post

1681495015 parsnaz ir 200x300  گلبرگ سرخ آرایش و پیرایش شماره ششم

خوراکی های مناسب برای تقویت و ضخیم سازی ناخن و مو

تخم مرغ

تخم مرغ ها منبع خوبی از پروتئین هستند و مقداری ویتامین D و بیوتین نیز دارند، که میتوانند در ساخت کراتین نقش ایفا کنند. معمولا کسانی که کمبود بیوتین رنج میبرند مو و ناخنی ضعیف دارند.

نکته: اگر ناخنتان با مشکلات اساسی مواجه است شاید نیاز باشد مکمل بیوتین مصرف کنید.دوز روزانه ی ۲٫۵ میلی گرم میتواند به قوی و درخشان شدن ناخن ها کمک کند.

قزل آلا

قزل آلا منبعی خوب از بیوتین و پروتئین است، در کنار اسید

چرب های امگا ۳ که التهاب را کاهش میدهند و به بهبود و مرطوب شدن پوست کمک میکنند. فراموش نکنید جمجمه نیز شامل پوست میشود. پوست سالم جمجمه به معنی فولیکول های سالم مو نیز هست که در نهایت به مویی قوی منجر میشود. خاصیت ضد التهابی امگا ۳ نیز برای ناخن ها مفید است. التهاب باعث اختلال در رشد سالم صفحه ی ناخن میشود.

آجیل

موشهای مبتلا به کمبود سلنیم ( یک عنصر مرتبط با محافظت در برابر اکسیداتیو استرس ) موهای کم پشتی داشتند. تنها ۶ تا ۸ عدد آجیل میتواند چیزی بیش از نیاز روزانه شما به سلنیم را برآورده کند.

زغال اخته ( قره قاط )

آنتی اکسیدان ها به بدن در برابر صدمه ی رادیکال های آزاد کمک میکنند. این آسیب هورمون های استرس و التهاب را تشدید میکند که تمام سلول های بدن را تحت تاثیر قرار میدهد، از جمله آنها که در ناخن و مو قرار دارند. در میان میوه ها و سبزیجات زغال اخته ( قره قاط ) بالا ترین خواص آنتی اکسیدانی را دارد.

بادام

بادام تنها منبع خوبی از ویتامین نیست، بلکه سرشار از منیزیم که به حفظ سلامتی مو و ناخن کمک میکند نیز هست. منیزیم یکی از مواد معدنی اصلی ضد استرس است و استرس نیز از عوامل اصلی ریزش مو. بر آمدگی موجود در ناخن ها ممکن است به دلیل کمبود منیزیم باشد. میتوانید مقدار قابل توجهی منیزیم از سبزیجات ، کاکائو و دانه های سویا دریافت کنید.

شیر

تحقیقات بیشتری نیاز است اما برخی تحقیقات به رابطه ی بین ویتامین D و ریزش مو اشاره میکنند. برای مثال در یک تحقیق مشخص شد زنانی که ویتامین D کم مصرف میکنند ریزش موی بالایی دارند و در مقابل زنانی که به اندازه کافی ویتامین D مصرف میکنند موهایی سالم دارند. همچنین کلسیم یک ماده ی معدنی کلیدی در ساخت مو و ناخنی سالم است ( نکته: برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارید ). توصیه میشود از شیر های غنی شده با ویتامین D استفاده کنید ولی میتوانید با پزشک خود نیز صحبت کنید تا به شما مکمل ویتامین D یا کلسیم معرفی کند.

پروتئین وی

موها برای ساخت کراتین به پروتئین نیاز دارند، پروتئینی که مو را قوی کند. اگر مو به اندازه ی کافی پروتئین دریافت نکند ممکن است به فاز استراحت برود که باعث ریزش موی ملموسی میشود. سعی کنید به اسموتی صبحانه تان هر روز یک پیمانه کوچک پروتئین وی اضافه کنید. این کار باعث تقویت پروتئین بدنتان میشود.

گوشت قرمز

گوشت سرشار از پروتئین است، همچنین دارای دیگر مواد مغذی مفید برای ناخن و مو نیز هست مانند آهن. معمولا کسانی که دچار فقر آهن یا کم خونی هستند موهای نازکی دارند. همچنین تحقیقات نشان داده کم خونی با ناخن قاشقی شکل (koilonychias ) نیز در ارتباط است. اما منظور این نیست که هر روز باید گوشت قرمز بخورید. گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع است، و استفاده بیش از حد از آن میتواند عامل بسیاری از بیماری ها باشد از جمله: بیماری های قلبی، چندین نوع سرطان و دیابت نوع ۲٫ اما میتوانید با خیال راحت هر هفته یکبار از گوشت بدون چربی لذت ببرید. اگر فکر میکنید کمبود آهن دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا به شما مکمل آهن معرفی کند.

