post

345561 203x300 گلبرگ سرخ زنده باد زندگی شماره شصت و دومرفتارهای غیرارادی که دست خودمان نیست

  1. خمیازه کشیدن یعنی …

محققان معتقدند خمیازه مانند خنده نوعی وسیله برای برقراری ارتباط است! تا حالا بسیار پیش آمده روبروی فردی نشسته اید، او خمیازه می کشد، شما هم پشت بند آن خمیازه می

کشید و یا بالعکس … در واقع خمیازه با سرایت از یک فرد به فرد دیگری نوعی اطلاعات را منتقل می کند، واین معنا را به مخاطب انتقال می دهد که “من خسته ام” و یا “این برنامه کسل کننده است” … محققان دریافتند که با خمیازه کشیدن الگوهای رفتاری در برخی نواحی مغز که مرتبط با تقلید است، فعال می شود.

  1. دست و پایتان خواب می رود! چرا؟

وقتی دست وپایتان خواب می رود، این معنا را می دهد که دست و پایتان خفه شده است. در واقع به این دو عضو از بدنتان بدرستی خون نمی رسد و انگار دارد به نوعی از کار می افتد. به طور حتم بارها شنیده اید که طرف می گوید به مغزم خون نرسید، کاری کردم که نباید می کردم؛ حالا وقتی به دست و پایتان هم خون نرسد، یعنی اینکه آنها خفه شده اند.

  1. این سکسکه لعنتی

سکسکه یک اسپاسم غیرارادی است که در قسمت غشای ماهیچه ای قفسه سینه رخ می دهد و در فرآیند تنفس نقش بسیار مهمی ایفا می کند… حال اگر این ماهیچه در اثر وجود غذای زیاد درون معده یا گرسنگی تحریک شود، یک دوره سکسکه اتفاق می افتد. سکسکه فقط آزاردهنده است و برای بدن هم هیچ فایده ای ندارد. البته اگر هنگام سکسکه شوکی به شما وارد شود، سریعا سکسکه تان از بین می رود.

  1. اشک چشمان ما!

اشک ها مجموعه ای از هورمون ها و پروتئین های ناخوشایندی است که وقتی بدن احساس غم، اندوه و استرس می کند، به وجود می آید. به همین خاطر است که پس از یک گریه حسابی و به دنبال خارج شدن این مواد مضر، شما احساس می کنید تخلیه شده اید، در واقع هیجان شما تخلیه می شود.

البته راه های بسیاری نیز برای تخلیه هیجانی وجود دارد. در بسیاری از جوامع اتاقی در اختیار کسانی که اندوهی دارند قرار می گیرد که پر است از وسایل چینی و شکستنی. فرد همراه با گریه کردن اقدام به شکستن وسایل می کند. این روش بار هیجانی را دو برابر تخلیه می کند.

  1. چرا خوابتان به چشمتان می آید؟

خدا کند هیچ وقت در لحظات حساس زندگی خواب به سراغ شما نیاید، مثل رانندگی … هیچ انسانی به صورت طبیعی نمی تواند بیخوابی را بیش از چند روز تحمل کند. به همین جهت جلوگیری از خواب اسیران در زمان جنگ جهانی اول یکی از شکنجه هایی بود که به کار می رفت.

دانشمندان می گویند فرآیند خواب همچنان برای آنان یک حکایت ناشناخته است اما با اینحال خواب باعث تقویت مکانیسم بدن برای فعالیت در زمان بیداری و تنظیم سازماندهی مجدد نرون ها در مغز و سیستم عصبی می شود، محققان همچنین خواب را برای تقویت حافظه و توان یادگیری حیاتی می دانند … خواب همچنین خاطرات را به حافظه طولانی مدت منتقل می کند.

