post

هفت فایده استفاده از بازی های کامپیوتری

زیان هایش را می دانید، حالا درباره فوایدش بخوانید

بارها در مورد عوارض جسمی و ذهنی بازی‌های رایانه‌ای مطالبی خوانده یا شنیده‌ایم. مثلا این که کمبود تحرک جسمی در حین بازی‌های رایانه‌ای سبب بروز مشکلاتی نظیر افزایش وزن (به ویژه در میان کودکان و نوجوانان) می‌شود. یا این که بسیاری از بازی‌های خشن می‌توانند اثرات نامطلوبی را بر روی روحیه و ذهن افراد داشته باشد. بازی‌های رایانه‌ای اما درست مانند هر پدیده‌ دیگر ساخت دست بشر علاوه بر جنبه‌های منفی، ویژگی‌های مثبت نیز دارند. مزایای بازی‌های رایانه‌ای در چند سال اخیر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و به نتایج جالبی هم انجامیده است. آشنایی با نتیجه بررسی های مربوط به 7 مورد از سودمندی های این بازی ها خالی از لطف نیست:

  1. کمک به کودکان و نوجوانان دارای بیماری‌های مزمن

پژوهشگران دانشگاه یوتا سال گذشته تحقیقی را منتشر ساختند که نشان می‌داد انجام منظم بازی‌های رایانه‌ای توسط بچه‌های دارای بیماری و اختلالاتی نظیر اوتیسم، افسردگی و پارکینسون سبب افزایش استقامت و

روحیه مقاومت آن‌ها در برابر مشکلات ناشی از بیماری می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این گونه بازی‌ بر روی سازوکارهای عصبی خاصی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد هیجانات مثبت می‌شود. به این ترتیب کودک یا نوجوان درگیر بیماری مزمن بهتر می‌تواند با پیامدهای ناشی از بیماری خود مبارزه کند.

  1. افزایش توانایی‌های حرکتی کودکان پیش‌دبستانی

با اینکه قرار دادن یک کودک کم سن و سال در برابر تلویزیون برای انجام بازی رایانه‌ای کار درستی تلقی نمی‌شود، اما این همه ماجرا نیست. زیرا پژوهش دانشمندان دانشگاه دیکن در ملبورن استرالیا نشان می دهد انجام بازی‌های تعاملی رایانه‌ای به تقویت مهارت‌های حرکتی کنترل اشیا در کودکان می‌انجامد.

  1. کاهش استرس و افسردگی

دامنه فواید بازی‌های رایانه‌ای تنها به کودکان و نوجوانان محدود نمی‌شود. پژوهشی که در سال 2009 منتشر شد نشان می‌دهد انجام بازی های رایانه ای می‌تواند به افرادی که از مشکلاتی نظیر استرس یا افسردگی رنج می‌برند کمک کند تا بتوانند تا حدی بر این مشکلات غلبه کنند. این پژوهش نشان داد برخی افراد با تیپ شخصیتی A (که معمولاً بسیار فعال هستند) با انجام این بازی ها می توانند فرصتی برای آرامش بیابند و به این ترتیب از میزان استرس آن‌ها کاسته شود.

  1. کاهش شدت درد

بازی‌های رایانه‌ای نه‌تنها می‌توانند موجب کاهش اثرات منفی مشکلات ذهنی ‌شوند، بلکه حتی می‌توانند دردهای جسمی را هم کاهش دهند. دانشمندان دانشگاه واشینگتن نوعی بازی طراحی کرده اند که به بیمارانی که از درد شدیدی رنج می‌دهند امکان می‌دهد از درد خود بکاهند. این بازی که «دنیای برفی» نام دارد نوعی بازی واقعیت مجازی است که در آن به فرد خود را در یک سرزمین پوشیده از برف می‌بیند و می‌تواند گلوله‌های برفی را به سمت پنگوئن ها و آدم برفی هایی که می بیند پرتاب کند. به ‌این ‌ترتیب حواس بیمار از درد به بازی معطوف می‌شود. بررسی‌ها نشان داد بیمارانی که از این بازی استفاده کرده اند ند نیازمند داروی مُسکّن کمتری بوده اند.