 

دلایل عمده خارش سر

ریزش موی سر ارتباطی به خارش موی سر ندارد و تنها ممکن است بر اثر خاراندن سر، موها کنده شود.

متخصص پوست و مو قارچ را عامل خارش پوست سر توصیف و تصریح کرد: عواملی مانند شست و شوی نامناسب سر می‌تواند عاملی برای خارش شود.

احسانی، عارضه خارش موی سر را ناشی از بیماری قارچی دانست و تصریح کرد: این قارچ در پوست سر وجود دارد که به آن اگزمای سبورییک یا درماتیک سبورئیک می‌گویند که در پوست سرهمگان وجود دارد اما تحت شرایط و به دلایلی خاص به شکل بیماری‌زا در آمده و باعث التهاب، خارش و قرمزی در برخی افراد می‌شود.

وی افزود: این قارچ به تعداد کم در پوست سر افراد وجود دارد اما در افراد خاصی تعداد این قارچ بیشتر می‌شود و باعث ضایعات خارش دار و التهابی و گاهی قرمز رنگ یا پوسته پوسته شدن در سر می‌شود.

احسانی خاطرنشان کرد: عامل دیگر خارش سر یک نوع بیماری به نام صدف است که ضایعات پوسته دهنده دارد که در سر و باعث خارش می‌شود.

این متخصص پوست و مو شست و شوی نامناسب پوست سر را از دیگر عوامل خارش موی سر دانست و گفت: در صورت شست و شوی نادرست سر روغن، مواد دیگر در پوست سر باقی بماند و باعث خارش شود.

وی تأکید کرد: شپش سر در بچه‌ها می‌تواند عامل دیگری برای خارش سر باشد و در بچه‌ای که به خارش سر مبتلاست باید وجود شپش سر بررسی شود.

احسانی افزود: معمولاً پوسته‌های عادی در سر بدون علامت و خارش است ولی هنگامی که ملتهب شد همین بیماری اگزمای سبورئیک باعث خارش و التهاب پوست شود.

این متخصص پوست و مو درباره علت افزایش قارچ سر گفت: علت این اتفاق چندان روشن نیست اما از عوامل تأثیرگذار می‌توان به استرس و شرایط محیط کار اشاره کرد یعنی افرادی که در محیط‌های گرم و مرطوب کار می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

وی درباره تأثیر رژیم غذایی بر بروز خارش در پوست سر گفت: این موضوع چندان ارتباطی در بروز بیماری ندارد.

احسانی خاطرنشان کرد: شیوع عارضه خارش پوست سر در دو جنس زن و مرد برابر است و در دو جنس بیشتر در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی شیوع پیدا می‌کند.

این متخصص پوست و مو درباره عوارض خارش پوست سر بر ریزش مو نیز گفت: ریزش موی سر ارتباطی به خارش موی سر ندارد و تنها ممکن است بر اثر خاراندن سر، موها کنده شود.

وی درباره نحوه درمان خارش موی سر نیز گفت: استفاده از شامپوها و داروهای ضد التهاب و ضد قارچ به صورت قطره‌ای یا خوراکی موقتاً این عوارض را کاهش می‌دهد ولی دوباره تکرار می‌شود پس عارضه‌ای عودکننده است.

 

راه هایی برای کاهش خشکی پوست در فصول سرد سال

همواره انسان ها مخصوصا در ابتدای فصل سرما یعنی پاییز و فصل زمستان به دلیل خشکی بیش از اندازه هوا از خشک شدن پوستشان رنج می برند و این مسئله بیشتر در خانم ها رخ می دهد.

یک متخصص پوست و مو ضمن برشمردن اقدامات لازم برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز گفت: استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، صابون‌های گلیسیرینه در استحمام و مصرف مایعات کافی عوامل پیشگیری از خشکی پوست هستند.

احسانی، متخصص پوست و مو درباره عارضه‌های پوستی در فصل پاییز گفت: یکی از عارضه‌های پوستی در فصل پاییز خشکی پوست است که برای جلوگیری از این عارضه باید اقداماتی انجام داد. وی تصریح کرد یکی از راه‌های پیشگیری از بروز خشکی پوست استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و چرب کننده است تا بدین نحو با مرطوب نگاه داشتن پوست از خشکی آن در تماس با هوای سرد محیط باز و هوای گرم منازل پیشگیری کرد.

احسانی نوشیدن مایعات کافی در این فصل را یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از بروز خشکی پوست در افراد توصیف و تأکید کرد: باید در این فصل با نوشیدن مایعات و رساندن آب به پوست در جهت شاداب و مرطوب نگاه داشتن پوست اقدام کرد.