  1. بی جهت پلک نزنید

حرکتی در انسان که یک دهم ثانیه طول می کشد و کسی هم نیست که بگوید من پلک نمی زنم. البته اگر بخواهید پلک نزنید، می توانید اما به محض اینکه حواستان نباشد، ناخودآگاه پلک خواهید زد، پلک زدن باعث می شود که ذرات گرد و غبار پاک و مایعات روغنی روی کره چشم منتشر شود.

دانشمندان می گویند، مغز انسان نوعی توانایی برای نادیده گرفتن خاموشی های موقت و لحظه ای دارد، در واقع عمل پلک زدن باعث توقف فعالیت در چندین ناحیه از مغز می شود که مسئول ردیابی تغییرات محیطی می باشند.

  1. واسه چی می خندید؟

لبخند، نیشخند، خنده، روانشناسان معتقدند که این واکنش رفتاری، نوعی سیگنال برای دیگران است و نوعی روش انتشار احساسات مثبت، کاهش استرس و حتی کمک به انسجام کارهای گروهی است … گاهی اوقات شما با دیدن یک صحنه ناخودآگاه لبخند به لبانتان می آید. لبخند زدن، خندیدن، شادی، شکرگزاری و تشکر کردن، نه تنها شما را شخص خوبی جلوه می دهد بلکه در سلامت شما نیز موثر است.

“رابرت ساپولسکی”، پروفسور بیولوژی دانشگاه استنفورد، می گوید: تا می توانید بخندید، چرا که خندیدن باعث آرام شدن عضلات، کاهش ترشح هورمون های استرس زا، کاهش فشار خون و افزایش اکسیژن گیری سلول های تنفسی می شود. همچنین حملات قلبی را کاهش می دهد و لایه رگ های خونی را تحکیم می بخشد.

 

برای موفقیت شغلی، در پایان روز کاری این کارها را انجام دهید

اگر دوست دارید در شغلی که دارید به موفقیت بیشتری برسید و پله های ترقی را به سرعت طی کنید باید در پایان روز کاری و وقت اداری این کارها را انجام دهید. مایکل کر (Michael Kerr)، یکی از نویسندگان موفق کتاب‌های مرتبط به کسب‌و‌کار، می‌گوید: “شیوه‌ای که ساعت کاری‌تان را به پایان می‌برید اهمیت بسیاری دارد” زیرا می‌تواند بر روحیه شما در باقیمانده روزتان و همین‌طور روابط اجتماعی‌تان اثرگذار باشد.

امکان دارد این مسئله کیفیت خواب شبانه شما را نیز تعیین کند و کیفیت خواب شبانه بر عملکرد فردای شما تاثیر می‌گذارد. لین تیلور، یک متخصص فضای کسب‌و‌کار، می‌افزاید بیش‌تر افراد موفق برای به پایان بردن روز کاری خود از روتین یکسانی استفاده می‌کنند و همین عادات تکراری سبب می‌شوند آنان روز بعد کار را بهتر و با تمرکز بیش‌تری آغاز کنند.

این عادات به قرار زیر هستند:

۱ – به روز کردن کارهای روزانه

مایکل کر می‌گوید افراد موفق در زمینه‌ی کسب و کار همواره یک فهرست منظم از کارهای روزانه خود دارند و در آن هر موردی را که لازم است به سرانجام برسانند ثبت می‌کنند. ۱۰ دقیقه‌ی پایانی روز کاری این افراد زمانی است که آنان به سراغ کارهایی که باید انجام می‌دادند رفته، میزان پیشرفتشان را بررسی، موارد انجام شده را حذف و موارد جدید را بر اساس اولویت به آن می‌افزایند.این‌کار سبب می‌شود آنان فردا صبح بدانند دقیقاً از چه نقطه‌ای باید کار را از سر بگیرند و شروع روزشان همراه با سردرگمی نباشد.

