post
DMN B 300x200 هنگام استخدام مدیر زن، این نکته‌ها را باید بدانیم

هنگام استخدام مدیر زن، این نکته‌ها را باید بدانیم

آماری که در این مقاله ارایه می‌شود، آمار جالب و شگفت‌آوری از کار و مدیریت زنان در محیطهای کاری سراسر جهان است. البته باید گفت که همه این آمار نگران‌کننده نیست و تعدادی از آنها نشان‌دهنده موفقیت و سخت‌کوشی خانمهاست.

برای بررسی عمیق‌تر رابطه بین زنان و محیط کار و اصولا مفهوم کار زنان، تحقیقات ما بیشتر بر مسایل بحث‌برانگیزی و راه‌هایی متمرکز شد که جنسیت افراد با آنها خودش را در محیط کار نشان می‌دهد. مسایلی مانند کناره‌گیری، همه چیز را خواستن و مشابه آن، در

تحقیق ما بیشتر مورد توجه بود تا موانع دیده‌نشدنی و قدرتمندی را که زنان در محیط کار با آنها مواجه می‌شوند، بیابیم؛ به خصوص، این مسایل در میان جوانان مشهود بود. ما با ۲۴ مدیر عامل فعلی و سابق زن صحبت کردیم و آنها داوطلبانه درباره این که در طول دست یافتن به جایگاهشان و کاری که در سازمانهای مختلف انجام می‌داده‌اند، حرف زدند. ما توصیه می‌کنیم که ایده‌های خود را به مدیران زن بفروشید؛ کسانی که شمارشان در دنیا در حال افزایش است. اما فارغ از این حرفها، در زیر نتایج کلی پژوهشی که انجام شد، آمده است و با استفاده از آنها می‌توانید به نمایی کلی از وضعیت کار زنان در جهان دست یابید.

دستمزد

زنان به اندازه مردان حقوق نمی‌گیرند و این شامل مدیران مالی هم می‌شود. حتی اگر زنان دستمزد بیشتری بگیرند، در عرض دو سال از دستمزد مردانی که هم‌رده آنها هستند به اندازه ۵ درصد عقب می‌مانند. تحقیق نشان داده است که در سیستمهای شایسته‌سالاری هم زنان کمتر از مردان دریافتی دارند. این سئوال پیش می‌آید که آیا همیشه زنان در شغلهایی جای می‌گیرند که نسبت به مردان دستمزد کمتری داشته باشند. می‌توان گفت که در برخی موقعیتها پاسخ این سئوال مثبت است اما البته نمی‌توان گفت که همیشه این قاعده برقرار است.

توانایی‌های مدیریتی

اخیرا یک تحقیق در زمینه مدیریت نشان داده است که مدیران زن نسبت به مدیران مرد در ویژگی‌هایی مانند همدلی، تاثیرگذاری و مدیریت بحران، دارای قابلیتهای بهتری هستند و آنها را پشت سر گذاشته‌اند. ارزش‌گذاری ۳۶۰ مدیر زن، نشان داده است که آنها در ۱۲ مهارت لازم برای کار و مدیریت بسیار عالی از میان ۱۶ مهارت مورد نیاز، به طور کامل از مردان جلوتر هستند. اما به عنوان یک مشکل بزرگ مدیران زن، باید گفت احتمال کمتری دارد که آنها به عنوان یک استراتژیست یا مدیری که شجاعانه به استقبال خطرات می‌رود، دیده شوند. می‌توان با وجود مهارتهای مدیریتی بالا، همچنان موقعیتهای دیگری را هم ذکر کرد که مدیران زن کمتر احتمال دارد در آن حالتها دیده شوند.

علاقه عمومی

امروزه به نظر می‌رسد که خیلی خیلی سخت است یک مدیر زن را ببینیم که هم باکفایت است و هم دیگران دوستش دارند. اما تحقیقات مختلفی نشانه‌هایی به دست داده‌اند که ما نتیجه بگیریم که هم مردان و هم زنان، هر چه از نردبان پیشرفت بالاتر بروند، دیگران کمتر آنها را دوست خواهند داشت. اما باید گفت که زنانی که در سطح قابل قبولی از علاقه عموم باقی می‌مانند، هر چه بالاتر می‌روند و وقتی که به هدف می‌رسند، باید هزینه دوست داشته شدن خود را بدهند. به عبارت دیگر، زنانی که پیشرفت می‌کنند، اگر هم در ابتدای پیشرفت با علاقه عموم مواجه باشند، در نهایت دیگر به اندازه سابق مورد علاقه دیگران نیستند.

کار تیمی

شواهدی در دست است که می‌گوید زنان در فضای جهانی که رقابت بر سر مهارتها بسیار فشرده است، سرعت بیشتری از مردان در پیشرفت دارند. ما می‌دانیم که همکاری‌های استراتژیک می‌تواند باعث یا مانع مدیریت زنان شود. تحقیقات نشان داده است که ورود یک زن به یک تیم

کاری، توانایی گروهی آن جمع را افزایش می‌دهد. در یکی از تحقیقاتی که مورد مطالعه ما بوده است، یک گروه در یک کارخانه با وجود مردانی که دارای مهارتهای کاری زیادی بوده‌اند، در حال افت کاری و تولیدی بودند ولی وقتی که یک کارشناس زن به جمع آنها افزوده شد، توانایی آنها به سطحی که قبلا بود رسید و دیگر افت نکرد.

تعادل بین کار و خانه

وقتی که بحث امور منزل پیش می‌آید، همه چیز به هوا می‌رود؛ تحقیقات نشان داده است که مردان بیشتر از گذشته به این عقیده تمایل دارند که نوعی تعادل بین امور خارج از خانه و کارهای منزل ایجاد کنند و هر دو نفر خانواده هم باید این تعادل را داشته باشند و البته باید گفت که خانمها نسبت به این زندگی ایده‌آل به دیده شک می‌نگرند. در سطح جهانی می‌توان گفت که زنانی که بچه‌دار می‌شوند، در آلمان، آمریکا و ژاپن، نسبت به زنانی که در کشورهایی مانند هند زندگی می‌کنند، دوست دارند مدت زمان بیشتری از کار فاصله بگیرند و معمولا در زمانهایی که آماده بازگشت به کار هستند، کمتر موفق می‌شوند کار پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.