این متخصص پوست افزود: باید توجه داشت نحوه استحمام در فصل پاییز و در کل فصول سرد سال نیز با فصول گرم متفاوت است و افراد بهتر است از صابون‌های گلیسیرینه در استحمام استفاده کنند تا گلیسیرین موجود در پوست چربی و رطوبت لازم را به پوست برساند.

وی درباره رژیم غذایی مناسب برای فصل پاییز نیز گفت: رژیم غذایی خاصی برای این فصل لازم نیست مگر اینکه فردی مشکلی خاص داشته باشد ضمن اینکه رژیم غذایی این فصل باید دارای آب و مایعات کافی باشد و از غذاهای دارای ویتامین نیز مضایقه نکرد.

احسانی همچنین با تأکید بر لزوم استفاده از عینک آفتابی در فصول سرد سال تصریح کرد: بر خلاف باور برخی که استفاده از عینک آفتابی را منحصر به تابستان می‌دانند، استفاده از عینک آفتابی برای سلامت پوست‌ حساس صورت به‌ویژه پوست پلک و اطراف چشم ضروری است.

این متخصص پوست استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در فصل زمستان را ضروری دانست و گفت: برای حفظ سلامتی پوست در فصل زمستان باید از پوست در مقابل اشعه فرابنفش خورشید محافظت کرد زیرا این اشعه در فصل زمستان نیز سلامت پوست را تهدید می‌کند.

وی استفاده از بخور در منازل را برای پیشگیری از خشکی پوست توصیه و تصریح کرد: استفاده از بخور در منازل باعث مرطوب شدن هوا و در نتیجه پیشگیری از خشک شدن پوست مرتبط با این هوا می شود. احسانی درباره پوشش بخش‌های زیادی از پوست در زمستان توسط لباس‌ها و تاثیر آن بر جذب ویتامین D در بدن گفت: پوشش فرد در فصل زمستان تاثیر زیادی در جذب ویتامین D نداشته و بدن به مقدار کافی قادر به جذب ویتامین D خواهد بود.

 

روش های جلوگیری از چرب شدن پوست

پوست چرب هیچ گاه برای افراد به خصوص خانم ها خوشایند نبوده و نیست. افزایش بیش‌ازحد مقدار چربی روی پوست مشکلاتی را به همراه دارد، مثلا افرادی که پوست‌شان خیلی چرب است همیشه روی سطح پوست خود حالت روغنی و براق را احساس می‌کنند و این مسئله برای آن‌ها ناخوشایند است.

اگر غدد چربی پوست بیش از حد چربی ترشح کنند، باعث ایجاد پوست چرب می‌گردد. چربی زیاد روی پوست می‌آید و شکل براق روغنی به آن می‌دهد. به دلیل این که منافذ پوستی درشت هستند، پوست زمخت به نظر می‌رسد.

علل ایجاد پوست چرب :

وراثت

مقدار هورمون‌های بدن

بارداری

قرص‌های ضد بارداری

مواد آرایشی صورت

آب و هوای گرم و مرطوب

با رعایت مراحل این چگونه می توانید این اثرات منفی را کمتر کنید.

۱-اصول اولیه را رعایت کنید. متخصصان توصیه می کنند روزی ۲ یا ۳ بار باید صورت خود را با آب و صابون بشویید. اگر در طول روز به آب دسترسی ندارید، دستمال مرطوب همراه داشته باشید.

۲-متخصصان پوست و زیبایی در این که از کدام صابون یا پاک کننده استفاده شود هم عقیده نیستند، اما می گویند اگر محصولی پیدا کردید که برای پوست تان کارساز بود، به استفاده از آن ادامه دهید.

۳-به توصیه های متخصص پوست توجه کنید و با آب ولرم، نه آب داغ، دوش بگیرید. آب داغ رطوبت پوست را از بین می برد و آب سرد باعث شوک پوست می شود.

۴-از پاک کننده هایی که پوست را خشک می کنند استفاده نکنید. این کار، بر عکس باعث چرب تر شدن پوست می شود.

۵-از مرطوب کننده های و کرم های ضدآفتاب که باعث مسدود شدن منافذ پوست نمی شوند استفاده کنید. این محصولات فاقد چربی هستند.

۶-دارویی به نام رتینوید (retinoid) وجود دارد که فعالیت غدد چربی را کمتر کرده و غدد را کوچک می کند. با متخصص پوست در این باره صحبت کنید.

۷-این را بدانید که هورمون ها، گرما و غذاهای پرچرب، غدد چربی را تحریک می کنند.

۸-یادتان باشد، تلاشی که برای تمیز ماندن پوست چرب خود می کنید تا مدتی تاثیر دارد. چون پوست چرب ارثی است و کاری نمی توان کرد.

نکات و هشدارها

جوش زدن های پی در پی ممکن است آکنه یا دیگر مشکل پوستی باشد. با متخصص پوست برای راهنمایی و روش های درمان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.