۲ – مرتب کردن میز و فضای کار

به اتمام رساندن کارها وقتی نظم کافی نداشته باشید بسیار طولانی‌تر می‌شود. داشتن یک فضای کاری و همین‌طور میز مرتب به ذهن شما کمک می‌کند تا با سازماندهی بیش‌تری فکر کنید و امور را راحت‌تر اولویت‌بندی کنید. هم‌چنین سبب می‌شود به وسایل و اسناد مورد نیاز خود سریع‌تر دسترسی پیدا کنید و سرعت جلو رفتن کار نیز افزایش یابد.

۳ – آنچه به دست آمده مورد بررسی قرار می‌گیرد

تیلور می‌گوید یکی از عوامل موفقیت این است که علاوه بر تمرکز روی مواردی که لازم است به انجام برسانید هر از گاهی آن‌چه که انجام داده‌اید را نیز مرور کنید. او می‌افزاید یک دقیقه زمان کافیست تا روز خود را مرور کنید و ببینید چه کارهایی انجام داده‌اید. در بسیاری مواقع متوجه می‌شوید دستاوردهای روزانه‌تان بیش‌تر از حد انتظار بوده و همین امر سبب می‌شود فردا را با انگیزه بیش‌تری آغاز کنید.

۴ – توجه به اشتباهات ضرورت دارد

در هر روز کاری ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم، افراد موفق در پایان روز خود این اشتباهات را به خود یادآوری و آن‌ها را برای همیشه به خاطر می‌سپارند. این‌که اشتباه کنیم امری پذیرفته است ولی اینکه اشتباه خود را تکرار نکنیم، از آن درس گرفته و راهی برای جبرانش بیابیم ضرورت است و پایان روز زمان خوبی است که به این مسئله بپردازیم.

۵ – متمرکز بمانید

معمولا در پایان روز ذهن شما شروع به حرکت به سمت افکار متفاوت و غیرمرتبط می‌کند. سعی کنید تا در دقایق پایانی بر روی مواردی که مشغول آن‌ها هستید تمرکز داشته باشید و برای فردای خود کار اضافه ایجاد نکنید.

۶ – تعیین کردن نخستین هدف فردا

افراد موفق فهرستی از کارهایی که باید فردا به انجام برسانند دارند و در این فهرست نخستین هدفی که باید محقق شود به‌شکل واضح مشخص شده است. تیلور می‌گوید شاید شما بدانید لازم است فردا دو یا سه کار مهم را باید انجام بدهید ولی بهتر است تصمیم بگیرد نخستین آن‌ها برای شروع و تمام کردن کدام است.

هر چه بتوانید مسیر روز آینده‌ی خود را مشخص‌تر کنید دستاوردهای آن روز بیش‌تر و بهتر خواهند شد.

۷ – همکاران یک فرد موفق می‌دانند چه‌طور با او در خارج از ساعات کاری تماس بگیرند

افراد موفق به کسانی که لازم است با آن‌ها در تماس باشند یک روش مشخص و آسان را برقراری برقراری ارتباط در خارج از ساعات کاری ارائه می‌کنند. اینکه سعی کنید در ساعات استراحت با محل کار خود هیچ ارتباطی نداشته باشید روشی اشتباه است. شاید بعضی روزها بخواهید از کار فاصله بگیرید ولی در زمان‌هایی که می‌دانید به شما نیاز خواهد بود بهتر است یک روش منطقی ارتباط به همکاران و مدیران خود داشته باشید.

۸ – افراد موفق همواره سپاس‌گذار هستند

معمولا کسانی که در کار خود بهترین هستند همواره به کوچک‌ترین عملی که دیگران در محیط کارشان برای آنان انجام داده‌اند توجه متقابل نشان می‌دهند. در بسیاری مواقع آنان پایان روز خود را با تشکر از همکاران و مدیرانشان به اتمام می‌برند و همین مسئله سبب بالا رفتن نشاط و روحیه در آنان می‌شود.