  1. تقویت توان بینایی

پدر و مادرها معمولاً به فرزندان خود می‌گویند نشستن در برابر تلویزیون منجر به کاهش قدرت بینایی می‌شود. دانشمندان دانشگاه مک مستر کانادا اما به نتیجه‌ای شگفت‌انگیز دست یافتند. افرادی که دچار بیماری آب‌مروارید هستند می‌توانند با انجام بازی‌هایی که در آن کاربر باید به هدف‌هایی مشخص شلیک ‌کند، قدرت بینایی خود را تقویت کنند. این دست از بازی‌ها سرعت بسیار بالایی دارد و نیازمند تمرکز زیاد هستند و به این ترتیب فرد باید خود را برای دیدن سریع موارد مختلف و تصمیم گیری آنی عادت دهد. این بازی‌ها همچنین موجب تولید هورمون‌های دوپامین و نیز آدرنالین شده که به صورت بالقوه می‌تواند به افزایش توانایی انعطاف‌پذیری مغز کمک کند.

  1. تقویت توانایی تصمیم‌گیری

بیشتر بازی‌های رایانه‌ای نیازمند تصمیم‌گیری و واکنش سریع کاربر هستند. دانشمندان عصب شناس دانشگاه روچستر نیویورک به این نتیجه رسیدند که انجام بازی‌های رایانه‌ای سبب تمرین مغز برای تصمیم‌گیری سریع می‌شود. بازی‌هایی نظیر شبیه‌سازی موقعیت‌هایی که باید در آن به سرعت تصمیم گرفت کاربر را عادت می‌دهد تا به سرعت اطلاعات محیطی را بررسی و بلافاصله به آنها واکنش دهد.

  1. افزایش شادی در میان سالمندان

پژوهشگران در دانشگاه کارولینای شمالی به بررسی رابطه بازی‌های رایانه‌ای و سلامت روانی (شادی) افراد سالمند پرداختند. این مطالعه به این نتیجه رسید افراد سالمندی که گهگاه بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دادند شادتر از سایر هم‌سن و سالان خود بوده‌اند و هیجانات مثبت‌تری از خود بروز می‌دادند.

بازی‌های رایانه‌ای علاوه ‌بر زیان‌، فوایدی نیز به دنبال دارند. در این میان توجه به نوع بازی و البته زیاده‌روی نکردن در انجام آن نقش مهمی در استفاده صحیح از این فناوری سرگرم کننده دارد.

 

بهترین موادغذایی برای سیگاری‌ها

بعضی موادغذایی می‌توانند تاثرات مخرب سیگار را کاهش دهند؛ براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، کشیدن سیگار سالانه جان بیشتر از ۴۰۰،۰۰۰ نفر را در دنیا می‌گیرد. خودداری از مصرف سیگار خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و سکته را کاهش می‌دهد. همچنین داشتن یک رژیم‌غذایی سالم و متعادل به شما برای مقابله با این بیماری‌ها کمک می‌کند. جای دادن برخی موادغذایی مفید برای سیگاری‌ها در برنامه‌غذایی‌تان سلامت عمومی شما را ارتقا داده و آسیب‌های وارد بر ریه‌تان را تخفیف می‌دهد.

موادغذایی سرشار از ویتامین C

ویتامین C آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که در افراد سیگاری بسیار کم می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین‌ C به از بین بردن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های سالم ریوی را تخریب می‌کنند، کمک می‌کند. براساس موسسه لاینون پاولینگ، افراد سیگاری می‌بایست ویتامین C اضافه مصرف کنند. مردان سیگاری روزانه به ۱۲۵ میلی‌گرم و زنان سیگاری به ۱۱۰ میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند. این موسسه عنوان می‌کند که ویتامین C تاثیر ویتامین E بدن را نیز تقویت می‌کند. موادغذایی سرشار از ویتامین C عبارتند از طالبی، آب پرتقال، انبه، بروکلی و کلم‌پیچ.

