post
1231123 300x200 رمز و راز یک ازدواج موفق و شاد

رمز و راز یک ازدواج موفق و شاد

روابط دیگر مثل زمان پدرومادرهایمان نیست: رمز و راز یک ازدواج موفق و زندگی زناشویی شاد و خوشبخت امروز فرق کرده است.

قبلاً همه چیز خیلی ساده بود. ازدواج می‌کردید، بچه‌دار می‌شدید، روی زمین کشاورزی می‌کردید و چه می‌توانستید همدیگر را تحمل کنید و چه نمی‌توانستید، در ازدواجتان می‌ماندید. آن روزها کسی به مفهوم «ازدواج شاد و خوشبخت» فکر هم نمی‌کرد و این به اندازه مفهوم «یک تراکتور خوشگل» مسخره به نظر می‌آمد.

استیون ناک، پروفسور جامعه‌شناسی که بر روی ازدواج در دانشگاه ویرجینیا تحقیق می‌کند، می‌گوید، «همه چیز به مرور زمان تغییر کرده است و ازدواج‌ها مستقل‌تر شده‌اند. زوج‌ها دیگر مثل قدیم از همه نظر به هم نیاز ندارند. اگر با هم روی یک زمین کار می‌کنید، مهم نیست که از دستش عصبانی باشید یا نباشید. شما به همان اندازه به کار او نیاز دارید که او به کار شما نیاز دارد. زوج‌ها تقریباً به یک اندازه نسبت به هم مستقل هستند.»

البته احتمالاً شمایی که این مقاله را می‌خوانید، روی زمین کشاورزی کار نمی‌کنید. اما اگر اینطور هم باشد اینکار را از روی لزوم و اجبار نمی‌کنید، بلکه از روی انتخاب خودتان. همانطور که در یکی از مطالب اخیر روزنامه واشنگتن پست نوشته شده بود، «ازآنجاکه

تعداد ازدواج‌هایی که زوج در آن تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند بسیار کمتر شده است، دانشمندان جامعه‌شناس آن را تصمیم خودمحور جامعه دانشگاه‌رفته و پولدار می‌داند.» ازدواج این روزها مثل اتومبیلی لوکس می‌ماند، یعنی مثلا یک BMW نه پراید.

این لزوماً به آن معنا نیست که ازدواج‌های مدرن ازدواج‌های شاد و موفق هستند. آمار طلاق‌هایی که دو طرف در سنین بالاتر و بعد از چند سال زندگی کردن با هم ازدواج می‌کنند در کمتر شده است اما آمار طلاق برای ازدواج‌هایی که در سنین پایین‌تر صورت می‌گیرد همچنان بالا است.

 

امروز داشتن یک ازدواج موفق یعنی به دنبال دلایلی برای با هم بودن باشید

پروفسور ناک که از سال ۱۹۷۹ بر روی حدود ۶۰۰۰ مرد متاهل تحقیق کرده است، می‌گوید، «از نظر من، سخت‌ترین چیز مسئله تعهد و اعتماد است.» تعهد برای مرد در جامعه مدرن امروزی به چه معناست؟ «من مراقب رفتارم خواهم بود چون به این رابطه تعهد دارم.» ناک آن را اینطور توضیح می‌دهد. چون آدمها زمین‌های کشاورزی را ترک کرده‌اند و زن‌ها به استقلال مالی رسیده‌اند، زوج‌ها به دلایل جدیدی برای با هم بودن نیاز دارند.

دکتر ناک می‌گوید، «من روی این مسئله تحقیق کردم که مردم اگر بفهمند که ازدواجشان رو به پایان است چه می‌کنند. اگر تصور کنید که اتفاق وحشتناکی قرار نیست بیفتد مطمئناً زوج متفاوت‌تری نسبت به زمانی خواهید بود که فکر کنید که بعد از جدایی همه چیز برایتان وحشتناک خواهد شد. در کار من، این یکی از احتمالات قوی برای جدایی است.» به عبارت دیگر، اگر می‌توانید خودتان را ببینید که قدم بعدی را برمی‌دارید و بتوانید خودتان را مجرد تجسم کنید، احتمال اینکه از آن ازدواج بیرون بیایید بسیار زیاد است.

 

یک راز ازدواج موفق: داشتن مقداری استقلال در زندگی‌

بااینکه استقلال بیش از حد – آن نوعی که منجر به خیانت و اعتیاد به کار می‌شود – باعث نابودی ازدواج است، وابستگی بیش از اندازه هم راه‌حل آن نیست. دکتر ناک می‌گوید، «هر ازدواج خوب و موفقی بر پایه مقداری استقلال بنا نهاده شده است، افراد باید بتوانند یک زندگی مستقل برای خود داشته باشند تا احساس ارزشمند بودن بعنوان یک انسان داشته باشند. نمی‌توانند فقط به عنوان همسر یک فرد دیگر به زندگی خود ادامه دهند.»

دکتر ناک همچنین می‌گوید که افراد باید از خودشان سوال کنند که وقتی شعله عشقشان کمتر شد، چه چیز می‌تواند آنها را کنار هم نگه دارد. پاسخ کوتاه به این سوال هر چیزی است که با مقداری فضا دادن به هم بین دو طرف گم خواهد شد.