۹ – خداحافظی کردن را فراموش نکنید

ذکر یک خداحافظی دوستانه در پایان روز به مدیران و همکاران شما نشان می‌دهد که با روی خوش در حال ترک محل کارتان هستید و از آن‌چه به انجام رسیده رضایت دارید. این امر سبب می‌شود فردا شروعی بهتر داشته باشید و همکاران شما بیش از گذشته همراهیتان کنند.

۱۰ – افراد موفق واقعاً محل کار خود را ترک می‌کنند

افراد موفق اهمیت برقراری تعادل بین کار و زندگی را می‌دانند و از همین روی سعی می‌کنند ساعت‌های معقولی را به کار بپردازند. ماندن بیش از حد در محل کار سبب می‌شود در روزهای آتی انرژی کمتر و البته روحیه نامناسبی برای کار کردن داشته باشید.

 

راهکارهایی برای باهوش تر شدن و تمرکز مغز

برای اینکه بتوانید از مغزتان نهایت بهره را ببرید و برای تمرکز و همچنین باهوش تر شدن مغزتان راهکارهایی وجود دارد که سماتک به شما آموزش می دهد. هرکسی ممکن است گاهی حواسش پرت شود. با افزایش سن ممکن است به سادگی سابق نتوانید مسائل را به یاد بیاورید. این امری طبیعی و بخشی از فرایند سالخوردگی است. چند اقدامی که در این زمینه به شما کمک میکنند:

  • همه چیز را بنویسید
  • از تقویم و یادآور گوشی همراه خود حتی برای موارد ساده استفاده کنید
  • هر بار بر یک کار تمرکز کنید

از مغز خود استفاده کنید

اگر از مغز خود استفاده نکنید، غیر فعال میشود. فعال نگه داشتن مغز ذهن شما را هوشیار نگه میدارید. افرادی که از نظر ذهنی فعالیتهای چالش برانگیزی انجام میدهند کمتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.

  • کتاب بخوانید
  • مکالمه های طولانی داشته باشید (مثل ارائه و تدریس)
  • به رادیو گوش دهید

نظم و ترتیب موجود را به هم بریزید

خاطرتان هست در کودکی بازی داشتیم که کلمات را از انتها به ابتدا ادا می کردیم؟ محققین در دانشگاه دوک تمرین هایی را ایجاد کرده اند با نام “نوروبیک” که مغز را وادار به تفکر به طرق جدید می کند. از آنجایی که که حواس پنجگانه در یادگیری نقش کلیدی ایفاء می کنند بنابراین با استفاده از آنها می توان ذهن را تمرین داد. اگر راست دست هستید سعی کنید از دست چپتان استفاده کنید. مسیر خانه تا محل کارتان را تغییر بدهید و مسیرهای جدیدی را امتحان کنید. چشمهایتان را ببندید و سعی کنید غذاها را از روی طعمشان شناسایی کنید.

عقل سالم در بدن سالم!

تمرین بدنی مخصوصا تمرین هایی که باعث افزایش تعداد ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی و شنا، باعث افزایش جریان خون به مغز نیز می شوند. اگرچه هنوز دانشمندان دلیل آن را نمی دانند اما اینگونه فعالیتها باعث افزایش خون موجود در مغز و نیز بهبود پیوندهای بین سلول های مغزی می شود. با ادامه انجام فعالیت های بدنی، می توانید به حافظه، تخیل و حتی توانایی برنامه ریزی امورتان کمک کنید.

