌پشتی قرار می‌دهید، مراقب باشید اشیای نوک تیز و یا حجیم به سمت پشت کودک قرار نگیرد. قرارگیری سطوح ناهموار یا تیز در نتیجه کشیده شدن روی پشت موجب ناراحتی و ایجاد درد در پشت می‌شود.

۱۰ فرمان برای خرید کیف

۱) درمجموع استفاده از کوله‌پشتی مناسب‌تر از انواع کیف‌های دستی و بندی است.

۲) اندازه کوله‌پشتی را متناسب با سن و قد دانش‌آموز انتخاب کنید.

۳) جنس کیف مدرسه باید از انواع سبک باشد که در مجموع با محتویات آن وزن زیادی نداشته باشد. متخصصان معتقدند دانش آموزان دبستانی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن بدنشان بار حمل کنند و در مورد شاگردان دبیرستانی این نسبت نباید بیش از ۱۵ درصد وزن بدن باشد. در غیر این‌صورت کودک ناگزیر است جهت حمل وزن کوله، پشت خود را بیش از شانه ( به‌دلیل کشیده شدن شانه‌ها به وسیله بند کوله ) به جلو خم کند و خطر تحمیل وزن زیاد روی ماهیچه‌ها و ستون مهره‌ها و حتی خستگی مفرط وجود دارد.

۴) کوله‌پشتی بهتر است دارای کمربندهای اضافی (کمربند سینه‌ای و کمربند لنگی) باشد تا هم حمایت اضافی ایجاد کند و هم وزن را از شانه و کمر به لگن انتقال دهد.

۵) کوله‌پشتی حتما لایه‌های اضافی محافظ در ناحیه شانه، پشت و سینه‌ها داشته باشد، همان‌طور که می‌دانید به ویژه شانه‌ها محل عبور رگ‌های خونی و رشته‌های عصبی مهم هستند که نباید در معرض فشار مستقیم قرار گیرند.

۶) کوله‌پشتی باید دارای جیب‌ها و فضاهایی متناسب با نوع استفاده باشد تا سبب تقسیم وزن اشیا و نگهداری آنها در جای امن و دسترسی آسان به وسایل شود.

۷) اگر وزن اشیای مورد استفاده کودک زیاد است و قادر به کم کردن وزن کوله‌پشتی و حذف اشیای داخل آن نیستند، حتماً در هنگام خرید، کوله‌های چرخ دار را انتخاب کنید.

۸) دقت داشته باشید در زمان خرید کوله‌های چرخ دار کوله‌پشتی ای را انتخاب کنید که برای حمل آن وضعیت ایستاده بدن کودک حفظ شود.

۹) کوله‌هایی با بند پهن برای حمل مناسب‌ترند.

۱۰) در کوله‌های چرخدار چرخ‌ها باید به اندازه‌ای بزرگ باشند که کوله نلغزد و واژگون نشود.با این اقدام کودک شما از زمین خوردن در امان می‌ماند.

روش صحیح استفاده از کوله پشتی مناسب کودکان

کوله‌پشتی و کمردرد

کوله‌پشتی اگر بیش از حد سنگین باشد یا حمایت کافی نداشته باشد، می‌تواند باعث کمردرد شود.

این نکات را در مورد کوله‌پشتی در نظر داشته باشید:

کوله‌‌پشتی باید همیشه در وسط پشت قرار گیرد.

سعی نکنید که کوله‌پشتی را بیش از حد پر و سنگین کنید.

سنگین‌ترین چیزها را نزدیک به پشت قرار دهید. هنگام بلندکردن کوله‌پشتی، زانوهای‌تان را خم کنید و با پاهای‌تان بلند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.