موادغذایی سرشار از امگا-۳

سرطان ریه یکی از علل اصلی مرگ و ناتوانی در افراد سیگاری است. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ توسط آژانس تحقیقات سلامتی انجام گرفت، مشخص شد که موادغذایی سرشار از امگا-۳ از ایجاد سلول‌های سرطانی در ریه‌ها جلوگیری می‌کند. موادغذایی سرشار از امگا-۳ عبارتند از: ماهی تن، دانه سویا، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها.

چای سبز

چای سبز نوشیدنی بسیار سالم است که یک نوع آتی‌اکسیدان خاص به نام پلی‌فنول در خود دارد. طبق تحقیقاتی که در فوریه ۲۰۱۰ انجام گرفت، احتمال ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌هایی که چای سبز مصرف نمی‌کنند در مقایسه با آنهایی که حداقل یک فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، ۱۰ برابر است.

میوه‌ها

میوه‌های تیره رنگ مثل بلوبری، تمشک و پرتقال سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌ند. براساس گزارشی که در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسید، بلوبری با فعالیت آنزیمی که آنزین تبدیل‌کننده آنژیوتانسین نامیده می‌شود و موجب آسیب رسیدن به رگ‌های خونی قلب می‌گردد، مقابله می‌کند. علاوه بر این، بلوبری میزان استرس اکسیداتیو را در بدن افراد سیگاری کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو ایجاد سلول‌های سرطانی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

 

خانه داری و نکات مهم آن

خرد کردن پياز

هنگام پوست کردن پياز,ساقه هاي جعفري را بجويد يا يک تکه نان يا يک تکه چوب کبريت لاي دندانهايتان قرار دهيد.

رفع بو از ظروف

براي برطرف کردن بوي ظروف کافي است که کمي آب گرم مخلوط با گرد خردل روي آنها بريزيد و بشوييد,بعد با آب ساده شستشو دهيد و خشک کنيد.

ريختن نمک در نمکدان

براي اينکه هيچ وقت نمک در نمکدان شما بر اثر رطوبت به هم نچسبد و به راحتي از نمکدان بيرون بيايد چند دانه برنج در نمکدان بريزيد.

جلوگيري از سوختن شير

براي جلوگيري از سوختن شير در موقع جوشيدن لبهء ظرف را با روغن چرب کنيد.

چگونه نگه داري کردن پنير

بهترين راه براي نگه داشتن پنير,پيچيدن در کاغذ آلومينيومي است.خرده هاي پنير را هيچ وقت دور نريزيد, بلکه با چنگال له کرده و با سس سالاد مخلوط کنيد و روي سالاد بريزيد.در ضمن خرده هاي پنير را مي توانيد روي پورهء سيب زميني هم رنده کنيد و پوره را روي چراغ قرار دهيد تا لذيذتر شود.

چگونه پختن تخم مرغ شکسته

براي اينکه تخم مرغ ترک خورده را در آب بجوشانيد,قبل از اينکه آن را در آب بيندازيد,آهسته و آرام جاي ترک خوردگيهاي آن را آب ليمو يا نمک بزنيد.

چگونه باز کردن در بلوري بطري

هرگاه در بلوري بطري محکم شد يک قطعه پارچهء پشمی را در آب جوش زده و به گردن بطری بچینید در,آن باز می شود.

ترک خوردن سیب زمینی

برای اینکه سیب زمینی هنگام پختن ترک نخورد مقداری کره یا روغن قبل از پختن سیب زمینی روی آن بمالید.بدین ترتیب هم طعم بهتر و هم از ترک خوردن آن جلوگیری می شود.

برطرف کردن بوی پیاز از کارد یا چاقو

با بریدن چند هویج بوسیله کارد یا چاقویی که بوی پیاز می دهد منجر به از بین رفتن بوی پیاز می شود.