قدرت ذهن در گروی رژیم غذایی سالم

با انتخاب غذاهای سالم که برای قلب و تناسب اندام مفید هستند به کارکرد صحیح مغزتان نیز کمک می کنید. چاقی در میانسالی احتمال زوال عقل در سالهای بعد را تا دو برابر افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون بالا نیز بر میزان این احتمال می افزاید. چند نکته ساده را مد نظر داشته باشید:

  • به جای سرخ کردن غذا از روش های سالمتر استفاده کنید
  • روغن های سالم مانند روغن دانه های گیاهی و زیتون را جایگزین کره، خامه و روغن حیوانی نمایید
  • از میوه ها و سبزیجات رنگی مصرف کنید
  • مصرف ماهی فراموش نشود

مراقب آنچه مینوشید باشد

می دانید که نوشیدن نوشابه های الکلی بر قضاوت، تکلم، حرکات و حافظه شما تاثیر منفی می گذارد. این را هم می دانید که الکل آثار بلند مدت مخربی نیز دارد؟ مصرف مداوم الکل در طولانی مدت باعث کوچک شدن لوب های پیشین مغز می شود و این آسیب ها حتی با ترک الکل نیز برگشت پذیر نخواهند بود.

بازی های کامپیوتری ذهن را تمرین میدهند

چندین پژوهش نشان داده است که بازیهای کامپیوتری بخشی از مغز را که مسئول کنترل حرکت، حافظه، برنامه ریزی و مهارتهای حرکتی است تحریک و فعال میکند. برخی کارشناسان معتقدند بازی تنها میتواند مهارت شما در بازی را ارتقا میدهد. هنوز توافقی در این زمینه وجود ندارد اما میتوان به کودکان اجازه داد زمان مشخصی را به بازیهای کامپیوتری اختصاص دهند.

موسیقی به ذهن کمک میکند

نواختن موسیقی در کودکی به بخش تفکر مغز کمک میکند در بزرگسالی بهتر کار کند. تجربه موسیقی عملکرد ذهنی را که ارتباطی با موسیقی ندارند مانند حافظه و توانایی برنامه ریزی تقویت میکند. همچنین به هماهنگی بهتر دست و بدن کمک مینماید. علاوه بر اینها موسیقی تفریح خوبی است. نگران نباشید، هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

اجتماعی باشید

صحبت کردن با دیگران در خانه، مدرسه یا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود میبخشد. مطالعات نشان میدهند که فعالیتهای اجتماعی برای مغز مفید است بنابراین وارد فعالیتهای اجتماعی شوید، در کلاس مورد علاقه تان ثبت نام کنید یا با دوستانتان تماس بگیرید.

آرامش خود را حفظ کنید

استرس بیش از حد به بخش خاکستری مغز صدمه میزند. بخش خاکستری مغز دربردارنده سلولهایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش میکنند. چند روش ساده برای آرام شدن:

  • نفس عمیق بکشید
  • موضوعی برای خندیدن و شاد شدن پیدا کنید
  • به موسیقی گوش کنید
  • یوگا یا مدیتیشن انجام دهید

تاثیر خواب بر مغز

پیش و پس از یادگیری مطلب جدید، خواب کافی داشته یاشید. وقتی خسته باشید تمرکز برایتان دشوار میشود. وقتی پس از یادگیری مطلب جدیدی میخوابید، مغز اطلاعات جدید را ضبط میکند تا بعدا بتوانید آنها را به خاطر بیاورید. استراحت طولانی در شب برای خلق و حافظه لازم است. بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

کمک به حافظه

هرکسی ممکن است گاهی حواسش پرت شود. با افزایش سن ممکن است به سادگی سابق نتوانید مسائل را به یاد بیاورید. این امری طبیعی و بخشی از فرایند سالخوردگی است. چند اقدامی که در این زمینه به شما کمک میکنند:

  • همه چیز را بنویسید
  • از تقویم و یادآور گوشی همراه خود حتی برای موارد ساده استفاده کنید
  • هر بار بر یک کار تمرکز کنید

تکرار نام دیگران

در به یاد آوردن نامها مشکل دارید؟ همیشه در حین صحبت با اشخاص نام آنها را تکرار کنید (اگر نمیخواهید با صدای بلند این کار را انجام دهید، حداقل در ذهن خود بگویید). میتوانید تصویر یا شعری از خود بسازید که بین اسامی آنها در ذهنتان ارتباط ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.