 

یک نکته برای داشتن ازدواجی موفق: رابطه‌جنسی با ازدواج بهتر است

دکتر ناک می گوید، «اگر من و همسرم از هم جدا شویم، من دارایی‌ها، پس‌اندازها، لوازم‌ها و همه چیز خودم را نگه می‌دارم. همسرم هم همین کار را می‌کند.« اما بعضی چیزها جز این متعلقات دسته‌بندی نمی‌شود. او می‌گوید، «نمی‌دانم واکنشتان به زمانی که فرزندتان اولین قدمش را برداشت را چطور می‌توانید اندازه‌گیری کرده یا دسته‌بندی کنید. این چیزی است که بدون بودن هر دو طرف یک ازدواج قابل تصور نخواهد بود. چیزهای بیشمار دیگری هم مثل این درمورد فرزندان وجود دارد.»

اما اگر بچه نداشته باشید چه؟ خوب این احتمال هست که روابط‌جنسی بیشتری با هم داشته‌اید و طبق چیزی که دکتر ناک می‌گوید، هنوز هم رابطه جنسی با ازدواج بهتر از روابط جنسی است که بدون ازدواج انجام می‌شود. دکتر ناک می‌گوید، «بیشتر تحقیقات این را می‌گویند، زوج‌هایی که ازدواج کرده‌اند بهتر یاد می‌گیرند که چطور به همدیگر لذت بدهند تا آنهایی که شناختی نسبت به هم ندارند.»

 

ازدواج و سنت: آنها به هم مرتبط‌اند

مشخص شده است که چرا سالگرد می‌گیرند. احتمال طلاق در سال‌های اولیه ازدواج بالاتر است و هرچه زمان بیشتر کنار هم بمانید، احتمال اینکه از هم جدا شوید کمتر می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، چیزهای لمس‌نشدنی دیگر به خطر می‌افتند.

ناک عنوان می‌کند، «بعد از طلاق، زوج‌ها و بچه‌های زیادی از نابود شدن سنت‌ها شکایت می‌کنند. اینکه قبلاً موقع سال نو چه می‌کردیم؟ فلان عید چه برنامه‌ای داشتیم؟» واقعیت این است که ما به سنت نیاز داریم – خود ازدواج یکی از این سنت‌هاست.

ناک می‌گوید، «مردم فکر می‌کنند اینکه بایستید و سوگندهای ازدواج را به زبان بیاورید مهم نیست. شاگردان من آن را درک نمی‌کنند. به نظرشان تشریفاتی می‌آید اما گفتن آنها بهتر از نگفتنشان است: سوگند وفاداری، کمک و حمایت.»

 

با همسرتان قرارملاقات عاشقانه بگذارید

دلایل زیادی دارد که باید در ازدواجتان بمانید. ازدواج باعث می‌شود بیشتر عمر کنید، بیشتر پول به دست آورید و یک عضو اجتماعی‌تر و محترم‌تر برای جامعه باشید. اما این سوال همچنان پابرجاست: در دنیایی که آمار طلاق تا این اندازه بالا رفته است، چطور باید در ازدواجی شاد و موفق بمانیم؟ تری دیل، مشاور ازدواح و خانواده در بوستون این را پیشنهاد می‌کند: با همسرتان قرارملاقات عاشقانه بگذارید.

او می‌گوید، «برای فرزندانتان خیلی خوب است که ببینند پدر و مادرشان برای آخرهفته با هم بیرون می‌روند و آنها را خانه می‌گذارند. خیلی خوب است که ببینند والدینشان شب جمعه با هم قرار گذاشته و تنها بیرون می‌روند، چون شب جمعه، شب قرارملاقات‌های عاشقانه است. حتی اگر فقط با هم به سینما بروید و شب برای شام پیتزا بخورید. اگر کمی وقت و انرژی بیشتر برای همسرتان و ازدواجتان بگذارید، مطمئن باشید که احتمال شکست ازدواجتان کمتر خواهد بود.»

 

یک ازدواج موفق به مراقبت بیشتر نیاز دارد تا ماشینتان

خیلی از مردها سعی می‌کنند بعد از اینکه ازدواجشان با مشکل و شکست روبه‌رو شد آن را درست کنند، بعد از اینکه از چشم همسرشان افتادند یا دیگر انگیزه لازم را برای ادامه نداشتند. اگر در ماشینتان روغن نریزید، یخ می‌زند. مردها معمولاً برای مراقبت و تعمیرات ماشینشان وقت بیشتری می‌گذارند تا مراقبت از ازدواجشان. مطمئناً اگر مراقب چیزی نباشید و به آن رسیدگی نکنید، می‌شکند.

خیلی از مردها نمی‌خواهند با همسرشان تنها بیرون بروند چون می‌دانند که وقتی همسرشان با آنها تنهاست، شروع به شکایت کردن و غر زدن می‌کند. سر این مسئله دعوا نکنید. همسرتان را بیرون ببرید و کمی به او برسید. همه چیز که نباید طبق میل شما پیش برود، گاهی هم با حرف‌های او هم‌عقیده باشید.

انجام اینکارها مثل مصالحه نیست. رابطه ازدواج نباید براساس مصالحه باشد. ازدواج مهمترین رابطه شما در زندگی است، تا آخر عمرتان. زن‌های بسیاری به چیزی که می‌خواهند نمی‌رسند چون مردها نمی‌توانند صمیمیت احساسی ایجاد کنند. مردها هم به چیزی که می‌خواهند نمی‌رسند. اما همه ما آنقدر ناآگاه هستیم که فقط برای چیزهایی که نداریم و نتوانسته‌ایم داشته باشیم شکایت می‌کنیم، نه اینکه برای به دست‌آوردن آن تلاش کنیم. پیام ما هم به زن‌ها و هم به مردها این است: باید یاد بگیرید چیزی که می‌خواهید را از طرفتان بخواهید. اینکار را قبل از اینکه رابطه دچار مشکل شود انجام دهید. اگر نمی‌توانید اینکار را بکنید، بهتر است سر همان زمین کشاورزی برگردید! 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.