از بین بردن کرم چوب

برای نابود کردن کرم چوب که وسایل چوبی خانه از قبیل کمد,میز,صندلی را سوراخ می کنند,باید قسمت هایی که کرم سوراخ کرده به مدت دوازده یا پانزده روز متوالی پیاز به آن قسمت ها بمالید.

پاک کردن لامپ برق

هر گاه لامپ منزل شما کثیف شد و خواستید آنرا پاک کنید یک پوست پیاز به آن بمالید بدین صورت لامپ تمیز می شود.

پوست کندن گوجه فرنگی

اگر می خواهید گوجه فرنگی را به آسانی و بدون آنکه لطمه ای به گوشت آن وارد شود بکنید,نخست آنرا به مدت یک دقیقه در آب جوش بیندازید.بدین صورت پوست آن به آسانی کنده می شود.

پوست کندن هویج

آسان ترین راه برای پوست کندن هویج,قرار دادن آنها داخل آب جوش و به مدت ده دقیقه می باشد.بدین صورت پوست هویج به راحتی کنده خواهد شد.

خوش عطر کردن قند

مقداری از وانیل را در درون ظرفی که قند را در آن قرار می دهید بگذارید بدین صورت قند بوی خوبی خواهد گرفت.

راه های تشخیص ماهی تازه از ماهی کهنه یا مانده

1- ماهی تازه,چشمهای شفاف و روشنی دارد.در حالی که ماهی مانده چشمهایش فرو رفته یا به حالت نیمه باز است.

2- گوش های ماهی تازه باید به رنگ قرمز یا صورتی باشد.

3- با فشار دادن انگشت بر روی پوست ماهی تازه اثر انگشت نباید بماند.

4- ماهی را در درون آب سرد بیندازید در صورتی که روی آب شناور ماند تازه می باشد.

از بین بردن خطهای مداد رنگی

موقع ای که بچه ای دیوار اتاق را خط خطی کرد بهترین راه برای از بین بردن خطها,استفاده از خاکستر سیگار می باشد.بدین صورت انگشت خود را به خاکستر سیگار آغشته کنید و روی خطهای رنگی بمالید.بدین طریق خط های روی دیوار از بین می رود.

تمیز کردن ماهی تابه سوخته

قابلمه یا ماهی تابه ای که غذا در اثر سوختگی به ته آن چسبیده است برای پاک کردن آن می توان از طریق زیر عمل نمود.

ابتدا قابلمه را با آب گرم پر کنید و مقداری نمک به آن اضافه نمایید.بدین وسیله با شستن به راحتی پاک می شود.

اما اگر غذا محکم به ته قابلمه چسبیده,مقداری سرکه در داخل قابلمه ریخته و بجوشانید.بدین وسیله کاملا پاک خواهد شد.

شستشو دادن قسمت داخلی فلاسک

ابتدا محتوی داخل فلاسک که تفاله چای می باشد از آن خارج کنید و بعدا آنرا با آب گرم شستشو دهید.برای اینکه سطح داخلی فلاسک به صورت کامل تمیز شود مقداری آب گرم در داخل فلاسک ریخته و مقداری مایع ظرفشویی به همراه یک اسکاج در داخل فلاسک بریزید و در فلاسک را خوب ببندید و آنرا خوب تکان دهید تا تمیز شود و بعدا آنرا با آب گرم بشویید.

از بین بردن جرم قوری استیل

برای بردن جرم,قوری را پر از آب کرده و مقداری نیز آب لیمو در داخل آب بریزید و قوری را روی اجاق بگذارید تا کاملا بجوشد بدین طریق جرم از بدنه قوری جدا می شود.

شستشوی بشقابها

ابتدا بشقابها را داخل ظرف بزرگی قرار دهید و داخل آن ظرف را پر از آب کنید و سپس مقداری سرکه به آن اضافه کنید بعد از چند دقیقه سرکه تمام چربی ها را جذب می کند و سپس می توانید بشقابها را بشویید تا اندک چربی باقی مانده از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.